• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltLandbrugMejeri29. 08. 2024 | Mikkel Bækgaard

Solidt første halvår baner vejen for forbedrede bæredygtighedsinitiativer hos Arla

AktueltLandbrugMejeri29. 08. 2024 By Mikkel Bækgaard

Arla Foods solide halvårsresultat i 2024 fortsætter den positive udvikling fra slutningen af 2023 og muliggør en stigning på 5 eurocent/kg i mælkepriserne sammenlignet med anden halvdel af 2023, en halvårlig tillægsbetaling til landmandsejere på 1 eurocent/kg mælk og fremskridt inden for bæredygtighedsinitiativer gennem FarmAhead™ Technology.

Arla Foods har leveret en solid præstation i første halvdel af 2024, hvor den positive udvikling fra slutningen af 2023 er fortsat. Præstationen har gjort det muligt for Arla at øge mælkeprisen med 5 eurocent/kg mælk sammenlignet med anden halvdel af 2023, og som forventet er det også muligt at udbetale en halvårlig tillægsbetaling til andelshaverne på 1 eurocent/kg mælk baseret på halvårsudbetalingerne.

“Vi er tilfredse med, at det momentum der er skabt af vores andelshavere og medarbejdere i 2023 er fortsat ind i 2024, og i dag kan Arla præsentere et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtighedsindsatser i fremtiden”, siger Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.

Vækst primært drevet af Lurpak, Puck og Arla-brands

Den stigende mælkepris og de halvårlige tillægsbetalinger drives primært af stigende råvarepriser, Arlas transformation- og effektivitetsprogram Fund Our Future og en tilbagevenden vækst i strategiske mærkevarer.

Arlas strategiske mærker havde en volumendrevet omsætningsvækst på 4,1% i første halvdel af 2024 sammenlignet med en nedgang på 6,0% i første halvdel af 2023. Væksten er drevet af mærkerne Lurpak®, Puck® og Arla®, som hver især øgede volumen med henholdsvis 7,9%, 4,4% og 3,8% i første halvdel af 2024.

En volatil markedssituation med faldende råvare- og kommercielle priser i løbet af 2023, hvor mejerimarkedet normaliserede sig efter historisk høje prisniveauer i 2022, resulterer dog i en lidt lavere Arla-indtjening og en lavere omsætning sammenlignet med halvårsrapporten for 2023. Performanceprisen for de første seks måneder af 2024 var 47,5 eurocent/kg, og den samlede omsætning for Arla Group endte på 6,6 milliarder euro. I første halvdel af 2024 opnåede Arla et nettoresultat på 167 millioner euro.

“Vi er meget tilfredse med at levere en konkurrencedygtig mælkepris. Samtidig er væksten for vores strategiske mærkevarer vendt tilbage, takket være styrken i vores brands og vellykkede indsats for at genvinde vækst. Vi er derfor på en positiv kurs”, siger Torben Dahl Nyholm, CFO, Arla Foods.

Stigning i bæredygtighedsinitiativer på landbrugene

I første halvdel af 2024 har Arla konsolideret sine forskellige bæredygtighedsaktiviteter og -værktøjer under navnet FarmAhead™ Technology. Det er Arlas ambition at reducere udledningen på gårdene med 30% i 2030. På baggrund af de datadrevne og forskningsbaserede aktiviteter og værktøjer, har Arla formået at reducere næsten 1 million tons CO2e på to år. 

En integreret del af FarmAhead™ Technology er FarmAhead™ Tillægsmodel, Arlas banebrydende pointbaserede system, der belønner klima- og miljømæssige bæredygtighedsaktiviteter og konkrete tiltag, der reducerer udledningen af CO2e eller er med til at beskytte natur og biodiversitet. Hver point, som landmanden opnår, udløser 0,03 eurocent per kilo mælk, de leverer til Arla. Aktiviteter med størst forbedringspotentiale udløser flest point, og der er i øjeblikket mulighed for at få optil 80 point.
Siden aktiveringen i juli 2023 har Arlas landmænd fortsat øget pointgennemsnittet fra 49 til 53 i andet kvartal af 2024.

“Med den konkurrencedygtige mælkepris og den stærke tillægsbetaling er vores landmænd i stand til fortsat at investere i bæredygtighedsindsatser. Jeg er stolt af, at vores andelshavere har implementeret flere emissionsreducerende tiltag og forbedret deres præstation,” siger Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.

Ved at knytte Arlas andelshaveres tiltag sammen med kundernes krav om mejeriprodukter med lavere CO2-aftryk, har Arla fortsat udviklingen af den kommercielle del af FarmAhead™. Gennem FarmAhead™ Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner. Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om CO2e-udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead™ Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.

Forventninger til 2024

Når vi ser frem imod anden halvdel af 2024, forventer Arla, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed,vil fortsætte. Dog bør den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 forsætte ind i anden halvdel, især i Europa, da inflationspresset forsætter med at aftage og lønningerne stiger. Dette forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne. Usikkerheden understreges også af et mindre volumen af tilgængelig mælk på globalt plan.

Arla har justeret sine forventninger til årets omsætning fra 13,2-13,7 milliarder euro til 13,4-13,9 milliarder euro og forventer stadig at levere en fortjeneste inden for intervallet 2,8-3,2%. Arla har også justeret sine forventninger til omsætningsvækst baseret på strategiske mærkevarer,drevet af volumen fra 1,0-3,0% til 3,0-4,0%.

Gennem Arlas klimastrategi, herunder FarmAhead™ Tillægmodellen, forventer Arla at bevare det nuværende momentum i bestræbelserne på at reducere virksomhedens klimapåvirkning. Arla forventer fuldt ud at nå målene om reduktion af emissioner i 2030 – en reduktion på 63% inden for scope1 og 2 og en reduktion på 30% inden for scope 3 pr. kg mælk og valle.

“Vi er stolte af, at Arla Foods klarer sig godt på et volatilt globalt marked. Kunder over hele verden efterspørger vores produkter, vi er klar til at levere, og vi vil fortsætte med at investere i virksomhedens fremtid”, siger Peder Tuborgh.

Skrevet i: Aktuelt, Landbrug, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik