Planteslagterne indtager nu udlandet med hele tre eksportmarkeder. Det drejer sig om markederne UK, Tyskland og Tjekkiet, der fremover vil aftage produkter fra den danske virksomhed. Ambitionen er, at udlandet skal være katalysator for en 200 % vækst om året.

Den danske fødevarevirksomhed Planteslagterne indtager nu udlandet. Det er de tre store eksportmarkeder UK, Tyskland og Tjekkiet, der fremover vil forhandle produkter fra den danske virksomhed. Det er første gang, at Planteslagterne træder ind på den internationale eksportscene – og det sker på trods af en tid præget af inflation, høje renter og energipriser.
Det nye udenlandske indtog har været i opbygningsfasen det sidste års tid, og ambitionen er, at udlandet i fremtiden skal være katalysator for en 200 % vækst årligt. Hos Planteslagterne er der budgetteret med, at de i fremtiden skal tage markedsandele fra udenlandske konkurrenter – så eksporten allerede i 2025 står for 60 % af omsætningen og udgør et tocifret millionbeløb.
“Udlandet er et stort skridt i vores virksomhedsrejse, og vi har store ambitioner om en eksplosiv vækst der. Vi mener, at vores produkter og strategien omkring gennemsigtighed er grundstenen for, hvorfor det er lykkedes at indtage udlandet netop nu. For selvom indkøberne på eksportmarkederne til stadighed praktiserer protektionisme, så oplever vi et ønske fra forbrugerne om at skifte fra imitationer af kød til mere gennemsigtige produkter, hvor de forstår ingredienslisten. Og det er jo netop Planteslagternes mantra,” fortæller Henrik Have Christensen, der er Co-Founder & CCO hos Planteslagterne.