
Carlsberg melder om en god udvikling i Kina og Vietnam, hvor specielt Tuborg-øl vinder markedsandele.
Carlsberg havde fremgang i salget af øl og andre våde varer i første kvartal, hvor særligt det asiatiske marked gik frem. Bryggeriet nævner en god udvikling i Kina, Vietnam og Indien, hvor Tuborg bliver fremhævet som et af de mærker, forbrugerne har haft hang til.
Samlet endte Carlsbergs salg på 13,9 milliarder kroner i årets første tre måneder. Det er 1,2 milliarder kroner højere end samme periode året før. Det skriver Ritzau med reference til den kvartårlige handelsopdatering fra bryggeriet, der er offentliggjort torsdag morgen.
Der er ikke oplysninger om overskudet, men administrerende direktør Cees ‘t Hart slår fast, at man har fået en god start på året – specielt med stærk volumenvækst i Asien og fortsat fremgang i specielt fadøl, special og alkoholfri kategorier.
Ud over et højere salg er omsætningen også hjulpet af stigende valutakurser i Kina, Malaysia og Laos. Det giver flere penge i kassen til Carlsberg, når der veksles til kroner. Desuden købte Carlsberg sidste år en større bid af bryggeriet Cambrew i Cambodja, hvilket også har trukket salget op.
Carlsberg har de seneste år satset på at sælge flere øl i de høje priskategorier, hvor der er bedre indtjening, og det slår også igennem i resultaterne. Volumen ligger dog fortsat på de billigere varianter.
Omsætningen i Europa har ifølge regnskabet været lidt klemt af, at påsken først faldt i april, da en del af salget af drikkevarer til påskebordene ikke nåede kvartalsregnskabet. I Østeuropa, der tidligere har kostet milliarder på Carlsbergs bundlinje, steg omsætningen en anelse som følge af højere priser.
På baggrund af regnskabet for 1. kvartal fastholder Carlsberg sine forventninger til hele året, hvor man stiler mod at øge overskuddet med 5 procent sammenlignet med 2018, hvor bryggeriet tjente 9,3 milliarder kroner.