• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTop25. 06. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Myter om tørrede fødevarer

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTop25. 06. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Tørrede produkter som eksempelvis saucepulver er ikke bare nemt, det kan også blive en stor del af en bæredygtig fremtid.

Mange tror fejlagtigt, at tørrede fødevarer er unaturlige, tilsat e-numre eller på anden vis er dårlige for både sundhed og miljø – tværtimod kan tørrede fødevarer have et positivt klimaaftryk og er oftest helt uden tilsætningsstoffer

Vi bliver tudet ørerne fulde af formaninger om mangel på fødevarer i fremtiden og global opvarmning, og det er med god grund. Ifølge FN’s World Population Prospects rapport fra 2017 forventes vi at nærme os 10 milliarder mennesker på kloden allerede i 2050. Med de udfordringer, vi allerede har i dag med at brødføde de knap 7,5 milliarder mennesker og de store omkostninger, det har for vores miljø, bør det være klart, at der skal ske nogle ændringer, ikke kun i den måde, vi producerer og transporterer fødevarer på, men der skal også ske en holdningsændring hos forbrugerne. I dag vil forbrugerne gerne spise råvarer, der er produceret lokalt, de skal være friske og gerne økologiske – og det i sig selv er rigtigt fint. Men vi vil også gerne have tomater året rundt, hvilket skaber store miljømæssige omkostninger i form af transport og emballage, og for at det ikke skal være løgn, smider vi så også ofte en stor del af vores råvarer ud, fordi vi ikke når at få dem brugt, inden de bliver for gamle.

Tørrede produkter for en bæredygtig fremtid
Flere af verdens førende producenter af fødevarer tager i dag aktive skridt for at sikre fremtidens fødevareproduktion. Heriblandt Unilever, som vi herhjemme kender for eksempelvis Knorr’s saucer. Deres fokuspunkt er på de tørrede fødevarer, som de mener, er en vigtig faktor for at sikre en fremtidig bæredygtig fødevareproduktion på verdensplan. Mange køkkener bruger tørrede fødevarer i den daglige madlavning, både fordi det smager godt, og fordi det er nemt. Men de færreste ved, at tørrede produkter er både naturlige og ligefrem bedre for miljøet end de friske råvarer i visse henseender. Faktisk tror mange, at tørrede produkter er unaturlige. Det er en myte, som Unilever naturligvis gerne vil have aflivet.

Transport er dyrt for CO2-regnskabet
Friske grøntsager og andre råvarer er både sunde og naturlige, men de kan være dyre for CO2-regnskabet af flere årsager: De skal pakkes ind, de skal transporteres (som regel på køl), og så medfører de ofte spild. Tørrede råvarer skal naturligvis også transporteres, men under tørringen trækker man væsken ud, hvilket gør, at produkterne fylder mindre, de kan transporteres uden køl, og så holder de længere, da det er væsken i råvaren, der starter forrådnelsen – og væsken er jo som sagt trukket ud under tørringen. Begrebet tørrede fødevarer dækker over mange produkter. Det er helt fra rosiner og nødder til krydderier og sauceblandinger som for eksempel den klassiske bearnaise fra Knorr.
Sammen med forbrugernes stigende efterspørgsel på god smag og reduktion af madspild stiger efterspørgslen på fødevarer uden e-numre og tilsætningsstoffer tilsvarende.
– Disse forbrugerkrav stiller store krav til os producenter om konstant produktudvikling. Vi har hos Unilever og Knorr længe haft fokus på tørrede fødevarer med naturligt fremstillede ingredienser. Vi har fokus på den type tørrede fødevarer, der giver mening for forbrugerne som del af en bæredygtig livsstil, fortæller Zitta Ipsen, marketing manager for Unilever Foods i Danmark.

Gennemskuelighed i de tørrede produkter
En af de ændringer, Unilever har gjort i deres sortiment, er lanceringen af en linje af produkter, der kaldes ”100 % naturlig” – hvilket i første omgang indbefatter deres Knorr-saucer, som nu både produceres i den almindelige og velkendte version og i en 100 procent naturlig udgave. Det vil sige, at opskriften er ændret en smule, og smagen er derfor lidt anderledes, men produceres nu på 100 procent tørrede produkter, som vi kender fra madmarkederne.
– Der er ingen mystik i at lave mad med tørrede, naturlige ingredienser, for det har man jo gjort i flere tusinde år, fortæller Zitta Ipsen.
– Alle vores grøntsager og urter er dyrket på friland under solen og høstet i sæson, når grøntsagerne er allerbedst. Straks derefter bliver de tørret i en proces, som bevarer fødevarernes smag og vitaminer. Det betyder, at vi kan tilbyde forbrugerne velsmagende fødevarer, som har længere holdbarhed, er lette at transportere – og som genererer mindre spild og CO2-udledning end ferske råvarer.

Brug den sunde fornuft
I en tid, hvor der er enormt fokus på lokalt producerede fødevarer, er det vigtigt at bevare realismen. Danske grøntsager er skønne – når de er i sæson – men uden for sæsonen er det nu og engang nødvendigt at indkøbe grøntsager fra andre lande. Og her er tørring af for eksempel spanske tomater og italienske løg og hvidløg – straks efter høst – en god, naturlig og bæredygtig løsning.

Hvis du vil se en lidt alternativ måde at bruge pulversaucer og gammelt kaffegrums, bragte vi en opskrift på lækre saltbage rødbeder i sidste udgave af Food&Drink, som du kan læse ved at klikke her.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik