• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosØkologi og bæredygtighed17. 06. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Paradigmeskift nødvendigt for at beholde førerposition

AktueltDetailhandel og en grosØkologi og bæredygtighed17. 06. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Når tre ud af fire danskere køber økologi hver uge, og væksten for økologiske fødevarer slog alle rekorder i 2020, stiller det krav til økologien i fremtiden. Forbrugerne har store forventninger til, at økologien stiller endnu skarpere på klima, biodiversitet og dyrevelfærd. Og de økologiske producenter er parate.

Økologiske fødevarer slår alle rekorder og med successen følger forbrugerkrav om endnu mere fokus på bæredygtighed. Foto: Moment Studio for Økologisk Landsforening.

Økologi er blevet hverdagskost for flere danskere, og salget af økologiske fødevarer i Danmark rundede 18,3 mia. kr. i 2020. Det viser økologisk markedsrapport 2021, som Økologisk Landsforening udgiver torsdag d. 17. juni 2021.

– Først og fremmest skyldes væksten forbrugernes ønske om at spise rene og sunde fødevarer, der er produceret med omtanke for flere bæredygtigheds-parametre, siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Forbrugerne har altså høje forventning til, at økologiske fødevarer præsterer på bæredygtighed. Hele 78 procent af de adspurgte i rapportens forbrugeranalyse mener, at økologiske fødevarer beskytter naturen, miljøet og grundvandet. Og i det lys vil fremtidens forbrug gennemgå et paradigmeskifte fra megapakker på slagtilbud til fødevarer, som dyrkes og produceres skånsomt for miljøet.

– Det bliver afspejlet i vores indkøbsadfærd og forbrug. Ekstra penge bliver kanaliseret over i bedre og nye fødevarer. Det betyder, at økologien fremadrettet har en opgave foran sig. Økologien skal ses som en tanke – en helhed og ikke kun en certificering. Økologien skal aktualiseres, og værdier som klima og bæredygtighed skal knyttes tættere på, siger Kirsten Poulsen, fremtidsforsker og indehaver af bureauet First Move.

Sikker tendens i dagligvarehandlen

I dagligvarehandlen oplever man en sikker tendens i samme retning. Økologien vokser i takt med kundernes bevidsthed om, hvordan de med deres indkøb kan bidrage til temaerne på bæredygtigheds-dagsordenen.

– Bæredygtighed, dyrevelfærd og sundhed er kommet for at blive. De danske forbrugere tager i højere og højere grad økologien til sig, og i 2021 alene er salget af økologi i Dagrofa vækstet med 23 procent, og vi forventer, at interessen vil blive større endnu, siger Michael Christensen, kategoridirektør hos Dagrofa.

Hos REMA 1000 har man gennem længere tid arbejdet med bæredygtighed og opruster kontinuerligt til fremtidens bevidste forbrugere og deres krav til sortimentet.

– Vi har i mange år haft fokus på bæredygtighed og klima på en række områder. Økologi har hele tiden haft en central rolle i vores arbejde, da vi mener, at økologisk produktion er vejen frem, så vi ikke belaster miljøet unødigt, siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør.

Forbrugernes og dagligvarehandlens fokus på økologiske fødevarer, som en del af løsningen på nogle af miljøudfordringerne, stiller derfor også nye krav til landmændene og fødevarevirksomhederne.

– Vi oplever en stor innovationskraft hos hele producentleddet, der arbejder på alle fronter for at fremstille fødevarer, der leverer endnu mere på bæredygtighed. Det er fx inden for det plantebaserede, både i form af frugter, grønsager, kornprodukter, plantebaserede drikke og bælgfrugter. Alle områder, hvor økologien vil spille en absolut altdominerende rolle på markedet de kommende år, siger Henrik Hindborg.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik