• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosTopØkologi og bæredygtighed07. 11. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

4 ud af 10 danskere vil betale ekstra for bæredygtighed på restauranter og caféer

Detailhandel og en grosTopØkologi og bæredygtighed07. 11. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Danskerne vil have mere bæredygtighed på menukortet på landets restauranter og caféer, og de er villige til at betale ekstra for at nå dertil.

4 ud af 10 siger i ny undersøgelse, at de vil betale ekstra for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig.

Danmarks klimaaftryk var blandt de helt store emner i årets valgkamp. Og det er ikke kun politikerne, der har holdninger til, hvordan vi opnår et mere bæredygtigt Danmark. Det gælder også forbrugerne.
8 ud af 10 danskere forventer nemlig, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad. Det viser en undersøgelse fra Arla Pro, som leverer mejeriprodukter til storkøkkener over hele landet. Derudover svarer 4 ud af 10 danskere, at de er villige til at betale ekstra for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig.

– Danske forbrugere stiller højere og højere krav til, hvad de spiser. Særligt bæredygtighed har fået en stor rolle i vores forventninger, når vi spiser ude. Det tror jeg ikke, at den aktuelle krise ændrer på, selvom folk har færre penge mellem hænderne. Det er en oplagt mulighed for de danske restauranter at udnytte den interesse, forbrugerne viser, til at skabe en mere bæredygtig fødevarebranche, siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro.
Faktisk fornemmer han, at kødprisernes himmelflugt presser kantiner og restauranter til at lave mere grønne og klimavenlige retter. På den måde imødekommer de endnu hurtigere forbrugernes forventninger, mens de sparer penge.

3 ud af 10 forventer grønne retter på menukortet

Det kan faktisk vise sig at være en fordel for restauranterne at indtænke bæredygtige initiativer i deres processer. Undersøgelsen fra Arla Pro viser nemlig, at danskerne er selektive i deres udvælgelse af restauranter, og at der er særlige parametre, som restauranterne vælges til eller fra på.

6 ud af 10 danskere svarer i undersøgelsen, at det har betydning for deres valg af restaurant, at stedet bruger lokale råvarer, og at de prioriterer at mindske madspild, mens halvdelen af de adspurgte svarer, at det betyder noget, at restauranten bruger økologiske råvarer.

Derudover viser undersøgelsen, at restauranter og caféer faktisk kan gå glip af hver tredje kunde, hvis de ikke har vegetarretter på menuen.

– Det er helt tydeligt, at danskerne er interesserede i at kende til de tiltag, restauranterne implementer i køkkenerne. Derfor er det en god idé at involvere gæsterne i processen og at dokumentere alle de gode initiativer, de har gang i, siger Jesper Vanghøj, der blandt andet foreslår, at restauranterne fortæller om konkrete forandringer, som fx den mængde affald, de har formået at minimere.

Derudover er der en lang række andre tiltag, store som små, som restauranterne kan prøve kræfter med. Det kan fx være at have en ekstra vegetarret på menuen eller at anskaffe bæredygtig takeaway-emballage, så gæsterne eller medarbejderne kan tage rester med hjem.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Foodexpo lancerer nyt messekoncept

Messer og konferencer20. 05. 2025

Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning. Udstillerne på næste års Foodexpo

Ny AI skal nudge til at spise grønnere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online. Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine

Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed20. 05. 2025

70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed

Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

AktueltMesser og konferencer20. 05. 2025

15.-17. maj blev Madens Folkemøde afholdt Nykøbing Falster. Folkemødet har tidligere været afholdt på et lokalt gods, men flyttede i år netop for at kunne få flere besøgende. Madens Folkemøde mere end tredoblede deres besøgstal i forhold til sidste år.  André Andersen har været direktør i

Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

FoodserviceMesser og konferencerTop20. 05. 2025

Tre af Danmarks dygtigste kokke dystede fredag på torvet i Nykøbing Falster for at blive landets næste repræsentant ved de prestigefyldte Bocuse d’Or-konkurrencer. Vinderen er nu fundet: Christian Wellendorf, køkkenchef og partner på Babette i København. Christian Wellendorf konkurrerede mod

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik