Det økologiske mejeri Naturmælk har indgået et tæt samarbejde med Roskilde Festival om at sikre en mere økologisk profil på festivalen frem mod 2017. Allerede nu er alle mejeriprodukter på festivalen økologiske og fra Naturmælk, og målet er, at 70% af alle fødevarer solgt på Roskilde Festival er økologiske i 2017.
– Danmarks største musikfestival og et lille økologisk mejeri i Sønderjylland lyder måske som et umage par. Og så alligevel ikke, for ønsket om at bidrage til et grønnere, mere økologisk danmarkskort ligger begge parter på sinde, og derfor er det helt naturligt at følges ad, når 132.000 gæster skal bespises på festivalen, der løber af stablen fra den 27. juni til den 4. juli i år, mener Lars Orlamundt, salgs- og kommerciel ansvarlig på Roskilde Festivalen og Leif Friis Jørgensen, direktør i Naturmælk.
Hos Naturmælk tror man på, at økologi er fremtiden, og derfor ser de Roskilde Festival som en mulighed for at påvirke fødevarebranchen og fremtidens unge forbrugere, der gæster festivalen.
– Økologi handler om sundhed, både for vores natur, vores dyr og ikke mindst for os mennesker. Når muligheden derfor byder sig for at indgå et samarbejde med Roskilde Festival, er vi naturligvis rigtig glade for i fællesskab at kunne skubbe økologien et lille skridt længere, siger Leif Friis Jørgensen .
For mange af madboderne har det været nødvendigt med et omlægningskursus til økologi, og her har Naturmælk hjulpet med at få madboderne af sted på kursus, for et mere økologisk Danmark handler ikke kun om mejeriprodukter.
– Vi bliver nødt til at se økologien som en fælles opgave på tværs af fødevarebranchen, og derfor vælger vi at investere i madboderne, så de har den nødvendige viden, der skal til for at arbejde med økologi, forklarer Leif Friis Jørgensen.