’Made in Næstved’ er et forløb, der over tre workshops klæder lokale fødevarevirksomhederne på til at crowdfunde, så de kan udvikle deres forretning sammen med lokalbefolkningen. Crowdfundingen giver derudover mulighed for opnå finansiering til virksomhedernes udvikling og produkter. ‘Made in Næstved’ er det første samarbejde mellem et specifikt, geografisk område og Coop Crowdfunding.
Fødevareerhvervet skal løftes lokalt
Ni sydsjællandske virksomheder har gennemført forløbet, og i uge 17 lanceres deres ni crowdfunding- projekter på Coop Crowdfunding-platformen. Håbet er, at projekterne vil blive taget godt imod af alle Coop Crowdfundings brugere, men især af lokalbefolkningen i Næstved.
– Det er første gang, vi laver et forløb, hvor alle deltagerne kommer fra samme område, og den fælles lokale forankring og stolthed kan mærkes i crowdfunding-projekterne, forklarer Nicolai Jæpelt, som er chef for Coop Crowdfunding, og han vurderer, at flere samarbejder med andre byer eller kommuner, der ønsker at sætte fokus på deres lokale producenter, kan blive relevant fremadrettet.
Anders Lichinger, chef for investeringsfremme hos Næstved Erhverv, understreger, at det har været udbytterigt at samarbejde med Coop om ‘Made in Næstved’.
– Formålet med Made in Næstved har været at støtte vores lokale virksomheder i at få dialog med eksisterende og nye kunder på en ny måde og samtidig give adgang til finansiering og omtale. Og ærligt talt er vi stolte over variationen og kvaliteten af projekterne, siger han.
Gourmet-pølser og quinoa-øl
De sydsjællandske virksomheder, som lancerer deres crowdfunding-projekter denne uge, er alt fra fåreavlere til quinoa-øl-bryggere. En af de producenter, der glæder sig til at lancere sit crowdfunding-projekt, er slagter og kødproducent Kim Søndergaard fra virksomheden Saluminati, der ligger i den lille by Bistrup ved Næstved.
“Det kan man ikke”, sagde folk ellers, da slagter Kim proklamerede, at han ville lave ægte, italiensk salami i Danmark. Men det kunne man, og Kims prisvindende pølser er i dag internationalt anerkendt. Kim har syv slags pølser, men vil nu – med hjælp fra Coop Crowdfundings brugere – udvikle en klassisk salami. Kim er stolt af sin forretning og sit produkt og glæder sig over opbakningen fra lokalsamfundet.
– Vi har en stor opbakning fra næstvedborgerne, der er vilde med vores kød og produkter. Vi håber de – og nye kunder – vil investere i vores crowdfunding-projekt, så vi kan udvikle en klassisk salami til detailhandelen. Vi synes, Coop har været meget støttende i denne udvikling, siger Kim Søndergaard.