• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltCertificeringMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed29. 06. 2023 | Mikkel Bækgaard

Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig

AktueltCertificeringMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed29. 06. 2023 By Mikkel Bækgaard

Danske forbrugere er helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at forbrugerne nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.

Kvinde med fairtrade bananer i junglen
Foto: Nathalie Bertram

Listen over Fairtrade-mærkets krav til miljøbeskyttelse er lang. Den dækker faktisk en tredjedel af Fairtrades standarder og omfatter blandt andet krav om forbedring af jordens frugtbarhed, effektivt vand- og energiforbrug, ansvarlig spildevandshåndtering, forbud mod skovrydning, indsatser for at styrke biodiversitet og reduktion af CO2-udledning.

Kravene er på ingen måde nye, men det er nyt, at de danske forbrugere er blevet mere bevidste om, at Fairtrade ud over at være et mærke for social retfærdighed også har miljøbeskyttelse i fokus. Det viser en markedsanalyse, som Landbrug & Fødevarer har lavet for Fairtrade-mærket Danmark, og som netop er blevet offentliggjort.

Til spørgsmålet om hvilket emner forbrugerne forbinder mest med Fairtrade-mærket, peger flere på ‘bæredygtigt’ og ‘miljørigtigt’. Andelen af forbrugere, der forbinder Fairtrade-mærket med ’miljørigtigt’ er steget fra 11 til 15 procent siden seneste undersøgelse i 2022. Forbrugere, der forbinder Fairtrade med ’bæredygtigt’, er steget fra 17 til 21 procent i perioden. Oven i det er opfattelsen af Fairtrade-mærket som ’etisk forsvarligt’ steget fra 28 til 33 procent.

Statistisk signifikant – og nødvendig udvikling

Det er en vækst, som analysebureauet bag undersøgelsen betegner som statistisk signifikant, og den udvikling ser Fairtrade-mærket Danmarks direktør som meget positiv.

”Det er rigtig godt at se, at vores målrettede indsats for at styrke forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærkets krav om at passe på miljøet og hjælpe lokale producenter med at omstille deres råvareproduktion til en ny klimavirkelighed er slået så tydeligt igennem. Det er ikke et nyt fænomen i Fairtrades krav og standarder, men det er et nyt lag, som vi mener, er meget vigtigt at kommunikere til nutidens forbrugerne,” siger Fairtrade-mærkets direktør Camilla Erika Lerberg, som også peger på, at 52 procent af forbrugerne, ifølge den nye analyse, opfatter Fairtrade-mærket som ’godt for miljøet’.

Markedsanalysen viser, at det nye ekstra ’miljø og klima’-lag i forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket ikke rykker ved, at mærket stadig nyder højt kendskab og høj troværdighed hos de danske forbrugere. Her ligger mærket på samme flotte niveau som i analysen fra 2022 med en kendskabsgrad på 88 procent på og troværdighedsgrad på 83 procent. Og det er kun et ekstra plus i direktørens bog.

”Nu skal vi have formidlet den positive opfattelse hos forbrugerne videre til dagligvarehandlen, hvor klima og miljø er på agendaen, og hvor Fairtrade-mærkede produkter derfor passer godt ind. Fairtrade, miljøbeskyttelse og klimatilpasning går rigtig godt hånd i hånd, og den fortælling skal vi også have ud på hylderne, siger Camilla Erika Lerberg.

Skrevet i: Aktuelt, Certificering, Markedsføring, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed16. 10. 2025

Hanne Lakkenborg Kristensen er tiltrådt som professor i grøntsagsvidenskab ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Hun har markeret sig som en fagligt stærk forsker og ildsjæl, der kæmper for at få grøntsager højere op i samfundets bevidsthed. Når man taler med Hanne Lakkenborg

Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

Foodservice16. 10. 2025

Falsled Kro har modtaget en Michelin-nøgle som det eneste hotel vest for Storebælt. Det er afgørende for turismen til Sydfyn, mener kroen. Den internationalt anerkendte Michelinguide uddelte i sidste uge sine nye Michelin-nøgler til udvalgte hoteller, og i Danmark er blot otte hoteller blevet

Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

AktueltKonfektureMejeri16. 10. 2025

Froneri, en af verdens største isproducenter, har indgået aftaler om at overtage Food Unions europæiske isforretning, herunder Mejerigaarden A/a som bl.a har mærker som Premier-is, Hjem-IS, Polar is, Rønbjerg is og Underground is. De specifikke finansielle detaljer offentliggøres ikke. Den

Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

AktueltForskning og uddannelseFødevaresikkerhedMiljø og sundhed16. 10. 2025

I et nyt projekt skal forskere fra AU Viborg og DTU Fødevareinstituttet undersøge, hvor meget PFAS som optages og ophobes i forskellige væv i grise, og hvad risikoen er for, at de såkaldte evighedskemikalier i sidste ende ender i kød på danskernes tallerkener. PFAS er en fællesbetegnelse for en

Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

FoodserviceTop16. 10. 2025

Andelen af forgæves rekrutteringer i hotel- og restaurationsbranchen er faldet markant siden sidste år, men de regionale forskelle er fortsat store, fremgår det fra Horesta i deres seneste nyhedsbrev. Nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at udfordringen langt fra er

El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

DrikkevarerFoodserviceForskning og uddannelseTop14. 10. 2025

I hele 60 bind vil den legendariske kok Feran Adrià og hans team forsøge at formidle al viden om gastronomi og vin. Vi var med, da bind 5-6 i seriens bøger om vin blev præsenteret i København. Hvordan formidler man al viden om mad og vin på en forståelig og anvendelig måde, så man kan tage lige

Økomesse vender tilbage til Malmø

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 10. 2025

Fokus på økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage, når Nordic Organic Expo finder sted den 19.-20. november i Malmø. Nordens største messe for økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage til Malmömässan den 19.-20. november 2025, når Nordic Organic Expo – tidligere kendt som

Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

Detailhandel og en grosDrikkevarer14. 10. 2025

Gazellevirksomheden Rigtig Kaffe, som har Danmarks største udvalg af bl.a. espressomaskiner og espressokaffe, åbner sit første showroom på Sjælland. De forventer at slå dørene den 29. oktober 2025, hvor kaffeelskere kan få glæde af unikke åbningstilbud. Med en fælles passion for kvalitetskaffe

Tican bliver en del af FødevareDanmark

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræPolitik og eksport14. 10. 2025

Tican melder sig ind i brancheorganisationen, FødevareDanmark. Indmeldelsen sker for at styrke sammenhængen og forståelsen på tværs af fødevarebranchen og sikre en stærkere samlet stemme for den danske fødevareproduktion. Tican, der med sine godt 1.000 medarbejdere i Thisted og Brørup og godt

Bog om smag på vej fra Noma

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse14. 10. 2025

Udover at være at være en af verdens mest anerkendte restauranter har Noma også udgivet en række bøger gennem årene - blandt andet Nomas bog om Fermentering. Nu er Noma snart klar med endnu en bog i serien, denne gang om at opbygge smag. Efter mange års smagen, testning og læring er The Noma

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

  • El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

    14.10.2025

  • Økomesse vender tilbage til Malmø

    14.10.2025

  • Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

    14.10.2025

  • Tican bliver en del af FødevareDanmark

    14.10.2025

  • Bog om smag på vej fra Noma

    14.10.2025

  • Hæder til Dansk Destilleri

    09.10.2025

  • Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

    09.10.2025

  • Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

    09.10.2025

  • AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

    09.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    09.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik