• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 11. 2024 | Mikkel Bækgaard

Anna driver et vegansk cateringfirma:“Jeg vil hellere inspirere, end jeg vil dømme”

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 11. 2024 By Mikkel Bækgaard

At lave hundrede procent plantebaseret mad kræver, at man vender tingene på hovedet og tænker smag og sammensætning på nye måder. Det mener Anna Guy, som både driver et vegansk cateringfirma og rådgiver og underviser i plantebaseret mad.

Tekst og foto: Mikkel Bækgaard

Når folk vælger at leve vegansk, kan der være mange årsager. For nogle handler det om klima, for andre om dyrevelfærd, og for andre igen om sundhed. Og så handler det for nogle om bare at finde en måde at have det godt på.

Sådan var det for kok Anna Guy, der i lang tid led af en mavesygdom, som ingen rigtigt kunne finde en forklaring på eller en kur mod:

– Jeg prøvede alt muligt, men da jeg som et forsøg begyndte at spise rent plantebaseret, hjalp det rigtigt meget, forklarer Anna Guy, der på det tidspunkt arbejdede med at lave mad i en københavnsk daginstitution.

Det betød ikke blot, at Anna Guy skiftede sin personlige diæt ud med en ren plantebaserede. Det betød også, at hun fik en ny retning i sit professionelle liv – en retning, der gennem flere skridt har ført til, at hun i dag driver sit eget veganske cateringfirma i København med det oplagte navn Veganna. Her laver hun daglige frokoster til omkring 250 personer og løbende mad til et hav af events og fester, ligesom hun rådgiver og underviser om plantebaseret mad.

Satte sig godt ind i ernæringsdelen

Da Anna Guy skiftede til at spise rent plantebaseret, begyndte hun samtidig at udforske den veganske verden på en systematisk og professionel måde. Det skete, mens hun forsøgte at ændre diæten både for sig selv og for børnene i den institution, hun var køkkenleder i:

– Det passede jo rigtigt godt med, at Københavns Kommune havde en miljøpolitik, der også skulle i stand. Så havde de pludselig sådan en som mig, der kunne hjælpe med at udforske det plantebaserede i praksis, fortæller hun. 

Helt konkret begyndte Anna Guy at sætte sig rigtigt godt ind hele ernæringsdelen omkring vegansk mad.

– Da jeg begyndte at spise plantebaseret, blev jeg en rigtig nørd. Jeg tænkte: Hey, hvis jeg begynder at spise sådan her, så bliver jeg også nødt til at sætte mig ind i hele det ernæringsmæssige. Jeg har heldigvis en del viden med om ernæring fra min uddannelse som ernæringsassistent, som jeg kunne bygge videre på. Det betød, at jeg kunne argumentere for mine valg, hvis nogen spurgte ind til det. Jeg kunne argumentere for, at børnene nok skulle få nok kalk og D-vitamin og alt det der. 

Samtidig skulle Anna Guy også lære at lave vegansk mad, så det smager godt, og folk vil spise det.

– Jeg var jo slet ikke vant til at lave plantemad – slet ikke i professionel sammenhæng, og da slet ikke til børn. Så jeg skulle nærmest re-skoles i, hvordan jeg lavede mad. 

Vend tankegangen på hovedet

For Anna Guy har udfordringen med at skabe velsmagende vegansk mad handlet om at vende den traditionelle tankegang på hovedet, når man udvikler sine retter.

– I Danmark har vi den her tankegang om først at tage kødet, så tager vi stivelsen og så tager vi grøntsagerne. Men det er den fuldstændig forkerte rækkefølge. Jeg kigger i stedet på, hvilken grøntsag jeg vil have, og hvilken stivelse skal jeg så have til.

Samtidig bør man ikke bare tænke i erstatning af kødet, men i stedet tænke en ret fra bunden på en anden måde.

– Jeg serverer ikke bare en erstatning for boller i karry. Det kan i stedet være kikærter eller butterbeans i karry. Eller med tofu, siger Anne Guy, der dog også gerne vil tænke i mere kendte retter, når det er nødvendigt:

– Især når jeg laver min firmafrokost, så skal det være noget, som folk kender en lille smule. Så er det måske dahl eller en veggie-bolognese. Man skal jo skelne mellem, hvad det er for et segment, man laver mad til, og i hvilken situation, man skal spise det i. Dog har jeg ikke meget tilovers for de her køderstatningsprodukter, man kan købe – også selvom det for mange kan være en let overgang til at spise plantebaseret.

Umami er den hellige gral

For Anne Guy handler det om at få masser af smag ind i retterne – også selvom man ikke har adgang til kød, mælkeprodukter og æg.

– Man skal simpelthen have fat i sine grundsmage. Og her savner man ofte umami. Men har du ikke umami med, og hvis du ikke tilfredsstiller munden, øjnene og alle sanserne i et måltid, så giver du ikke kunden en god spiseoplevelse. Det er uanset om, det er med eller uden kød, siger Anna Guy, der fortsætter:

– Og det er nok noget det, jeg bruger mest tid på at forklare, hvis jeg er ude som konsulent eller laver kurser. Det er det her med at skabe en sammenhæng af smage i måltidet.

Og så skal man være nysgerrig og udforske de forskellige råvarer, mener hun:

– Det er virkelig learning by doing. Jeg bruger ret meget det her med at tage en grøntsag og så bare gøre alt muligt forskelligt ved den for at se, hvordan den reagerer. Så kan vi stå en hel dag og prøve os frem, forklarer cateringkokken.

Hun nævner i den forbindelse en af sine mest populære retter.

– Det en ret med blomkål i alle mulige varianter. Der er puré af blomkål, syltet blomkål og grillet blomkål. Så er der brunet estragonsmør og hasselnødder og så blå congo-chips oven på. Det er sådan en ret, hvor alt bare spiller, og hvor vi virkelig har udforsket alle aspekter af blomkålet.

Vil ikke pege fingre

Rejsen ind i den veganske verden, har ikke kun ført Anna Guy på en spændende opdagelsesrejse ind i smag og ernæring. Den har også fået hende fra Københavns kommune over en stilling hos Meyers, hvor hun var souschef i deres grønne køkken, inden hun i foråret 2023 endelig slog dørene op til sit eget firma.

– Jeg nåede til et punkt, hvor jeg bare blev nødt til at have mit eget. Ved siden af mit arbejde i Meyers lavede jeg en masse selskaber, og nu var jeg klar til at gå skridtet videre, siger Anna Guy, der efter halvandet år har fire ansatte i sit køkken plus omkring en ti stykker, hun hyrer ind til events.

Og selvom der udelukkende er vegansk mad på menuen – både i Vegannas frokostordninger og til diverse festmenuer – oplever Anna Guy ikke, at det er en hæmsko for hendes forretning. På samme måde møder hun ikke mange fordomme om hendes veganske mad.

– Det er blevet så naturligt og almindeligt at spise grønt mad, at folk ikke reagerer så meget på det. Men jeg er heller ikke dømmende og frelst. Jeg er ikke sådan en, der sidder og peger fingre, hvis du sidder og spiser noget kød. Jeg vil hellere inspirere, end jeg vil dømme. Der er jo ikke nogen, der kan lide at blive rakket ned, fordi de har truffet nogle valg. Der er ikke nogen, der har lyst til at få en pegefinger i hovedet, siger Anna Guy.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik