Too Good To Go er kendt for sine lykkeposer, der fokuserer på at redde god mad fra at blive spildt i butikkerne. Nu introducerer de ‘lykkepakken’, der giver danskerne mulighed for at få leveret overskudsvarer direkte fra fødevareproducenterne. Mere end 35 producenter samarbejder allerede med Too Good To Go om at sælge deres overskudsvarer, herunder Nestlé, Orkla, Unilever og Urtekram.

Miljøstyrelsen anslår, at 48 pct. af alt madspild i Danmark kommer fra fødevareindustrien. Det svarer til, at 385 millioner tons fødevarer hvert år går tabt i produktionsfasen. Det vil Too Good To Go ændre på, og derfor lancerer de nu lykkepakken; en ny løsning, der kan findes i den nye “leverings”-sektion i Too Good To Go-appen, og som giver producenter mulighed for at reducere madspild. Løsningen skal gøre det nemmere for forbrugere fremover at redde overskudsvarer direkte fra produktionsleddet.
Udfordringer som sæsonbaserede varer, forkert emballage eller varer tæt på udløbsdatoen kan gøre det vanskeligt for producenter at sælge deres produkter til detailhandlen. Det betyder, at gode fødevarer med udløbsdatoer langt ude i fremtiden kan ende med at gå til spilde, før de når ud på hylderne.
“Madspild har en kæmpe indvirkning på miljøet og involverer alle led i fødevarernes værdikæde. Selvom vores lykkeposer har hjulpet restauranter og detailhandlere med at bekæmpe madspild, anerkender vi, at mange fødevarer stadig går til spilde i produktionsfasen. Derfor er vi glade for at lancere lykkepakkerne, hvor vi hjælper producenterne med at komme af med deres overskudsvarer,” siger Heidi Boye, dansk landechef i Too Good To Go.
En simpel løsning på et stort problem
Too Good To Go køber nu produkter direkte fra producenterne og pakker dem i lykkepakker, der indeholder et stort udvalg af fødevarer som fx basisvarer, slik, tortillas, krydderiblandinger, juice, morgenmadsprodukter og korn.
“Med lykkepakkerne har vi nu mulighed for at tilbyde vores brugere nye, gode produkter, hvilket gør det muligt for virksomheder at gøre noget godt for forretningen og miljøet på samme tid. I stedet for at lade et produkt gå til spilde, tilbyder vi produkterne til 50 pct. af den normale pris og leverer det direkte til en pakkeshop nær leveringsadressen. Lykkepakkerne er således god for både producenterne, for familiernes pengepung og for klimaet,” siger Heidi Boye.
Én af de samarbejdende producenter er Orkla Danmark, som deler Too Good To Go’s vision om at reducere madspild i produktionsleddet og mener, at lykkepakkerne hjælper med at komme tættere på målet om at undgå madspild:
“Mad skal nydes, og derfor er vi glade for, at vi kan være med til at reducere madspild sammen med Too Good To Go, der deler vores vision om at bidrage til en grønnere verden. Det handler både om at producere rigtigt, men også om at skabe en øget bevidsthed og en fælles indsats for at udnytte jordens ressourcer langt mere ansvarligt,” siger Trine Rubæk, Head of Business Development & Sustainability, Orkla Danmark.
I løbet af 2023 vil produkter fra flere samarbejdspartnere tilføjes i appen, og målet er at have 50 partnere om bord inden årets udgang, som skal tilføje flere tilgængelige lykkepakker i appen.
I øjeblikket samarbejder mere end 35 producenter i Danmark med Too Good To Go, herunder bl.a. Bold Drinks, Bonduelle Nordic, Easis, Semper Danmark, Unilever Danmark, Wally And Whiz, NATURLI’ Foods, Netto Danmark, Orkla Danmark, Paulig Denmark, Kimber Foods, Rynkeby Foods, Haugen-Gruppen Denmark, Kraghs, Midsona Danmark / Urtekram, DanKonfekt, LEZIZ FOOD, Nupo, Chokoland (Sugro A/S), Vitafood, Lantmännen Schulstad, Crispy Food, PL Vin Import og Nestlé Danmark.
Om Too Good To Go’s lykkepakker
Udfordringer såsom forkerte prognoser, fejl på emballage og svingende sæsonsalg kan gøre det svært for producenter at sælge nogle af deres produkter til detailhandlerne. Som et resultat kan god mad med lang holdbarhed måske ende med at blive spildt i stedet for at komme på hylderne i butikkerne. Lykkepakkerne er en løsning, som gør det muligt for producenterne at reducere madspild og indeholder et stort udvalg af madvarer, fx basisvarer, slik, tortillas, krydderiblandinger, juice, morgenmadsprodukter og gryn til ca. 50 pct. af den normale pris. Varerne, som er inkluderet i lykkepakkerne, kan sikkert opbevares ved stuetemperatur og gør således planlægning af måltider og snacks nemmere end nogensinde før. Med hver lykkepakke kan forbrugere hjælpe med at redde mad direkte fra kilden og dermed gøre et stort bidrag til kampen mod madspild.