• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarer29. 04. 2025 | Mikkel Bækgaard

Rynkeby Foods bag tilfredsstillende resultat trods appelsinkrise

AktueltDrikkevarer29. 04. 2025 By Mikkel Bækgaard

Rynkeby Foods løftede i 2024 sit resultat før skat til 12,1 mio. kr. på trods af, at juiceproduktion er voldsomt udfordret af global mangel på appelsinkoncentrat og høje råvarepriser. Fremgangen skyldes blandt andet en fordobling af salget af friskpresset frugt og grønt fra Rynkeby Foods’ eget presseri på Midtfyn samt udvikling af nye produkter. Situationen taget i betragtning er det et meget tilfredsstillende resultat, lyder det fra Rynkeby Foods’ direktør.

Arkivfoto

Rynkeby Foods med hovedsæde i Ringe kommer fornuftigt ud af 2024, selvom kerneforretningen hos den fynske fabrikant af juice og frugtbaserede drikke har været under voldsomt pres.

På trods af den globale mangel på appelsinkoncentrat og høje råvarepriser viser årsregnskabet for Rynkeby Foods’ aktiviteter i Danmark og Norden et overskud før skat på 12,1 mio. kr. Det er en stigning på cirka 15 procent sammenlignet med året før. I samme periode har Rynkeby Foods tilmed næsten fordoblet sine investeringer i produktionsudstyr til 30,1 mio. kr. 

Derfor kalder adm. direktør for Rynkeby Foods, Mark Hemmingsen, også resultatet for ”meget tilfredsstillende, når man tager den aktuelle markedssituation med i betragtning.” 

”Vi er kommet bedre ud af 2024, end vi havde forventet i et meget vanskeligt marked. Tidligere har halvdelen af vores forretning haft afsæt i appelsiner, så med appelsinkrisen er vi selvfølgelig ramt på vores kerneforretning. Men trods nedgang i både volumen og indtjening på appelsinerne har vi kunnet løfte vores bundlinje ved at gå nye veje. Det er der god grund til at være stolt af, og vi skylder vores medarbejdere en stor tak for indsatsen,” siger Mark Hemmingsen. 

Rynkeby Foods’ toplinje voksede i 2024 fra 1,03 mia. kr. til 1,13 mia. kr. drevet af prisstigninger på råvarer. I perioden udgør kostprisstigningen på appelsinkoncentrat alene 100 mio. kr.   

Friskpresset frugt og nye produkter i fremgan

Når Rynkeby Foods har kunne modstå presset på kerneforretningen, hænger det primært sammen med en markant vækst i de to kølejuicebrands God Morgen® og Valsølille. For Valsølille, der er friskpresset frugt og grønt fra presseriet i Ringe, er der for andet år i træk tale om en fordobling i salget.

Dertil kommer en tilsvarende stærk udvikling for den frugtbaserede læskedrik TØRST, som i 2024 udgjorde Rynkeby Foods’ største kampagnesatsning i årevis. Her er salget i det seneste år tredoblet.

”Vi har i en årrække arbejdet strategisk med at blive mere relevante for forbrugerne hele dagen og tale ind i mere end morgenmadssituationen gennem nye og spændende produkter. Det arbejde kommer os til gode nu, når kerneforretningen er under pres. Det har været afgørende for resultatet i 2024, at vi har kunnet være så agile,” siger Mark Hemmingsen og fortsætter: 

”Vi glæder os selvfølgelig over, at salget af friskpresset frugt og grønt fra vores eget presseri igen er fordoblet, men også at vi ser en meget flot fremgang for frugtdrikken TØRST.”

Omvendt er ambient-segmentet – produkter, der opbevares ved stuetemperatur – fortsat karakteriseret ved, at private labels vinder markedsandele på grund af forbrugernes fokus på pris.

Samlet set kan Rynkeby Foods alligevel glæde sig over, at virksomhedens brands kan notere en mindre fremgang i markedsandelen for det samlede marked for frugtbaserede drikke.

Årets appelsinhøst vil give flere svar

Hos Rynkeby Foods lyder analysen dog også, at appelsinkrisen forventeligt vil fortsætte og formentlig toppe i 2025. 

Derfor forventer Rynkeby Foods et resultat før skat på niveau med eller lidt lavere end i 2024. 
Udsigterne har samtidig medvirket til, at virksomheden i starten af 2025 lancerede endnu et nyt produkt, FRUGTBRUS, som er Rynkeby Foods’ første læskedrik med brus.

”Umiddelbart ser vi ikke klare tegn på, at appelsinkrisen er på retræte. Vi forventer, at krisen topper i 2025, og det vil påvirke salget og indtjeningen mere negativt i størstedelen af 2025 end i 2024. Derfor er vores forventninger til årets resultat også lidt lavere end eller på samme niveau som i 2024. Vi får flere svar, når vi i årets sidste kvartal kender resultatet af årets appelsinhøst,” siger Mark Hemmingsen. 

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik