• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosKonfekture28. 04. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Lakridsomsætning når kvart milliard

Detailhandel og en grosKonfekture28. 04. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Regnskabsresultatet for 2020 bekræfter, at Lakrids By Bülow har valgt den rigtige strategi ved at fokusere på direkte salg til kunder og internationalisering af forretningen på trods af en udfordrende tid.

Ifølge ledelsen hos Lakrids By Bülow, så man rigtigt, da man valgte at internationalisere virksomheden, hvilket en vækst på 17 % i 2020 underbygger.

Den danske konfekturevirksomhed Lakrids By Bülow har netop offentliggjort regnskabet for 2020. Selskabet når en samlet omsætning på 256 millioner kroner svarende til en vækst på 17 %, hvoraf 63 % kommer fra internationale markeder, og driftsresultatet (EBITDA) vokser med hele 56 % og når 38 millioner kroner. 

– Med vores internationalisering af virksomheden og digitale omstilling er vi lykkedes med at vinde indpas i og skabe efterspørgsel på nye markeder uden for Danmark, hvor interessen for vores brand vokser. Vores bedrifter i 2020, på trods af nedlukninger og ændrede forhold, er rigtig flot gået. Vi er meget stolte, og hele virksomheden har leveret suverænt, siger administrerende direktør Fredrik R. Nilsson og fortsætter:

– Idet vi oplever tocifret vækst, er det blevet en af vores vigtigste opgaver at bevare vores iværksætterånd og samtidig være klar til at konkurrere på et globalt marked. Her har bæredygtighed som en integreret del af vores forretning haft stor betydning. I 2019 introducerede vi et distinktivt design af bæredygtig emballage bestående af 100 % genanvendt plast. Vi producerer alt vores lakrids på fabrikken i Danmark, som siden begyndelsen af 2020 har kørt på 100% grøn energi.

En enig bestyrelsesformand, Tue Mantoni, tilskriver også resultatet virksomhedens strategiske rejse over tid. 

– Tilbage i 2016 satte vi nogle klare mål om at ekspandere internationalt og komme tættere på vores kunder gennem digitalisering. Fra 2016 til 2020 er onlinesalget vokset fra 6 % af virksomhedens omsætning til 32 %, og vi ser fortsat et stort potentiale for yderligere digital vækst. I samme periode er det danske markeds andel af vores forretning faldet fra 67% til 37%, selvom vores salg i Danmark er vokset gennem perioden. Når man kan vokse kraftigt i udlandet, samtidig med, at hjemmemarkedet vokser støt, må man sige, at vores globale vækststrategi er lykkedes. Lakrids by Bülow er dog stadig en lille spiller på et stort globalt marked, så vi ser fortsat et stort potentiale for international vækst, siger Tue Mantoni.

Vil lære verden at elske lakrids
Lakrids By Bülow blev stiftet tilbage på Bornholm i 2007 af Johan Bülow, og siden har ambitionen været at lære verden at elske lakrids. Kontinuerlig udvikling på den kreative front og åben dialog med kunderne har derfor en essentiel betydning. 

– Jeg er med til at sikre, at vi som brand hele tiden er i bevægelse, hvilket er vigtigt for at forblive relevante i fremtiden. Vores loyale kundebase vokser, og vores relation til dem er afgørende for vores udvikling, særligt når vi ekspanderer.  Kunderne vil gerne involvere sig i vores brand, og modsat inspireres vi, når vi indgår i tæt dialog med dem og inviterer dem med i vores produktudvikling, siger Johan Bülow, grundlægger og kreativ direktør hos Lakrids By Bülow og fortsætter: 

– Når man har et fysisk produkt som vores, er det vigtigt at man har mulighed for at smage det, inden man køber det. Men mange har siddet hjemme og savnet nye sensoriske smagsoplevelser, hvilket vi har oplevet i form af øget konvertering på vores digitale markedsføring.

Lakrids By Bülow’s digitale forretningsmodel har vist, at man i en Covid-19-tid kan flytte forretningen med et fysisk produkt og blive en stærk digital spiller. Desuden har virksomhedens internationale strategi flyttet Lakrids By Bülow fra at være en dansk virksomhed til en stærk international virksomhed.

Det gode resultat fra 2020 er med til at sikre investeringer i 2021, hvor ambitionen er at tage flere internationale markedsandele i blandt andet England og Tyskland, og dertil lanceres en ny webshop i USA. Lakrids By Bülow vil skabe et endnu tættere forhold til deres kundebase, med en bedre brugeroplevelse og en mere interessant kunderejse i fokus både digitalt og i retail, lyder det fra lakridsgiganten.

Lakrids By Bülow har i dag 27 egne butikker, knapt 2000 forhandlere og sælger via sin webshop til 40 lande.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Konfekture

Seneste nyt fra redaktionen

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik