• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerMarkedsføring25. 01. 2019 | Peter Friis

Thisted Bryghus sætter rekord og moderniserer for 30 millioner

AktueltDrikkevarerMarkedsføring25. 01. 2019 By Peter Friis

Borgmester Ulla Vestergaard og bestyrelsesformand Verner Jensen tog torsdag første spadestik til den 30 mio. kroner dyre udvidelse af Thisted Bryghus, der skal ruste det prisvindende nordvestjyske bryggeri til fremtiden.

– Tiden er nu kommet til at få skiftet vores brygværk, der har mere end 60 år på bagen og har brygget fantastisk godt øl gennem mange, mange år. Det nuværende anlæg er slidt og det er også her, vi har vores flaskehals: vi har udfordringer med at få brygget det øl, vi har brug for, fortæller adm. direktør Aage Svenningsen.
Thisted Bryghus bygger en ny bygning, der skal indeholde maltlager, brygværket og der gøres samtidig plads til procesområdet, som dog først etableres i næste fase. I bygningen etableres der en gangbro således, at bryghusets gæster får mulighed for at opleve, hvordan Thisted Bryghus brygger godt øl.
– Vi er i disse år i gang med en løbende proces, der handler om at optimere vores produktionsapparat, at få udskiftet udstyr, der er slidt samt få udstyr ind i virksomheden der gør, arbejdsgangen bliver nemmere og dermed også mere konkurrencedygtig. Tilbygningen er en del af en masterplan for bryggeriet, der giver os overblikket over og fortæller os, hvilke fremtidige investeringer, der skal til for, at vi står med et fremtidssikret bryggeri, fortsætter Aage Svenningsen.
Planerne om at udvide Thisted Bryghus har været på vej gennem nogle år. Og bryggeriet har mødt enorm velvilje overalt.
– Vi har mødt stor velvilje hos Thisted Kommune og dens medarbejdere, og ikke mindst hos naboerne på Bryggerivej og Dronning Louisegade. Også Arriva, Bane Danmark og KN Tækning har hjulpet med at finde løsninger på tilkørselsforhold mv. ligesom Sparekassen Thy har vist stor velvilje i forbindelse med finansieringen af det nye byggeri, fremhæver Aage Svenningsen, der oplyser, at det nye brygværk efter planen tages i brug den 1. december i år.

Bestyrelsesformand Verner Jensen og adm. direktør Aage Svenningsen fremlagde rekordregnskab for Thisted Bryghus’ aktionærer.

God sommer og fokuseret vækst gav rekordresultat
Omsætningen for 2017/18 landede på 48,9 mio. kroner efter afgifter, hvilket er en stigning på 3,6 mio. kroner i forhold til forrige regnskabsår. Den øgede omsætning smitter også af på bundlinjen, der udviser et overskud efter afskrivninger, men før skat på 3,5 mio. kroner – det bedste resultat i bryggeriets historie.
– Det er strategien med satsning på specialøl, økologisk øl, fadøl og gaveæsker, der slår igennem. Den gode sommer spiller også ind. For første gang i mange år havde vi en vækst i salget af Thy pilsner og classic på 10%, sagde Adm. direktør Aage Svenningsen på årets generalforsamling i Thyhallen.
Her kunne 1.447 tilmeldte aktionærer glæde sig over et bryghus i fremgang og med en klar plan for fremtiden. Antallet af tilmeldte aktionærer satte rekord og lå cirka 250 højere end normalt.
– Vi har fået udarbejdet en masterplan for de investeringer, som vi finder nødvendige for, at vi også har en relevant virksomhed om 20 til 25 år. Masterplanen omfatter hele virksomhedens tekniske side, og det kan vel ikke overraske nogen, at den er endt med at blive ganske omfattende. Planen skal bruges af bestyrelse og ledelse for at fastholde retning og prioritering af investeringerne, sagde bestyrelsesformand Verner Jensen.
Han tilføjede, at det er GEA, der skal levere det nye brygværk.
– Vi har i vores valg af bryganlæg lagt stor vægt på, at øllet brygges efter de samme afprøvede principper som hidtil – dvs. en bryggeproces med Mæskekar, Sikar, Kogekar og Whirlpool. I det nye bryghus hjælper den automatiske styring os med en mere præcis gennemførelse af brygprocessen, og vi forventer derfor at kunne brygge endnu bedre øl til vores kunder, når produktionen overgår til det nye anlæg, slog Verner Jensen fast.
Han forventer, at bryggeriet vil opnå en bedre udnyttelse råvarerne med et mindre forbrug af vand og energi. Noget der vil gavne både økonomien og det grønne regnskab.
– Vi har i regnskabsåret foretaget investeringer for 1.2 mio. kr. Igennem de seneste seks år har vi foretaget investeringer for i alt 20 mio. kr. Investeringer der er med til at forbedre bryghusets effektivitet, forbedre produktkvaliteten og ikke mindst forbedre bryghusets konkurrenceevne. Investeringerne er betalt, vi har ikke optaget lån, og vi har stadigvæk positivt likviditet til den daglige drift, påpegede Verner Jensen.

Gode historier og nye samarbejder
Det nordvestjyske bryggeri har i årets løb søsat flere tiltag for at komme tættere på kunderne og øge interessen for bryggeriet.
– Vi indgik et samarbejde med Gyrup i Thy, der er et 400 hektar stort økologisk landbrug, der blandt andet leverer mælk til Irma, højkvalitetskød fra Galloway kvæg til detailhandlen og så videre. De dyrker økologiske kornsorter, som man malter på gårdens eget malteriet. Det har foreløbigt kastet to nye øl af sig: Øl Rug og Øl Spelt, der begge er blevet taget utroligt godt imod hos kunderne, fortalte Aage Svenningsen.
Også et samarbejde med Premier Is fik Thisted Bryghus på læberne landet over.
– Vi har sammen udviklet en øl-is baseret på vores Thagaard øl fra Nationalpark serien. Lanceringen af den nyhed skabte overskrifter i ind- og udland. I hele vores arbejde med nye produkter, har vi hele tiden den specielle historie for øje, sagde Aage Svenningsen.
Han fortalte, at nye samarbejder er på vej, og at man forventer at offentliggøre det første nye i løbet af nogle uger.

Nye specialøl skal sammen med klassikere fremtidssikre bryggeriet.

Klar strategi skal fremtidssikre Thisted Bryghus
Forvandlingen fra et lokalt bryggeri til et landsdækkende – men stadig lokalt forankret bryggeri – blev indledt i 2008 og den udvikling skal fortsætte.
– Den fremadrettede strategi for Thisted Bryghus er klar: Vi skal fortsat være innovative med nye produkter og nye smagsvarianter, vi skal som hidtil satse på specialøl og økologisk øl, vi skal fortsat være en landsdækkende leverandør og så skal vi gennemføre den fremadrettede investeringsplan, der lagt i samarbejde mellem bryghusets ledelse og bestyrelse, sagde Aage Svenningsen.
Thisted Bryghus producerede sidste år 3,5 mio. liter øl fordelt på 50 forskellige produkter. Bryggeriet blev startet i 1902 og har 23 ansatte. Signatur-øllen er Limfjordsporteren, der i år fylder 30 år, hvilket markeres i juni.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik