• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltLandbrugMejeri29. 08. 2024 | Mikkel Bækgaard

Solidt første halvår baner vejen for forbedrede bæredygtighedsinitiativer hos Arla

AktueltLandbrugMejeri29. 08. 2024 By Mikkel Bækgaard

Arla Foods solide halvårsresultat i 2024 fortsætter den positive udvikling fra slutningen af 2023 og muliggør en stigning på 5 eurocent/kg i mælkepriserne sammenlignet med anden halvdel af 2023, en halvårlig tillægsbetaling til landmandsejere på 1 eurocent/kg mælk og fremskridt inden for bæredygtighedsinitiativer gennem FarmAhead™ Technology.

Arla Foods har leveret en solid præstation i første halvdel af 2024, hvor den positive udvikling fra slutningen af 2023 er fortsat. Præstationen har gjort det muligt for Arla at øge mælkeprisen med 5 eurocent/kg mælk sammenlignet med anden halvdel af 2023, og som forventet er det også muligt at udbetale en halvårlig tillægsbetaling til andelshaverne på 1 eurocent/kg mælk baseret på halvårsudbetalingerne.

“Vi er tilfredse med, at det momentum der er skabt af vores andelshavere og medarbejdere i 2023 er fortsat ind i 2024, og i dag kan Arla præsentere et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtighedsindsatser i fremtiden”, siger Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.

Vækst primært drevet af Lurpak, Puck og Arla-brands

Den stigende mælkepris og de halvårlige tillægsbetalinger drives primært af stigende råvarepriser, Arlas transformation- og effektivitetsprogram Fund Our Future og en tilbagevenden vækst i strategiske mærkevarer.

Arlas strategiske mærker havde en volumendrevet omsætningsvækst på 4,1% i første halvdel af 2024 sammenlignet med en nedgang på 6,0% i første halvdel af 2023. Væksten er drevet af mærkerne Lurpak®, Puck® og Arla®, som hver især øgede volumen med henholdsvis 7,9%, 4,4% og 3,8% i første halvdel af 2024.

En volatil markedssituation med faldende råvare- og kommercielle priser i løbet af 2023, hvor mejerimarkedet normaliserede sig efter historisk høje prisniveauer i 2022, resulterer dog i en lidt lavere Arla-indtjening og en lavere omsætning sammenlignet med halvårsrapporten for 2023. Performanceprisen for de første seks måneder af 2024 var 47,5 eurocent/kg, og den samlede omsætning for Arla Group endte på 6,6 milliarder euro. I første halvdel af 2024 opnåede Arla et nettoresultat på 167 millioner euro.

“Vi er meget tilfredse med at levere en konkurrencedygtig mælkepris. Samtidig er væksten for vores strategiske mærkevarer vendt tilbage, takket være styrken i vores brands og vellykkede indsats for at genvinde vækst. Vi er derfor på en positiv kurs”, siger Torben Dahl Nyholm, CFO, Arla Foods.

Stigning i bæredygtighedsinitiativer på landbrugene

I første halvdel af 2024 har Arla konsolideret sine forskellige bæredygtighedsaktiviteter og -værktøjer under navnet FarmAhead™ Technology. Det er Arlas ambition at reducere udledningen på gårdene med 30% i 2030. På baggrund af de datadrevne og forskningsbaserede aktiviteter og værktøjer, har Arla formået at reducere næsten 1 million tons CO2e på to år. 

En integreret del af FarmAhead™ Technology er FarmAhead™ Tillægsmodel, Arlas banebrydende pointbaserede system, der belønner klima- og miljømæssige bæredygtighedsaktiviteter og konkrete tiltag, der reducerer udledningen af CO2e eller er med til at beskytte natur og biodiversitet. Hver point, som landmanden opnår, udløser 0,03 eurocent per kilo mælk, de leverer til Arla. Aktiviteter med størst forbedringspotentiale udløser flest point, og der er i øjeblikket mulighed for at få optil 80 point.
Siden aktiveringen i juli 2023 har Arlas landmænd fortsat øget pointgennemsnittet fra 49 til 53 i andet kvartal af 2024.

“Med den konkurrencedygtige mælkepris og den stærke tillægsbetaling er vores landmænd i stand til fortsat at investere i bæredygtighedsindsatser. Jeg er stolt af, at vores andelshavere har implementeret flere emissionsreducerende tiltag og forbedret deres præstation,” siger Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.

Ved at knytte Arlas andelshaveres tiltag sammen med kundernes krav om mejeriprodukter med lavere CO2-aftryk, har Arla fortsat udviklingen af den kommercielle del af FarmAhead™. Gennem FarmAhead™ Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner. Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om CO2e-udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead™ Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.

Forventninger til 2024

Når vi ser frem imod anden halvdel af 2024, forventer Arla, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed,vil fortsætte. Dog bør den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 forsætte ind i anden halvdel, især i Europa, da inflationspresset forsætter med at aftage og lønningerne stiger. Dette forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne. Usikkerheden understreges også af et mindre volumen af tilgængelig mælk på globalt plan.

Arla har justeret sine forventninger til årets omsætning fra 13,2-13,7 milliarder euro til 13,4-13,9 milliarder euro og forventer stadig at levere en fortjeneste inden for intervallet 2,8-3,2%. Arla har også justeret sine forventninger til omsætningsvækst baseret på strategiske mærkevarer,drevet af volumen fra 1,0-3,0% til 3,0-4,0%.

Gennem Arlas klimastrategi, herunder FarmAhead™ Tillægmodellen, forventer Arla at bevare det nuværende momentum i bestræbelserne på at reducere virksomhedens klimapåvirkning. Arla forventer fuldt ud at nå målene om reduktion af emissioner i 2030 – en reduktion på 63% inden for scope1 og 2 og en reduktion på 30% inden for scope 3 pr. kg mælk og valle.

“Vi er stolte af, at Arla Foods klarer sig godt på et volatilt globalt marked. Kunder over hele verden efterspørger vores produkter, vi er klar til at levere, og vi vil fortsætte med at investere i virksomhedens fremtid”, siger Peder Tuborgh.

Skrevet i: Aktuelt, Landbrug, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik