• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosEmballageFoodserviceFødevaresikkerhedTop28. 02. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Ny datomærkning ser dagens lys

Detailhandel og en grosEmballageFoodserviceFødevaresikkerhedTop28. 02. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Too Good To Go, der står bag den populære madspildsapp af samme navn, har samlet en koalition af landets største fødevaregiganter for at forbedre
datomærkningen på fødevarer. Med en lille tilføjelse til datomærkningen vil koalitionen forsøge, at få danskerne til at smide markant mindre mad ud og dermed reducere det danske madspild, som har en værdi af 13,5 milliarder kroner årligt.

Misforståelser, uvidenhed og fejltolkning af datomærkning på fødevarer blandt danske forbrugere fører i dag til, at tusindvis af tons mad og fødevarer i dag bliver kasseret uden grund. Hver tredje dansker tror nemlig fejlagtigt, at ”bedst før” og “sidste anvendelsesdato” betyder det samme, viser en undersøgelse udarbejdet af Landbrug og Fødevarer, Stop Spild af Mad og Forbrugerrådet.

Opbakning fra fødevaregiganter
Derfor har Too Good To Go i samarbejde med nogle af landets største producenter af fødevarer taget initiativ til, at datomærkningen på bl.a. øl, mælk og chokolade nu bliver ændret. På mange produkter mærket med “Bedst før” bliver ordlyden “ofte god efter” nu tilføjet hos en lang række af landets største fødevareproducenter. Det skal signalere tydeligt, at produktet ikke behøver blive kasseret, når datoen passeres. Carlsberg, Unilever, Løgismose Meyers, Arla, Coop, Thise, Toms og Urtekram er blandt de producenter, der på denne måde har valgt at være med til at bekæmpe madspild i Danmark. Derudover støttes
initiativet af Stop Spild af Mad, Dansk Industri Fødevarer, Varefakta og flere andre organisationer på fødevareområdet.
– Vi er utroligt glade for, at det er lykkedes at samle de absolut største producenter af fødevarer og de største aktører i dagligvarehandlen om dette initiativ. Vi er overbeviste om, at vi med en lille ændring i datomærkningen, oplysning og gennem en fælles indsats kan gøre en stor forskel for at reducere madspild i Danmark, siger Mette Lykke, administrerende direktør i Too Good To Go, der med deres madspildsapp på få år har reddet over 10 millioner måltider fra at havne i skraldespanden.

Forvirring om datomærkning
Stifter af Stop Spild Af Mad Selina Juul fortæller om den forvirring forbrugerne oplever i dag;
– Mange danskere tror, at “bedst før” betyder “værst efter” og smider maden ud for en sikkerheds skyld. Dette tiltag bidrager med mere viden om fødevarer og mindsker derved madspild.
Datomærkningen “sidste anvendelsesdato” bruges på fødevarer, hvor det kan udgøre en sundhedsrisiko, hvis de indtages efter overskridelse. Derfor skal man overholde datoen for “sidste anvendelsesdato”. “Bedst før”-datoen er derimod vejledende og bruges til fødevarer, som ikke udgør en sundhedsrisiko efter udløb, men som bare skal vurderes via lugte-, syns og smagssans inden indtag.
Producenterne ser stor værdi i at skabe mere opmærksomhed og oplysning om betydningen af datomærkning. Landedirektør i Arla Danmark, Jakob B. Knudsen udtaler om initiativet:
– Det er vigtigt for Arla at bidrage til reduceringen af madspild, og vi er glade for at styrke samarbejdet om denne vigtige sag med en kreds af aktører. Vi har et mål om at reducere spild af mad og har iværksat aktiviteter gennem hele værdikæden for at leve op til dette. Derfor er dette initiativ om datomærkningen, som vi også har gennemført i Sverige, et naturligt næste skridt for os.
Søren Brinck, der er direktør for Carlsberg Danmark, fortæller, at initiativet falder fint i tråd med bryggeriets bæredygtighedsarbejde og at man derfor varmt støtter det.
– Madspild udgør 8% af verdens CO2 udledning, og Too Good To Gos initiativ sender et klart signal om, at madspild ofte kan forhindres uden at gå på kompromis med kvalitet. Vores brygmestre har i årevis eksperimenteret med at lagre specialøl i kældrene under Carlsberg, og nogle af øllene er virkelig ofte gode efter lagring, siger Søren Brinck.
Derudover udtaler adm. direktør hos Unilever Danmark, Bjarne Steen Jensen;
– Hos Unilever arbejder vi målrettet med bæredygtighed og reduktion af madspild. Og vi vil fra i år gradvist implementere teksten ’ofte god efter’ som en vejledning til forbrugerne på en række Knorr og Hellmann’s fødevare-emballager.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Emballage, Foodservice, Fødevaresikkerhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik