• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Brød og kagerDrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed01. 02. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Skæve gulerødder går som varmt brød

Brød og kagerDrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed01. 02. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Med rødder i den spirende cirkulære madbølge laver juiceproducenten Frankly Juice et samarbejde med bageriet Jalm&B, der forvandler mere end 20.000 kilo overskydende gulerodspulp til friskbagte boller. Udnyttelse af restprodukter er det næste skridt i kampen mod madspild, siger idémændene bag.

Foto: PR

En skæv gulerod fra Aarstiderne bliver til frisk, økologisk juice, mens gulerodsresterne bliver til nybagte boller. Der er styr på både madspild og smag i det nye samarbejde mellem juiceproducenten Frankly Juice og de innovative bagere fra Jalm&B. 

De nye cirkulære gulerodsboller sælges i 7-Eleven, hvor Frankly Juice også er rykket ind med deres udvalg af populære juices. Dermed kan man i princippet både drikke og spise den samme gode gulerod og medvirke til at mindske madspild i Danmark. Ifølge de to producenter er vi nået til et nyt stadie i kampen mod madspild, og med det et vigtigt ansvar at løfte.

– De første bølger mod madspild handlede primært om at producere de rette mængder, mens forbrugerne skulle begrænse deres spild i hjemmet. Det, vi kalder madspild 3.0, handler om at skabe en cyklus, hvor vi udnytter alle dele af råvarerne optimalt. Det er helt afgørende for at stoppe spild af gode råvarer – og samtidig et sjovt og udfordrende benspænd til at udvikle nye, velsmagende produkter, siger Martin Marko Hansen, der er ansvarlig for innovation og bæredygtighed hos Jalm&B.

Vores spisevaner udgør én af de største miljøbelastninger, og cirka 30 procent af verdens udledning af drivhusgasser opstår ved fødevareproduktion. Det anslås samtidig, at der smides en milliard tons spiselige fødevarer ud på verdensplan hvert år. Det svarer ifølge FN’s klimapanel IPCC til et spild af fødevarer svarende til cirka en fjerdedel af al mad, der produceres i dag. Det er derfor helt nødvendigt, at fødevareproduktionen globalt set effektiviseres. Der er behov for både gode idéer og stærke partnerskaber for at komme spildet til livs.

Fra juicepresse til ovn

Frankly Juice har bygget en forretning på at mindske madspild ved at bruge skæve grøntsager fra Aarstiderne, der ellers ville være svære at sælge i forretningerne. Når de sender deres overskydende gulerodsrester til bagerne fra Jalm&B, er det et logisk næste skridt mod større cirkularitet. 

– Vores mål er at udnytte råvarerne ned til mindste dråbe og fiber. Skæve grøntsager kan blive til vitaminrig koldpresset juice, og den pulp vi står tilbage med, kan bruges i bagværk, så vi undgår madspild. Og samtidig skaber vi et nyt produkt i hvert led, der skaber værdi og smager godt. Det giver mening, siger administrerende direktør i Frankly Juice Christian Bowall.

2,5 tons gulerødder får nyt liv

Juiceproducenten producerede i år mere end 20.000 kilo gulerodspulp, og det stiger med 50 procent alene i 2021, og i samarbejdet med Jalm&B bliver en stor del af den restproduktion genanvendt i bagværket. Og det stopper ikke her, for juiceproducenten anvender også både æbler og rødbeder, de ligeledes ønsker at afsætte til en videre produktion i kampen mod madspild.

– Vi bruger på den gode side af 2,5 tons gulerodspulp om året, og hvis ikke vi kunne få den restpulp, der er tilbage fra juiceproduktionen, skulle vi selv ud at skaffe gulerødder til vores surdejsboller. Der er derfor også god økonomi i at bruge overskuddet fra produktionen af juicen, da man sparer udgifter til transport samt får en billigere råvare. Samarbejdet med Frankly Juice er oplagt for at kunne udnytte det fulde potentiale i de gode råvarer, slutter Martin Marko Hansen.

Artiklen er fra den nye udgave af Food&Drink, hvor du kan læse mere om bæredygtighed, alkoholfri tendenser og convenience: Food&Drink nr. 1 2022

Skrevet i: Brød og kager, Drikkevarer, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik