• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktion11. 10. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Nu er der Grönt i hele Norden

AktueltDetailhandel og en grosFrugt og grøntFødevareproduktion11. 10. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

På under et år er danske Grönts plantebaserede middagsretter lanceret i hele norden, og med udvidelsen til Finland og Sverige findes Grönt i over 3.000 dagligvarebutikker i de nordiske lande. Næste skridt for det danske convenience fødevarebrand er at etablere sig i Tyskland – Europas største marked for plantebaserede produkter.

Det er ikke fremmed for Anders P. Christensen at introducere madtrends for forbrugerne. I 2001 var han den første til at lave færdiglavede sushibakker til supermarkederne og dermed gøre den trendy japanske spise til allemandseje.

Danske Tasteful Foods har længe fulgt den plantebaserede tendens og vil være én af de virksomheder, der sætter skub i udviklingen i Europa. Siden Tasteful Foods lancerede Grönt i Coop i Danmark og Rema 1000 på det norske marked i starten af 2021, har der været kog under de kødfrie gryder og fuldt fokus på de alternative proteiner. Tyskland er næste store satsning, da den grønne bølge af plantebaseret kost allerede er stærkt cementeret mod syd.

– Vi er ved at etablere et kontor i Tyskland med henblik på at få os ind på det tyske marked, som er Europas største. Vi er konkurrencedygtige og har et rigtig godt produkt, som rammer et hul i det tyske marked. Vi er en volumeforretning, så det er naturligt at gå ind på de allerstørste markeder, siger Anders P. Christensen, stifter og administrerende direktør i Tasteful Foods, der står bag Grönt. 

Anders P. Christensen forventer at være klar til at lancere Grönt i Tyskland i løbet af første kvartal i 2022. 

Hurtigst voksende plantebaserede fødevarebrand i Norden

Grönt er i dag blandt de hurtigst voksende plantebaserede brand i Norden. I september kom de plantebaserede livretter ud i den svenske og finske dagligvarekæder. Dermed er det danske fødevarebrand snart ude i hele Norden med sammenlagt over 3.000 butikker, der sælger de populære middagsretter. 

– Det er gået hurtigt – først med lanceringen i Danmark og Norge, hvor vi allerede er ude i 1500 butikker og nu Finland og Sverige. Nu favner vi hele Norden med et produkt, som skiller sig ud fra konkurrenterne på parametrene smag, tekstur og prispunkt. Vores succes i Danmark og Norge er bygget på at kunne levere best in class, alternative proteintyper, der smager godt og ligner de retter, vi kender som fx en god lasagne. Derfor er ambitionerne også høje, og vi er klar til at tage næste skridt og gå ind i Sverige og Finland, siger Anders P. Christensen. 

Ifølge Tasteful Foods’ stifter og direktør skal det grønne slag vindes ved at gøre smagene velkendte og trygge. Derfor var udgangspunktet at lave plantebaserede versioner af velkendte livretter som lasagne, chili non carne, butter chicken og green curry, der har international appel. De fire nuværende retter i serien er udviklet i samarbejde med et team af gourmetkokke. 

Tasteful Foods:

Tasteful Foods leverer convenience fødevareprodukter som måltidssalater, butter chicken, cheesecakes og sandwiches under brandsne Food Collective, Tasteful, et udvalg af private labels samt Grönt, der nu er at finde i frysediske. Tasteful Foods har i syv år været en innovativ og foretrukken conveniencepartner. Produkterne forhandles i mere end 7.000 butikker i Norden. Tasteful Foods samarbejder med en lang række af de største kæder og butikker – heriblandt Coop Danmark, Salling Group, ICA Sverige, Axfood Sverige, Convini Sverige, Coop Sverige, Coop Norge og Reitangruppen i Danmark, Norge og Sverige samt Kesko i Finland. 

Læs mere om Tasteful Foods og Grönt i næste udgave af Food&Drink. Modtag magasinet gratis i din mailbakke, ved at tilmelde dig her: Tilmeld Food&Drink mailservice

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Fødevareproduktion

Seneste nyt fra redaktionen

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik