• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed20. 06. 2023 | Mikkel Bækgaard

Ny ‘Lykkepakke’ fra Too Good To Go skal reducere madspild hos fødevareproducenter

FødevareproduktionMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed20. 06. 2023 By Mikkel Bækgaard

Too Good To Go er kendt for sine lykkeposer, der fokuserer på at redde god mad fra at blive spildt i butikkerne. Nu introducerer de ‘lykkepakken’, der giver danskerne mulighed for at få leveret overskudsvarer direkte fra fødevareproducenterne. Mere end 35 producenter samarbejder allerede med Too Good To Go om at sælge deres overskudsvarer, herunder Nestlé, Orkla, Unilever og Urtekram.

Lykkepakke fra Too-Good-To-Go

Miljøstyrelsen anslår, at 48 pct. af alt madspild i Danmark kommer fra fødevareindustrien. Det svarer til, at 385 millioner tons fødevarer hvert år går tabt i produktionsfasen. Det vil Too Good To Go ændre på, og derfor lancerer de nu lykkepakken; en ny løsning, der kan findes i den nye “leverings”-sektion i Too Good To Go-appen, og som giver producenter mulighed for at reducere madspild. Løsningen skal gøre det nemmere for forbrugere fremover at redde overskudsvarer direkte fra produktionsleddet.

Udfordringer som sæsonbaserede varer, forkert emballage eller varer tæt på udløbsdatoen kan gøre det vanskeligt for producenter at sælge deres produkter til detailhandlen. Det betyder, at gode fødevarer med udløbsdatoer langt ude i fremtiden kan ende med at gå til spilde, før de når ud på hylderne.

“Madspild har en kæmpe indvirkning på miljøet og involverer alle led i fødevarernes værdikæde. Selvom vores lykkeposer har hjulpet restauranter og detailhandlere med at bekæmpe madspild, anerkender vi, at mange fødevarer stadig går til spilde i produktionsfasen. Derfor er vi glade for at lancere lykkepakkerne, hvor vi hjælper producenterne med at komme af med deres overskudsvarer,” siger Heidi Boye, dansk landechef i Too Good To Go.

En simpel løsning på et stort problem

Too Good To Go køber nu produkter direkte fra producenterne og pakker dem i lykkepakker, der indeholder et stort udvalg af fødevarer som fx basisvarer, slik, tortillas, krydderiblandinger, juice, morgenmadsprodukter og korn.

“Med lykkepakkerne har vi nu mulighed for at tilbyde vores brugere nye, gode produkter, hvilket gør det muligt for virksomheder at gøre noget godt for forretningen og miljøet på samme tid. I stedet for at lade et produkt gå til spilde, tilbyder vi produkterne til 50 pct. af den normale pris og leverer det direkte til en pakkeshop nær leveringsadressen. Lykkepakkerne er således god for både producenterne, for familiernes pengepung og for klimaet,” siger Heidi Boye.

Én af de samarbejdende producenter er Orkla Danmark, som deler Too Good To Go’s vision om at reducere madspild i produktionsleddet og mener, at lykkepakkerne hjælper med at komme tættere på målet om at undgå madspild:

“Mad skal nydes, og derfor er vi glade for, at vi kan være med til at reducere madspild sammen med Too Good To Go, der deler vores vision om at bidrage til en grønnere verden. Det handler både om at producere rigtigt, men også om at skabe en øget bevidsthed og en fælles indsats for at udnytte jordens ressourcer langt mere ansvarligt,” siger Trine Rubæk, Head of Business Development & Sustainability, Orkla Danmark.

I løbet af 2023 vil produkter fra flere samarbejdspartnere tilføjes i appen, og målet er at have 50 partnere om bord inden årets udgang, som skal tilføje flere tilgængelige lykkepakker i appen.

I øjeblikket samarbejder mere end 35 producenter i Danmark med Too Good To Go, herunder bl.a. Bold Drinks, Bonduelle Nordic, Easis, Semper Danmark, Unilever Danmark, Wally And Whiz, NATURLI’ Foods, Netto Danmark, Orkla Danmark, Paulig Denmark, Kimber Foods, Rynkeby Foods, Haugen-Gruppen Denmark, Kraghs, Midsona Danmark / Urtekram, DanKonfekt, LEZIZ FOOD, Nupo, Chokoland (Sugro A/S), Vitafood, Lantmännen Schulstad, Crispy Food, PL Vin Import og Nestlé Danmark.

Om Too Good To Go’s lykkepakker

Udfordringer såsom forkerte prognoser, fejl på emballage og svingende sæsonsalg kan gøre det svært for producenter at sælge nogle af deres produkter til detailhandlerne. Som et resultat kan god mad med lang holdbarhed måske ende med at blive spildt i stedet for at komme på hylderne i butikkerne. Lykkepakkerne er en løsning, som gør det muligt for producenterne at reducere madspild og indeholder et stort udvalg af madvarer, fx basisvarer, slik, tortillas, krydderiblandinger, juice, morgenmadsprodukter og gryn til ca. 50 pct. af den normale pris. Varerne, som er inkluderet i lykkepakkerne, kan sikkert opbevares ved stuetemperatur og gør således planlægning af måltider og snacks nemmere end nogensinde før. Med hver lykkepakke kan forbrugere hjælpe med at redde mad direkte fra kilden og dermed gøre et stort bidrag til kampen mod madspild.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Markedsføring, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik