• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosKonfekture28. 04. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Lakridsomsætning når kvart milliard

Detailhandel og en grosKonfekture28. 04. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Regnskabsresultatet for 2020 bekræfter, at Lakrids By Bülow har valgt den rigtige strategi ved at fokusere på direkte salg til kunder og internationalisering af forretningen på trods af en udfordrende tid.

Ifølge ledelsen hos Lakrids By Bülow, så man rigtigt, da man valgte at internationalisere virksomheden, hvilket en vækst på 17 % i 2020 underbygger.

Den danske konfekturevirksomhed Lakrids By Bülow har netop offentliggjort regnskabet for 2020. Selskabet når en samlet omsætning på 256 millioner kroner svarende til en vækst på 17 %, hvoraf 63 % kommer fra internationale markeder, og driftsresultatet (EBITDA) vokser med hele 56 % og når 38 millioner kroner. 

– Med vores internationalisering af virksomheden og digitale omstilling er vi lykkedes med at vinde indpas i og skabe efterspørgsel på nye markeder uden for Danmark, hvor interessen for vores brand vokser. Vores bedrifter i 2020, på trods af nedlukninger og ændrede forhold, er rigtig flot gået. Vi er meget stolte, og hele virksomheden har leveret suverænt, siger administrerende direktør Fredrik R. Nilsson og fortsætter:

– Idet vi oplever tocifret vækst, er det blevet en af vores vigtigste opgaver at bevare vores iværksætterånd og samtidig være klar til at konkurrere på et globalt marked. Her har bæredygtighed som en integreret del af vores forretning haft stor betydning. I 2019 introducerede vi et distinktivt design af bæredygtig emballage bestående af 100 % genanvendt plast. Vi producerer alt vores lakrids på fabrikken i Danmark, som siden begyndelsen af 2020 har kørt på 100% grøn energi.

En enig bestyrelsesformand, Tue Mantoni, tilskriver også resultatet virksomhedens strategiske rejse over tid. 

– Tilbage i 2016 satte vi nogle klare mål om at ekspandere internationalt og komme tættere på vores kunder gennem digitalisering. Fra 2016 til 2020 er onlinesalget vokset fra 6 % af virksomhedens omsætning til 32 %, og vi ser fortsat et stort potentiale for yderligere digital vækst. I samme periode er det danske markeds andel af vores forretning faldet fra 67% til 37%, selvom vores salg i Danmark er vokset gennem perioden. Når man kan vokse kraftigt i udlandet, samtidig med, at hjemmemarkedet vokser støt, må man sige, at vores globale vækststrategi er lykkedes. Lakrids by Bülow er dog stadig en lille spiller på et stort globalt marked, så vi ser fortsat et stort potentiale for international vækst, siger Tue Mantoni.

Vil lære verden at elske lakrids
Lakrids By Bülow blev stiftet tilbage på Bornholm i 2007 af Johan Bülow, og siden har ambitionen været at lære verden at elske lakrids. Kontinuerlig udvikling på den kreative front og åben dialog med kunderne har derfor en essentiel betydning. 

– Jeg er med til at sikre, at vi som brand hele tiden er i bevægelse, hvilket er vigtigt for at forblive relevante i fremtiden. Vores loyale kundebase vokser, og vores relation til dem er afgørende for vores udvikling, særligt når vi ekspanderer.  Kunderne vil gerne involvere sig i vores brand, og modsat inspireres vi, når vi indgår i tæt dialog med dem og inviterer dem med i vores produktudvikling, siger Johan Bülow, grundlægger og kreativ direktør hos Lakrids By Bülow og fortsætter: 

– Når man har et fysisk produkt som vores, er det vigtigt at man har mulighed for at smage det, inden man køber det. Men mange har siddet hjemme og savnet nye sensoriske smagsoplevelser, hvilket vi har oplevet i form af øget konvertering på vores digitale markedsføring.

Lakrids By Bülow’s digitale forretningsmodel har vist, at man i en Covid-19-tid kan flytte forretningen med et fysisk produkt og blive en stærk digital spiller. Desuden har virksomhedens internationale strategi flyttet Lakrids By Bülow fra at være en dansk virksomhed til en stærk international virksomhed.

Det gode resultat fra 2020 er med til at sikre investeringer i 2021, hvor ambitionen er at tage flere internationale markedsandele i blandt andet England og Tyskland, og dertil lanceres en ny webshop i USA. Lakrids By Bülow vil skabe et endnu tættere forhold til deres kundebase, med en bedre brugeroplevelse og en mere interessant kunderejse i fokus både digitalt og i retail, lyder det fra lakridsgiganten.

Lakrids By Bülow har i dag 27 egne butikker, knapt 2000 forhandlere og sælger via sin webshop til 40 lande.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Konfekture

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik