• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Brød og kagerDrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed01. 02. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Skæve gulerødder går som varmt brød

Brød og kagerDrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed01. 02. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Med rødder i den spirende cirkulære madbølge laver juiceproducenten Frankly Juice et samarbejde med bageriet Jalm&B, der forvandler mere end 20.000 kilo overskydende gulerodspulp til friskbagte boller. Udnyttelse af restprodukter er det næste skridt i kampen mod madspild, siger idémændene bag.

Foto: PR

En skæv gulerod fra Aarstiderne bliver til frisk, økologisk juice, mens gulerodsresterne bliver til nybagte boller. Der er styr på både madspild og smag i det nye samarbejde mellem juiceproducenten Frankly Juice og de innovative bagere fra Jalm&B. 

De nye cirkulære gulerodsboller sælges i 7-Eleven, hvor Frankly Juice også er rykket ind med deres udvalg af populære juices. Dermed kan man i princippet både drikke og spise den samme gode gulerod og medvirke til at mindske madspild i Danmark. Ifølge de to producenter er vi nået til et nyt stadie i kampen mod madspild, og med det et vigtigt ansvar at løfte.

– De første bølger mod madspild handlede primært om at producere de rette mængder, mens forbrugerne skulle begrænse deres spild i hjemmet. Det, vi kalder madspild 3.0, handler om at skabe en cyklus, hvor vi udnytter alle dele af råvarerne optimalt. Det er helt afgørende for at stoppe spild af gode råvarer – og samtidig et sjovt og udfordrende benspænd til at udvikle nye, velsmagende produkter, siger Martin Marko Hansen, der er ansvarlig for innovation og bæredygtighed hos Jalm&B.

Vores spisevaner udgør én af de største miljøbelastninger, og cirka 30 procent af verdens udledning af drivhusgasser opstår ved fødevareproduktion. Det anslås samtidig, at der smides en milliard tons spiselige fødevarer ud på verdensplan hvert år. Det svarer ifølge FN’s klimapanel IPCC til et spild af fødevarer svarende til cirka en fjerdedel af al mad, der produceres i dag. Det er derfor helt nødvendigt, at fødevareproduktionen globalt set effektiviseres. Der er behov for både gode idéer og stærke partnerskaber for at komme spildet til livs.

Fra juicepresse til ovn

Frankly Juice har bygget en forretning på at mindske madspild ved at bruge skæve grøntsager fra Aarstiderne, der ellers ville være svære at sælge i forretningerne. Når de sender deres overskydende gulerodsrester til bagerne fra Jalm&B, er det et logisk næste skridt mod større cirkularitet. 

– Vores mål er at udnytte råvarerne ned til mindste dråbe og fiber. Skæve grøntsager kan blive til vitaminrig koldpresset juice, og den pulp vi står tilbage med, kan bruges i bagværk, så vi undgår madspild. Og samtidig skaber vi et nyt produkt i hvert led, der skaber værdi og smager godt. Det giver mening, siger administrerende direktør i Frankly Juice Christian Bowall.

2,5 tons gulerødder får nyt liv

Juiceproducenten producerede i år mere end 20.000 kilo gulerodspulp, og det stiger med 50 procent alene i 2021, og i samarbejdet med Jalm&B bliver en stor del af den restproduktion genanvendt i bagværket. Og det stopper ikke her, for juiceproducenten anvender også både æbler og rødbeder, de ligeledes ønsker at afsætte til en videre produktion i kampen mod madspild.

– Vi bruger på den gode side af 2,5 tons gulerodspulp om året, og hvis ikke vi kunne få den restpulp, der er tilbage fra juiceproduktionen, skulle vi selv ud at skaffe gulerødder til vores surdejsboller. Der er derfor også god økonomi i at bruge overskuddet fra produktionen af juicen, da man sparer udgifter til transport samt får en billigere råvare. Samarbejdet med Frankly Juice er oplagt for at kunne udnytte det fulde potentiale i de gode råvarer, slutter Martin Marko Hansen.

Artiklen er fra den nye udgave af Food&Drink, hvor du kan læse mere om bæredygtighed, alkoholfri tendenser og convenience: Food&Drink nr. 1 2022

Skrevet i: Brød og kager, Drikkevarer, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik