• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMarkedsføringMejeri19. 02. 2020 | Peter Friis

Populære brands sikrer stærkt Arla-regnskab

AktueltMarkedsføringMejeri19. 02. 2020 By Peter Friis

I 2019 overgik landmandsejede Arla Foods sine forventninger til det globale salg af brandede produkter samtidig med at transformationsprogrammet Calcium igen leverede store omkostningsbesparelser.

Arla-koncernens samlede omsætning steg til 10,5 milliarder EUR fra 10,4 milliarder EUR i 2018 og 10,3 milliarder EUR i 2017, primært drevet af en stærk vækst i salget af den globale portefølje af brandede produkter, som opnåede en stigning på 5,1 procent i forhold til året før.
Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk – fortsatte sin opadgående trend i 2019 til 36,6 eurocent i gennemsnit, mod 36,4 eurocent i 2018.
– I 2019 byggede vi videre på det positive momentum, vi har skabt i branchen, og Arla er en stærkere virksomhed nu end for et år siden. Vi har styrket vores konkurrenceevne og overgået vores finansielle mål, samtidig med at vi fortsætter vores transformation gennem Calcium, siger Arla Foods’ administrerende direktør Peder Tuborgh.

Globale brands bliver mere og mere populære
Arlas salg af brandede produkter steg i 2019 med 5,1 procent mod 3,1 procent i 2018, primært på grund af Arla brandet, hvor den globale omsætning voksede til 3.033 millioner EUR mod 2.875 millioner EUR i 2018 og var drevet af en række vellykkede lanceringer af laktosefri og økologiske produkter, lanceringen af nye flexitar produkter samt den fortsatte hurtige vækst af Skyr på de europæiske kernemarkeder.
Salget af Lurpak understregede smørrets fornyede popularitet, både til madlavning og dagligt forbrug. Innovationer som Lurpak Softest i Storbritannien og en ny emballage var med til at drive det globale salg til over 100.000 tons. Omsætningen for Lurpak steg til 588 millioner EUR mod 561 millioner EUR sidste år.
Puck, virksomhedens førende ostebrand i Mellemøsten og Nordafrika (MENA), øgede omsætningen til 363 millioner EUR mod 352 millioner EUR sidste år, drevet primært af forarbejdet ost og flødeost.
Omsætningen for Castello specialost forblev uændret på 179 millioner EUR, på trods af et udfordrende og konkurrencepræget miljø i hele Europa og på udvalgte internationale markeder.
Mælkebaserede drikkevarebrands øgede omsætningen med 20 millioner EUR til 207 millioner EUR og blev primært drevet af Starbucks, som sælges i Europa, Mellemøsten og Afrika.
– Arlas globale brands er fortsat kernen i vores forretning, og i 2019 er forbrugernes tillid til vores produkter steget. Vi leverede en række populære mejeriprodukter og imødekom dermed den stigende efterspørgsel efter sunde og bæredygtige fødevarer, hvilket hjalp os med at overgå vores forventninger til væksten for vores globale brands,” siger Natalie Knight, som er CFO i Arla Foods.

Fire forretningsområder i Good Growth 2020-strategi
For at styrke sin position som førende global mejerivirksomhed fokuserer Arla sine aktiviteter på fire forretningsområder.
Arlas europæiske segment tegner sig for lidt over 60 procent af forretningen, og kernebrands leverede en vækst i omsætningen på 2,9 procent mod 2,5 procent i 2018 med vækst på alle markeder – især i Storbritannien, der leverede en volumenvækst for brandede produkter på 8,8 procent. Den samlede omsætning i det europæiske segment faldt imidlertid med 154 millioner EUR til 6.353 millioner EUR, primært som følge af den strategiske beslutning om at træde ud af urentable private label-kontrakter samt valutakurser.
Arlas internationale segment udgør 17 procent af forretningen. International leverede en tocifret omsætningsvækst for brandede produkter på 10,3 procent med vækst i alle markeder undtagen Nordamerika. Omsætningen steg med 226 millioner EUR til 1.802 millioner EUR, hvilket er den højeste stigning i de seneste tre år. Derudover gør købet af det topmoderne produktionsanlæg i Bahrain fra Mondeléz International og den langsigtede Kraft® brandlicens til deres osteforretning i MENA det muligt for Arla at øge sin produktionskapacitet i regionen for at muliggøre fremtidige vækstambitioner.
Arla Foods Ingredients (AFI), et 100% ejet datterselskab af Arla Foods, øgede omsætningen med 58 millioner EUR til 710 millioner EUR, der var drevet af et større salg af produkter inden for spædbørnsernæring, sundhed, sport og fødevarer såvel som højere priser og helårseffekten af opkøbet af de resterende 50 procent af Arla Foods Ingredients S.A. Argentina i 2018.
Omsætningen i Trading, som er Business-to-Business varehandel, faldt med 28 millioner EUR til 1.662 millioner EUR mod 1.690 millioner EUR sidste år, primært på grund af lavere volumen og negative valutaeffekter.
Calcium fortsætter med at transformere forretningen og leverer resultater over forventningerne
Arlas transformations- og effektivitetsprogram Calcium overgik igen forventningerne med besparelser på 110 millioner EUR, mod et mål for 2019 på 75-100 millioner EUR. Den samlede besparelse på 224 millioner EUR siden lanceringen i 2018 betyder, at Arla er mere end halvvejs mod det endelige mål for vedvarende besparelser i 2021 på over 400 millioner EUR.
Administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh siger om transformationen:
– I 2019 var vi i stand til at sikre vækst og forbedre kvaliteten af vores forretning betydeligt og samtidig fortsætte med at effektivisere mere end forventet. Dette viser tydeligt, at vores medarbejdere ændrer den måde, de arbejder, forbruger og investerer i vores forretning på. Ændringerne bliver stadigt mere integreret i vores arbejdsmetoder, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere og vores resultater indtil videre.

Investeringer i bæredygtig vækst
2020 forventes at blive endnu et stort investeringsår. Arla planlægger at investere et rekordstort beløb på 619 millioner EUR for at udvide kapaciteten i vækstsektorer. Det drejer sig blandt andet om at fortsætte færdiggørelsen af et tørretårn til mælkepulver i Pronsfelt i Tyskland, udvide mozzarellakapaciteten i Branderup og opgradere det nyerhvervede produktionsanlæg i Bahrain samt foretage betydelige investeringer i kapacitetsforøgelser for AFI.
I 2020 vil Arla bygge videre på det momentum, der blev skabt i 2019, og yderligere styrke andelsselskabets konkurrenceevne med fokus på vækst for brandede produkter, transformations- og effektivitetsprogrammet Calcium og øget fokus på bæredygtighed i hele værdikæden.
Brexit udgør fortsat en risiko, idet forhandlingerne om det fremtidige handelsforhold mellem Storbritannien og EU finder sted i 2020. Der er risiko for toldafgifter og andre hindringer, som vil besværliggøre den britiske/europæiske handel og øge omkostninger. Arla går ind for så tæt et handelsforhold som muligt for at minimere disse risici.
Udgangen af 2020 markerer også afslutningen af Good Growth 2020-strategien, og Arla forventer at nå sine langsigtede finansielle mål.
– Vi nærmer os afslutningen af vores Good Growth 2020-strategi, og det står klart, at den har fungeret som en vellykket guide for os i udviklingen af vores globale og brandede positioner. Fremadrettet vil vi fortsætte med at udnytte disse styrker, øge vores innovationskapacitet og vigtigst af alt styrke vores engagement i bæredygtighed for at sikre endnu mere værdi for vores andelshavere.
Koncernens omsætning i 2020 forventes at blive på 10,4-10,8 milliarder EUR, nettoresultatandelen vil være omkring 2,8 til 3,2 procent, og gearingen forventes at ligge inden for målintervallet på 2,8-3,4.
Arla offentliggør årsrapporten og CSR-rapporten den 27. februar.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik