• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFødevareproduktionMarkedsføringØkologi og bæredygtighed26. 04. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Motatos omdanner og opcycler overskudsvarer til nye bæredygtige produkter

AktueltFødevareproduktionMarkedsføringØkologi og bæredygtighed26. 04. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Ved et digitalt pressemøde mandag den 25. april lancerede Motatos sit eget sortiment fremstillet af råvarer, der ellers ville gå til spilde. Der er tale om 13 plantebaserede produkter under brandet SAVED By Motatos. Med SAVED tager Motatos endnu et vigtigt skridt mod en mere bæredygtig madproduktion, hvor alle led i processen er gennemtænkt med mindst muligt klimaaftryk som mål.

Motatos har som sit forretningsmæssige grundlag at reducere globalt madspild ved at sælge føde- og dagligvarer online, som ellers ville risikere at ende i skraldespanden. Siden grundlæggelsen har Motatos reddet mere end 40.000 tons mad og varer fra at gå til spilde.
Nu tager e-supermarkedet et nyt skridt på rejsen mod nul madspild og en mere bæredygtig madproduktion. Fremadrettet vil Motatos nemlig ikke blot redde færdigproducerede varer, men også overskudsråvarer, fra at gå til spilde ved i stedet at omdanne dem til en række nye spændende madvarer. Det giver virksomheden mulighed for at redde endnu mere mad og fra et tidligere stadie i forsyningskæden, og på samme tid tilbyde kunderne en række lækre, grønne, bæredygtige produkter.
-SAVED-produktlinjen er noget, jeg har drømt om at skabe helt fra vores virksomheds første dage. Varerne har til formål at inspirere og gøre det let at tage sunde og miljøvenlige valg i hverdagen, og jeg er så utrolig glad for, at vi endelig kan præsentere disse produkter for vores kunder, siger Karl Andersson, CEO og grundlægger.
Det nye produktsortiment, SAVED By Motatos, byder fra start på tretten forskellige, plantebaserede produkter.
Til at begynde med omfatter sortimentet chokolade, spread, hummus, pesto, grøntsagssupper og pasta, mens flere produkter er på vej. Hver fødevare fra SAVED er skabt med fokus på prisvenlighed, kreativitet og velsmag og bærer sin egen unikke historie – en historie om at vende tingene på hovedet og se mulighederne i alt det, vi tidligere har tænkt var ubrugeligt.

Chokoladen der ikke bliver brugt
-Alle produkterne er fremstillet med en overskuds-råvare som deres hovedingrediens. Vores chokolade er et fantastisk eksempel. Ikke mange ved, at når chokoladefabrikker skifter produktionen mellem forskellige smagsvarianter, f.eks. hvid og mørk chokolade, renser de rørene i maskinen – med chokolade. Normalt bliver denne chokolade ikke brugt, men det er præcis dette produkt, der nu bliver til vores lækre, bæredygtige chokoladeblanding, siger Kasper Stærk, Landechef for Motatos.

En verden uden madspild
SAVED er et zero waste-brand forstået således, at der ikke vil blive distribueret flere varer, end der er efterspørgsel på, for at undgå spild. Samtidig vil alle led i processen være tænkt med bæredygtighed som princip. Produktionen foregår således fra centralt hold, og varerne distribueres overvejende med skib eller tog, ikke med fly.
Da al handel foregår online, kan der desuden anvendes et minimum af emballage, som er af nøje udvalgt genanvendeligt materiale. Men først og fremmest ved, at ingredienserne er reddet direkte fra markerne eller produktionen og på denne måde gør et mere cirkulært fødevareforbrug tilgængeligt.
-Den cirkulære tankegang, hvor intet går til spilde, er selve kernen i Motatos, og med SAVED-produkterne bevæger vi os et skridt nærmere målet om en verden uden madspild. Vi håber vores kunder vil tage godt imod de nye produkter og også vil kunne opleve en glæde ved at købe og spise fødevarer, der er fremstillet ud fra et princip om at belaste vores klode så lidt som overhovedet muligt, siger Kasper Stærk, Landechef for Motatos.

The Hunger Project samarbejde
Som det var tilfældet ved lanceringen af Motatos’ private label By Motatos, knytter der sig også til SAVEDproduktsortimentet et give back-element. En procent af overskuddet fra brandet går således til den internationale organisation The Hunger Project.
-Vi er meget begejstrede for lanceringen af SAVED, som vil give forbrugerne mulighed for at træffe aktive valg, der bidrager til at mindske madspild, og samtidig bidrager til at sætte en stopper for global sult, siger Malin Flemström, CEO, The Hunger Project Sverige.
-For os er dette en integreret del af vores satsning på at gå ind i fødevareproduktion. Vores samarbejde med The Hunger Project er langsigtet ligesom vores ambition om at presse på for en bæredygtig reform af fødevaresystemet. Vi spiller på den lange bane, siger Karl Andersson om partnerskabet med The Hunger Project.

The Hunger Project (grundlagt 1977 i NYC, USA) er en organisation, der kæmper for en bæredygtig udryddelse af sult i verden. NGO’en har programmer i Afrika, Asien og Latinamerika, der sigter mod at mobilisere græsrodsenheder i landdistrikterne med henblik på at skabe bæredygtige fremskridt inden for sundhed, uddannelse, ernæring og familieindkomst. The Hunger Project har afdelinger i både Sverige og Tyskland, hvor Motatos også er til stede, og her er indledt lokale samarbejder.

Skrevet i: Aktuelt, Fødevareproduktion, Markedsføring, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik