• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMarkedsføring26. 01. 2018 | Peter Friis

Vil være de førende på hamp

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMarkedsføring26. 01. 2018 By Peter Friis

– Der er stor og stigende efterspørgsel på hamp i udlandet og særligt på europæisk hamp, fortæller Henrik Rendbøll, CEO ved Møllerup Brands.

Møllerup Brands er klar med seriøse vækstplaner, der femdobler produktionsarealet. Virksomheden får støtte til de internationale planer fra Future Food Innovation.

En udvidelse fra 600 til 3000 hektar hamp på to år er i sigte for Skandinaviens største hampproducent, Møllerup Brands.
Efter kun to år rykker den danske hampvirksomhed ud over Danmarks grænser og er klar til at sælge deres lille superfrø til udenlandske kunder.
– Der er stor og stigende efterspørgsel på hamp i udlandet og særligt på europæisk hamp. Kina er den absolut største spiller på markedet, men der er ikke den samme tillid til de kinesiske frø, fortæller Henrik Rendbøll, CEO ved Møllerup Brands.
Virksomheden satser på seks europæiske lande og forventer en efterspørgsel, der vil fortsætte med at stige.

Industriel produktion
– Vi har formået at integrere hampen i den danske industri, men i udlandet har man ikke før tænkt hampen ind i industrien, så det er et stort uudnyttet marked, som åbner sig for os. Derudover er det hovedsagligt hampolie og afskallede frø, som dominerer i udlandet, men vi har otte forskellige basisvarer som hampfiberskaller og -proteinpulver, hvilket åbner op for endnu flere markeder, lyder det fra Henrik Rendbøll.
Møllerup Brands har fået støtte fra Future Food Innovation til det internationale projekt. At rykke udenlands kræver nemlig en god portion kapital for at kunne imødekomme nye markeders krav og øget efterspørgsel.
– Der er andre krav i forhold til certificeringer og kvalitetssikring, og dertil er en udvidelse af produktionen nødvendig. Derfor kræver det en del investeringer, og med økonomisk støtte og hjælp til udarbejdelse af konkrete vækstplaner fra Future Food Innovation kan vi rykke hurtigere og bedre. Og det er netop vigtigt at komme ordentligt fra start, når man skal ind på nye markeder, fortæller Henrik Rendbøll.

Udvidelserne fortsætter
Møllerup Brands er gået fra 30 til 300 til 600 hektar.
– Og om to år er vi på 3000 hektar. Vi har nogle store kunder i sigte. Så vi tror på, at vores eksportstrategi kommer til at lykkes, fortsætter Henrik Rendbøll.
Møllerup Brands er blandt de virksomheder, der søger støtte i Future Food Innovations Growth-pulje:
– Seriøse vækstplaner er et krav for virksomheder, der søger økonomiske midler i Growth-puljen. De kan søge et budget op til 2 mio. kroner, hvor det så er et krav, at de vækster minimum 20 procent, fortæller Bjarne Langdahl Riis, projektleder ved Future Food Innovation.

Nye forbrugerne er i fokus
Hamp-pesto, hamp-granola, hamp-snackbar er nogle af produkterne hos Møllerup Brands, der introducerede deres første hamp produkt i 2016.
– Vi er fra start af gået efter forbrugere, som ikke kendte til hamp. Det har ikke været den nemme vej at gå, men i dag er vi i flere landsdækkende kæder, måltidskasser og online butikker. Desuden oplever vi, at industrikunder viser større interesse, fortæller Henrik Rendbøll.

Hjælper virksomheder frem
Future Food Innovation har hovedansvaret for implementering af Vækstforums innovationsindsats på fødevareområdet og tilbyder vejledning, matchmaking og økonomisk støtte. Fx i form af innovationssamarbejder med videninstitutter og vækstforløb. Initiativet er finansieret af Region Midtjylland og EUs Regionalfond og de deltagende virksomheder.
Bag Future Food Innovation står Agro Business Park, Institut for Fødevarer og MAPP Centret ved Aarhus Universitet, VIFU, Teknologisk Institut, Danish Food Cluster og Væksthus Midtjylland. Se mere på http://www.futurefoodinnovation.dk.

Skrevet i: Aktuelt, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

“Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025

Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter. Hos den klassiske grillbar Drej Ind i den lille by Jels, hvor

Bagerikæden emmerys leverer historisk stærkt driftsresultat – investerer rekordhøjt i fremtidens økologiske bageri

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025

Den økologiske bagerikæde emmerys runder 2024 det bedste driftsresultat i kædens historie og sætter samtidig investeringsrekord i både butikker og digital infrastruktur. Regnskabet for emmerys er blevet offentliggjort og det viser et flot resultat, der især er opnået på baggrund af flere

Forskere er lykkedes med at gøre sukkerpulp til superfood

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025

I det for nyligt afsluttede projekt MYCOPROTEIN, ledet af lektor René Lametsch, har forskerne fundet en metode til at omdanne restproduktet fra sukkerproduktion, pulp, til et spiseligt og proteinrigt produkt ved hjælp af svampe og fermentering. Sukker har siden 1960’erne været brugt som

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

  • DENIOS ApS

    Tip: Sådan bør du udnytte sommerperioden

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions opnår SBTi-validering af mål for emissionsreduktion

  • DENIOS ApS

    NYHED: Her er fremtidens opbevaring af farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    MRPC modtager “Innovation in Vacuum Busch Award”

  • DENIOS ApS

    Hvilket batteriskab er det rigtige for dig?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • “Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

    05.08.2025

  • Bagerikæden emmerys leverer historisk stærkt driftsresultat – investerer rekordhøjt i fremtidens økologiske bageri

    05.08.2025

  • Forskere er lykkedes med at gøre sukkerpulp til superfood

    05.08.2025

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik