Lokale råvarer, store madoplevelser med stærke fortællinger og gastronomi i verdensklasse tiltrækker hvert år mange danske og udenlandske turister til hele landet. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte med over 40 millioner kroner; et imitativ, som flere parter hilser velkommen.

De mange kulinariske oplevelser, Danmark i dag kan tilbyde, er for mange turister en stor del af årsagen til at vælge Danmark som rejsedestination. Det skyldes blandt andet, at Michelin-stjernerne år efter år drysser ned over danske restauranter. Men det skyldes også en stærk madkultur, der står på skuldrene af gode, danske råvarer fra hele landet. Vinmarker, røgerier, gårdbutikker og unikke madoplevelser vokser frem i alle egne af landet og er ofte kendetegnet ved stor lokal og regional stolthed.
Mad- og gastroturisme skaber både arbejdspladser og vækst, men er også med til at binde land og by sammen. Den styrkeposition vil regeringen nu understøtte.
”Danmark har enormt meget at være stolt af, når det kommer til gastronomi. Der er whisky i verdensklasse, hæderkronede restauranter over hele landet, dygtige landmænd og unikke madoplevelser med lokale råvarer. Det er noget, vi kan være stolte af og også noget, vi kan tjene penge på. Folk fra hele verden rejser til Danmark for at spise og drikke godt, og nu sætter vi penge af til at tiltrække endnu flere gæster,” siger Minister for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V).
Ministeren nedsætter senere på efteråret et advisory board for mad- og gastroturisme bestående af centrale aktører på området. De skal komme med anbefalinger til, hvordan Danmark i fremtiden kan blive en endnu mere attraktiv mad- og gastrodestination. Der er afsat 40,5 millioner kroner til at følge op på advisory boardets anbefalinger.
Kan knytte alle led i værdikæden sammen
Og netop saltvandsindsprøjtningen til dansk gastronomi og turisme bliver budt velkommen af flere parter, blandt anet hos Landbrug & Fødevaraer:
“Regeringens ambition om at styrke dansk gastronomi og madturisme er fantastisk godt nyt. Danmark har allerede et stærkt gastronomisk ry, og det hele begynder med de råvarer, som danske landmænd, gartnere og fødevareproducenter hver dag leverer med høj kvalitet og faglig stolthed. Det fundament skal vi styrke og bygge videre på,” siger Flemming Nør-Pedersen, direktør for markeder og medlemmer i Landbrug & Fødevarer.
Han tror på, at der er meget at hente ved at knytte alle led i værdikæden endnu tættere sammen:
“Danske landmænd og fødevarevirksomheder spiller en afgørende rolle i det gastronomiske økosystem. Det er deres indsats og deres produkter, der, i samspil med dygtige kokke, er med til at gøre det muligt for danske restauranter at brillere internationalt. Derfor er det positivt, at regeringen nu sætter fokus på at skabe et tættere bånd mellem producenter og køkkener, og på at gøre dansk madkultur endnu mere synlig global”, siger han.
Position er ikke givet på sigt
Også Horesta, bracheforeningen for hoteller og restaurante er glade for initiativet, der ser satsningen som en investering i en af Danmarks vigtige styrkepositioner.
”Dansk gastronomi er i verdensklasse. Den er motor for både turisme, eksport og udvikling i hele værdikæden fra jord til bord. Det er derfor helt afgørende, at vi politisk understøtter det høje niveau, så vi også i fremtiden kan fastholde vores position som gastronomisk supermagt”, siger HORESTAs konstituerede adm. direktør, Jeppe Møller-Herskind.
Danmark har i dag 52 Michelin-stjerner fordelt på 38 restauranter, og vores toprestauranter betragtes som nogle af verdens bedste. Men HORESTA understreger, at positionen ikke er givet på længere sigt.
”Mange lande satser massivt på at brande sig på gastronomi, og konkurrencen er benhård. Indtil nu har vi været helt afhængige af, at ildsjæle i erhvervet har skabt og videreudviklet dansk gastronomis globale succes. Men vi er nødt til at tage fat på en drøftelse af, hvad der skal til for at langtidssikre succesen. Det er lige præcis, hvad regeringen åbner op for nu, og det er et stærkt signal”, siger Jeppe Møller-Herskind.
HORESTA peger på, at gastronomien tiltrækker højtforbrugende, internationale turister, som også bidrager til omsætning i både hotel- og transportsektoren samt inden for kulturtilbud og detailhandel. Samtidig driver den innovation i fødevareerhvervet og styrker brandet for dansk fødevareeksport.
”Når regeringen nu sætter ekstra kræfter ind, er det et vigtigt signal om, at gastronomi ikke bare er oplevelser i topklasse, men også et erhvervsmæssigt fundament, som skaber vækst og arbejdspladser i hele Danmark”, siger Jeppe Møller-Herskind.