Den globale standard for bæredygtigt fiskeri, MSC, opfordrer nordatlantiske nationer til at indgå en retfærdig kvoteaftale for at beskytte fiskerier, marine økosystemer og lokalsamfund.

Marine Stewardship Council (MSC) advarer om, at de nordøstatlantiske bestande af makrel, sild og blåhvilling er under stærkt pres. Ny videnskabelig dokumentation fra Det Internationale Havforskningsråd (ICES) viser alarmerende tal: Makrelbestanden er faldet fra 12 mio. tons i 2015 til 2,7 mio. tons, under den kritiske bæredygtighedsgrænse. Sild er faldet fra 7,7 mio. tons i 2008 til 2,7 mio tons, et historisk lavt niveau Og Blåhvilling viser en nedadgående tendens.
I flere år har de nationer der fisker sild, makrel og blåhvilling i Nordatlanten ikke kunnet blive enige om at fordele kvoterne imellem sig. I stedet fastsætter hvert land sine egne kvoter – som tilsammen langt overstiger de videnskabelige anbefalinger. Resultatet er, at vi har overfisket tre af Nordatlantens vigtigste bestande.
MSC opfordrer derfor de nordatlantiske kyststater til at bryde de nuværende låste forhandlingspositioner og indgå en retfærdig kvoteaftale, der holder sig til de videnskabeligt angivne rammer, før det er for sent. Og til at producenter kigger efter alternative kilder til at indkøbe disse i Danmark så folkekære fiskearter.
Især makrelbestanden er faldet
I 2024 overskred fangsterne i Nordøstatlanten igen de videnskabelige anbefalinger med 21 pct. for makrel. Siden 2017 har de overskredet anbefalingerne med 31 pct. i gennemsnit. Det betyder, at der over de seneste otte år er blevet fanget 1,89 mio. tons makrel, som burde være blevet i havet.
ICES anbefaler nu en reduktion på 70 procent i makrelkvoten for 2026 – et drastisk skridt, der vil få alvorlige konsekvenser for fiskerier og forarbejdningsindustrien, hvor tusinder af arbejdspladser afhænger af makrel.
Men den eneste måde, at bestanden kan vokse sig stor igen, er at lette fisketrykket på makrellen, mener MSC:
”Dette er et wake-up call. Makrel, sild og blåhvilling er hjørnestene i marine økosystemer, fødekæder og fiskerierhverv. Regeringerne må udnytte det kommende møde mellem kyststaterne til at indgå en omfattende aftale, der beskytter disse bestande for fremtiden. Delvise aftaler, som den nylige mellem Storbritannien, Norge og Færøerne, er ikke nok,” siger Morten Fristrup, Landechef hos MSC Danmark.
Der findes et bæredygtigt alternativ
For der findes faktisk bæredygtige alternativer. Fiskeriet efter chilensk hestemakrel er MSC-certificeret, og detailhandlen er begyndt at vise interesse for den. Arten minder meget om vores velkendte makrel, og den smager dejligt i tomatsovs og på rugbrød.
MSC opfordrer til, at producenter, detailhandelen og danskerne giver den chilenske hestemakrel en chance. Det vil måske kræve lidt tilvænning at skulle købe en ny “makrel i tomat”.
”Det kan være et afgørende valg, for hvis forbrugere og supermarkeder tør skifte fra atlantisk makrel til bæredygtig hestemakrel, kan den nordøstatlantiske bestand få den pause, den desperat behøver,” siger Morten Fristrup.