Toms Gruppens seneste årsregnskab vidner om en lille omsætningsfremgang og et samlet driftsresultat for 2017 på 54,4 mio. Selvom resultatet historisk set er fornuftigt, lever det ikke fuldt op til CEO Carsten Lyngsø Thomsens forventninger:
– I Toms Gruppen har vi ambitioner om mere vækst og højere indtjening. Men strategien er rigtig, organisationen har eksekveret stærkt i årets løb, og vi har investeret massivt i fundamentet for fremtiden.
Den langsigtede konkurrenceevne i fokus
I 2017 og 2018 har Toms Gruppen påbegyndt de største investeringer i sin produktion i virksomhedens nyere historie. Investeringerne, som foretages på tværs af Danmark og Polen, skal fremtidssikre de traditionsrige ikoner som Guld Barre, Kæmpe Skildpadde og Ga-Jol, styrke selskabets konkurrenceevne og understøtte ambitionen om vækst.
For en virksomhed som Toms Gruppen er netop den langsigtede strategi vigtigst. Her er Carsten Lyngsø Thomsen ikke i tvivl om, at kursen er den rette:
– Toms har næsten 100 år på bagen og for os handler det om, at vi også skal have en stærk virksomhed de næste 100 år. Vi tænker i marathon-distancen og investerer i disse år et trecifret millionbeløb i det, der skal udgøre fundamentet for fremtidens vækst, lyder det fra Carsten Lyngsø Thomsen.
Likørfyldt chokolade hitter internationalt
DNA’et og udgangspunktet er dansk, men Toms Gruppen er i dag også en international spiller. Derfor er også en del af strategien, at en betydelig del af væksten skal komme fra markeder uden for Danmark.
Det er især de likørfyldte chokoladeflasker fra Anthon Berg, der hitter i udlandet. Her stiger omsætningen med tocifrede vækstrater.
– Vi er godt i gang med at forny vores to tyske premium brands Feodora og Hachez for at vinde markedsandele i Tyskland, og internationalt vil vi vokse inden for udvalgte nichepositioner. Derudover skal vi selvfølgelig fastholde vores fokus på at forstærke vores markedslederposition på det danske marked. Takket være en række produktlanceringer og øget markedsføring er vi godt på vej, konstaterer Carsten Lyngsø Thomsen.
Det er især de likørfyldte chokoladeflasker fra Anthon Berg, der hitter i udlandet.