• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarer02. 05. 2023 | Mikkel Bækgaard

MENY og Rynkeby Foods bag stor juicesatsning

Detailhandel og en grosDrikkevarer02. 05. 2023 By Mikkel Bækgaard

Dagrofa og Rynkeby Foods har søsat et partnerskab, der skal lære danskerne mere om juice og frugtbaserede drikke, når de handler i MENY. Kædens supermarkeder vil fra juni 2023 have helt nye saft- og juiceuniverser, hvor læring, inspiration og involvering er i centrum på tværs af hele kategorien for at gøre kundeoplevelsen endnu bedre.

Frisk appelsinjuice

Hvad er forskellen på et glas juice og et glas nektar? Er en smoothie og en frugtdrik det samme? Og hvordan kan de forskellige produkter i saft- og juicekategorien bruges i forskellige anledninger og til forskellige behov?

Når danske forbrugere står foran hylden med saft og juice i supermarkedet, er der flere spørgsmål end svar. Det udfordrer hele kategorien på tværs af brands og produkter.

Det vil MENY og Rynkeby Foods gerne gøre op med og samtidig gøre kundeoplevelsen bedre gennem læring, inspiration og involvering. Derfor har parterne gennem længere tid arbejdet på et storstilet kategoriprojekt for saft- og juicekategorien.

“Saft og juice er lige nu en lidt undervurderet kategori, så i MENY vil vi gerne inspirere danskerne med den viden og de spændende smage, der ligger bag kategorien. Derfor har vi allieret os med Rynkeby, som med deres mangeårige erfaring og strategiske indsigt i udviklingen af kategorien er de helt rette samarbejdspartnere for os. Med MENY’s høje faglighed og serviceniveau er jeg sikker på, at vi sammen med Rynkeby lykkes med at fremstille saft- og juicekategorien i et nyt og spændende lys over for kunderne,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

En ny måde at handle saft og juice på

I dag er de nye saft- og juiceafdelinger allerede rullet ud i fire MENY-supermarkeder som pilotprojekter; i Rønnede, Ballerup, Langenæs og Bogense.

Her møder kunderne produkterne fordelt i syv segmenter efter forbrugssituationer og på tværs af brands, så produkterne og deres muligheder italesættes og forklares. Det sker blandt andet på topskilte i supermarkedet, men også gennem for eksempel en videobaseret juiceskole og opskrifter, som kan findes både i supermarkedet og via digitale platforme samt via MENY’s MADarbejdere i en 360 graders aktivering.

“Vi tror på, at vi ved at give et bedre overblik kan lære forbrugerne mere om produkterne og vise, at der er saft- og juiceprodukter til en hvilken som helst anledning og et hvilket som helst behov. At en rabarberlemonade kan bruges i en cocktail, en mangosmoothie i en mango-lassi eller et ingefærshot i en suppe, bare for at give nogle eksempler,” siger Søren Junker Jespersen, Senior Customer & Category Development Manager hos Rynkeby Foods.

“Vores kategoriprojekt med MENY bygger på, at vi gennem grundig behovsafdækning, læring, inspiration og involvering kan skabe en bedre kundeoplevelse og samtidig hjælpe forbrugerne til at træffe oplyste valg på tværs af kategorien,” tilføjer han.

Partnerskab bygget på indsigt

Kategoriprojektet står på et større forbrugsstudie med 3000 respondenter og er drevet af både behovsafdækning og forbrugernes kendskab til kategorien. Her er den primære indsigt, at kategorien er udfordret på grund af lavt forbrugerkendskab.

“Vores studie viste tydeligt, at forbrugerne kun har en lille indsigt i saft- og juicekategorien. De kender ikke grundlæggende forskelle på for eksempel juice og nektar eller frugtdrik og smoothie, og de har svært ved at afkode, hvordan og hvornår kategoriens forskellige produkter kan bruges. Det gør den til en lidt udfordret kategori,” siger Søren Junker Jespersen.

Led i strategisk satsning på drikkevarer

Forbrugerstudiet blev samtidig startskuddet til partnerskabet mellem Rynkeby Foods, Dagrofa og specifikt MENY, som har et strategisk fokus på drikkevarer. De er blandt andet i gang med lignende projekter inden for øl, vin og spiritus samt senest kaffe.

“MENY er den helt rigtige partner til et kategoriprojekt som det her. De ved, hvad det drejer sig om og har konkrete erfaringer fra andre drikkevarer,” forklarer Søren Junker Jespersen om samarbejdet.

“Som led i Dagrofas strategi, #FremgangSammen, har vi arbejdet strategisk med udvalgte kategorier, heriblandt kaffe og øl, vin og spiritus. Vi har fået rigtig gode erfaringer med os, som vi kan bruge i vores arbejde med saft- og juicekategorien. Generelt kan vi se, at forbrugerne gerne vil vide mere om de forskellige kategorier, og de vil gerne inspireres og vejledes. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi nu kan introducere dem for endnu et ambitiøst projekt, der kan give mere viden og indsigt inden for endnu en kategori – saft og juice,” fortæller Morten Skov, som er kategorigruppechef for drikkevarer mm. i Dagrofa.

Efter planen skal MENY-kædens 114 supermarkeder alle have de nye saft- og juiceuniverser i juni.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik