• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Mejeri03. 01. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Naturmælk kom ud af 2021 med sundt resultat

Mejeri03. 01. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Til trods for en corona-relateret omsætningsnedgang på 19 mio. i forhold til året før, landede mejerierne Naturmælk og Øllingegaard et fornuftigt positivt resultat på 5,5 mio. kr. – det næsthøjeste i de seneste 5 regnskabsår. Der blev endda plads til højere afregning til landmændene for deres store arbejde for en stadigt mere bæredygtig mælkeproduktion, hvor bl.a. klimaindsatsen blev yderligere skærpet.

Foto: Naturmælk.

I dag offentliggør de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegaard deres samlede årsregnskab, der følger det traditionelle ”mejeriår” fra 1. oktober til 30. september. Omsætningen på 370 mio. er 19 mio. mindre end i 2019/2020, men med 5,5 mio. kr. på bundlinjen er det alligevel med tilfredshed, at direktør Leif Friis Jørgensen kan gå på juleferie.

– Kantine- og restaurationserhvervets udfordringer pga. corona gjorde det desværre umuligt for os at opnå den omsætningsfremgang i 2021, som vi havde håbet på, forklarer direktøren.

– Men vi er stolte over, at det alligevel lykkedes at lande et af selskabets bedste overskud i nyere tid – samtidig med at mejeriets andelshavere fik en højere pris for deres mælk end året før. Der var også ressourcer til at fortsætte vores skærpede fokus på bæredygtighed, herunder klimaindsatsen, med flere nye tiltag. Samlet set må det efter omstændighederne siges at være et tilfredsstillende resultat.

Ifølge Leif Friis Jørgensen skal overskuddet bruges til at konsolidere virksomheden og de mange bæredygtighedsinitiativer og til at muliggøre en række spændende produktlanceringer i 2022, bl.a. som en konsekvens af omfattende ombygninger på både Naturmælk og Øllingegaard, der forventes at kunne tages i brug i starten af det nye år.

2022 med endnu større klimafokus

2021 blev året, hvor Naturmælk og Øllingegaard kunne mærke produkterne med både det røde ø, godkendelsen fra Dyrenes Beskyttelse og de maksimale tre statslige dyrevelfærdshjerter, hvilket der arbejdes videre på i 2022. Også biodiversitet får fortsat en høj prioritering, og der arbejdes på at etablere indsatsområder til optimering af biodiversiteten. Men det største punkt på bæredygtighedsagendaen i 2022 bliver ifølge Naturmælks bestyrelsesformand, landmand Jens Krogh, eksisterende og nye initiativer til at nedbringe mælkeprodukternes klimabelastning.

– For os mælkeproducenter ligger fokus lige nu på to spor, nemlig at få nogle præcise tal for vores gårdes udledning af CO2e, og på fortsat at arbejde målrettet på at nedbringe udledningerne. I 2022 forventer vi, at alle 45 landmænd har fået kortlagt deres klimabelastning, og at alle har sat gang i en række aktiviteter for at arbejde frem mod vores fælles målsætninger. Den store forskel fra tidligere års klimaindsats er, at målene her fra 2021 er krystalklart defineret og med reelle tal på. De er meldt offentligt ud, og de er forpligtende for alle landmænd i Naturmælk. Den målbare fremgang mod klimamålene skal ikke kun være vores berettigelse til at producere; den skal også være grundlaget for forbrugernes mulighed for at konsumere vores produkter med god samvittighed, meddeler bestyrelsesformanden.

5 målbare indsatsområder for reduktion af klimabelastning

De fem indsatsområder, som de to mejerier og alle Naturmælks og Øllingegaards landmænd er forpligtet på, lyder:

1)        Reduktion af CO2e-udledning per kg mælk med 25 % inden udgangen af 2025

2)        Alle landmænd har udfaset importeret soja inden udgangen af 2022

3)        Alle landmænd iværksætter minimum én ny aktivitet per år til reduktion af klimabelastning

4)        Alle landmænd forpligter sig til at igangsætte minimum ét tiltag per år til fremme af gårdens biodiversitet

5)        Reduktion af de to mejeriers energiforbrug fra ikke-fornybare energikilder med 25 % inden udgangen af 2025. Energien skal i stedet komme fra fornybare energikilder og en mere effektiv forvaltning af eksisterende ressourcer

Skrevet i: Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik