• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMejeri28. 02. 2023 | Mikkel Bækgaard

25 år som ejere af Aabybro Mejeri

FødevareproduktionMejeri28. 02. 2023 By Mikkel Bækgaard

Den 1. marts kan Alice og Niels Henrik (NH) Lindhardt fejre 25 år som ejere af Aabybro Mejeri, der siden 1968 været ejet af familien Lindhardt. NH’s far, Anker Lindhart, købte det dengang mere eller mindre faldefærdige mejeri.

Alice og Niels Henrik Lindhardt, Aabybro Mejeri

Med flid, hårdt arbejde og stor hjælp fra sin hustru, Ingeborg, lykkedes det familien Lindhardt at etablere en god og sund forretning, bygget på det gode mejerihåndværk og gode råvarer. Dengang var det traditionel mejeridrift, hvor bl.a. smør var et væsentligt produkt og en rigtig stor del af den daværende produktion.

I 1990 lanceredes blandingsproduktet Kærgården og det blev startskuddet til at tænke i nye muligheder hos familien Lindhardt. NH havde fået indgående kendskab til is-produktion gennem et tidligere ophold på Island og blev hentet hjem fra Branderup Mejeri for at forestå udviklingen af den nu så kendte is, Ryå Is.
Det var nemt at vælge navnet, idet Ryåen, det kraftige vandløb på i alt 65 km, løber lige ved siden af mejeriet. Tidligere anvendte man vandet til at køle mælken ned og var også nyttig idet man kunne sejle mælk til mejeriet. Derfor har åen lagt navn til den nu landskendte Ryå Is.

Is var den rigtige beslutning

Beslutningen om at ændre fokus fra mælk og især smør, til is og dessertproduktion har vist sig at være det rigtige for mejeriet. Efter man påbegyndte is-produktion, er salget vokset støt og roligt og de fleste forbrugere har gennem tiden mødt Ryå Isen, primært gennem dagligvarehandlen.

Især lokalt i det nordjyske har isen vundet indpas og anerkendelse. At Ryå isen er et kvalitetsprodukt, vidner adskillige priser om, fra f.eks. mejeribrugets egen landsudstilling, hvor branchens egne eksperter bedømmer produkternes kvalitet. De mange diplomer på væggen i det inspirerende mejeriudsalg på adressen i Aabybro, som Alice Lindhardt har lagt mange kræfter i, er det synlige bevis på at også branchens hårde smagsdommere er vilde med Ryå isen.

I dag bliver der hovedsageligt produceret is på mejeriet, men det er lykkedes at fastholde en mindre produktion af gammeldags kærnet smør, som også har høstet stor anerkendelse og forefindes på flere Michelin-restauranter og anvendes af flere af Danmarks og verdens bedste kokke.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Findus gør comeback i dansk detailhandel

Detailhandel og en gros28. 08. 2025

Efter flere år med fokus på foodservice gør Findus nu comeback i de danske supermarkedshylder. Med et udvidet sortiment af moderne frostvarer og ny Salgschef, Pia Jensen, i spidsen, vil Findus igen være en synlig spiller i dansk detailhandel. Findus har i årtier haft en solid position i Danmark

Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

AktueltDrikkevarerForskning og uddannelse28. 08. 2025

Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for Design og Forbrugeradfærd, kan føje endnu en prestigefyldt titel til sit imponerende CV: Master of Wine. Hun er nu Danmarks første herboende Master of Wine. Efter at have bestået den tredje og sidste del af den krævende eksamensproces, har Qian

Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

AktueltFrugt og grøntMiljø og sundhed28. 08. 2025

Både børn og voksne kan være med i den nye madlavningskonkurrence, Sammen om kartoflen, der opfordrer danskerne til at genfinde kartoflen gennem kreativ madlavning på tværs af generationer. "Tag din far med, tag din bedstemor med, tag din bror eller søster eller din gode ven med." Sådan

Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

FoodserviceTop28. 08. 2025

En ny opgørelse fra fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice viser, at klassikere som pølser på grillen, flødeis, pizza og salat igen i år hitter hos gæsterne, der har spist ude i sommerlandet. Samtidig viser tallene, at økologiske og dyrevelfærdsmærkede produkter også har oplevet fremgang denne

Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

Messer og konferencer28. 08. 2025

8.-10. oktober er den store fødevaremesse Anuga tilbage i Køln. Ligesom tidligere har messen fokus på bæredygtig vækst, hvilket gennemsyrer alle de ti mindre fagmesser, som messen består af. Og der er asiatisk inspiration at hente, når Sydkorea er årets partnerland. Med sine ti specialiserede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

  • Danske svinefarmere får massiv kritik af uafhængigt råd

    26.08.2025

  • Nyt undervisningsmateriale: Elever skal smage og lære madkultur fra fortiden

    26.08.2025

  • Hele Danmark fejrer Øllets Dag den 6. september

    26.08.2025

  • Historisk dag, mener Brancheforeningen for kaffe og te

    26.08.2025

  • Millionløft til Bocuse d’Or og Kokkelandsholdeti ny finanslov

    26.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik