• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Foodservice15. 05. 2017 | Peter Friis

Madspildsjægerne har mindsket madspild i storkøkkener

Foodservice15. 05. 2017 By Peter Friis

Der er stort potentiale for at mindske madspildet i danske storkøkkener – og det er både til gavn for miljøet og økonomien. Det er erfaringen efter det første år med Miljø- og Fødevareministeriets projekt Madspildsjægerne, der hjælper storkøkkener med at reducere madspild. 15 ud af de foreløbigt 22 afsluttede køkkener har skåret i madspildet, selvom langt de fleste allerede havde gjort en indsats. For eksempel har et storkøkken halveret madspildet og dermed tjent ekstra kroner på bundlinjen.
– Det viser, at vi kan gøre en forskel med målrettet oplysning. Vores madspildsjægere gør storkøkkener klogere på, hvordan de kan minimere madspildet. Det fører til målbare resultater til fordel for både miljøet og økonomien, for hvis man spilder mindre i et køkken, behøver man heller ikke købe så meget ind. Jeg håber, at andre lader sig inspirere af de gode erfaringer, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
Køkkenerne i projektet har over en periode sat ind på at reducere spildet på udvalgte varer og målt det både før og efter. I gennemsnit blev spildprocenten reduceret med 40 procent. Projektet kører 2017 ud.

En kæmpe økonomisk fortjeneste
Ét af de deltagende storkøkkener er Nordic Catering, der bl.a. leverer ca. 1400 kuverter til omkring 40 firmafrokoster dagligt. Her er partner Jeanette Mertins ikke i tvivl om, at indsatsen mod madspild betaler sig.
– Det har givet os en kæmpe økonomisk fortjeneste. Når jeg kigger på sidste måneds regnskab, tænker jeg hver gang: Hold nu op, hvor er det godt. Vi er blandt andet begyndt at købe 2. sorteringsgrøntsager, der ofte bare smides ud. Det er både billigere for os og bedre for miljøet. Og som kunde er man jo ligeglad med, om blomkålen i salaten, man spiser, stammer fra et lille blomkålshoved, eller hvor krum agurken har været, fortæller hun.
Nordic Catering satte i deres forløb særligt ind på salaterne og formåede her at barbere madspildet på de udvalgte varer fra 109 kg i de tre uger før indsatsen til 66 kg i de tre uger efter indsatsen. I alt har Nordic Catering tjent 2.306.500 kroner ekstra fra 2016 til 2017 ved at have gennemført et mængdeprojekt og ved at have haft madspildsjægerne på besøg.

Fakta: Madspildsjægerne
• Madspildsjægerne er et projekt, der kører i 2016 og 2017 og er finansieret af Miljø- og Fødevareministeriet. Madspildsjægerne giver gratis hjælp i storkøkkener til at sætte fokus på madspild.
• Konceptet er baseret på værktøjer udviklet af AgroTech, nu ejet af Teknologisk Institut, og drives af konsulenter fra Teknologisk Institut.
• Køkkenerne har målt deres spild på udvalgte varer i tre uger. Derefter er der blevet afholdt workshop og udarbejdet handleplaner på konkrete spild. Handleplanerne blev herefter indarbejdet i køkkenernes rutiner i en periode over 6-8 uger, hvorefter spildet atter blev målt i tre uger. Hvert forløb er tilpasset det enkelte køkken.
• Indtil videre har 22 køkkener afsluttet deres forløb. 15 af disse har reduceret deres spild på udvalgte varer. I gennemsnit er spildprocenten reduceret med 40% blandt de 15 køkkener, dog med stor variation mellem køkkenerne fra en reduktion i spildprocenten på 8% til helt op til 64%. Men 4 køkkener har øget madspildet på de udvalgte varer.
• Før projektet havde hovedparten af deltagerne ingen viden om, hvor meget organisk affald de havde. Denne øjenåbner har været et væsentligt bidrag til projektets effekter. Derudover har køkkenerne fået inspiration til at anvende rester.
• Man kan følge med i projektets resultater via et særligt nyhedsbrev om Madspild fra Teknologisk Institut. Derudover vil der mod afslutningen af projektet blive inviteret til gå-hjem-møder om projektets erfaringer.
Kilder: Miljø- og Fødevareministeret og Teknologisk Institut

Skrevet i: Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik