• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 11. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Lakridskonge investerer millionbeløb i foodtech-startup

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 11. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den danske foodtech-virksomhed Råhandel vil med en online markedsplads gøre små fødevareproducenter mere tilgængelige på markedet. Nu har en større investorgruppe med Johan Bülow investeret i virksomheden.

Med millioninvesteringen vil Råhandel ifølge direktør Solveig Felbo kunne søge ud over landets grænser. Den rejse glæder Johan Bülow sig til at være med på.

Magten skal tilbage til fødevareproducenterne. Det var visionen, der lagde grundstenene til den danske foodtech-startup Råhandel. En online markedsplads og logistikløsning for indkøbs-, køkken- og butikschefer, der i stigende grad efterspørger lokale og innovative kvalitetsprodukter fra små producenter.

Nu får Råhandel tilført 10,5 millioner kroner og fremtidig sparring fra en investorgruppe med blandt andet Johan Bülow, der skal hjælpe Råhandel med at fortsætte vækstrejsen.

Bag Råhandel står Solveig Felbo, der skiftede matematik-studiet ud med muligheden for at hjælpe små fødevareproducenter med at realisere deres potentiale.

– Vores mission har fra starten været at hjælpe med at ændre det etablerede industrifokuserede fødevaresystem og skabe optimale vækstbetingelser for små fødevareproducenter ved at bygge et stærkt community og skabe et fællesskab på tværs af de små producenter og deres kunder. I sidste ende er det også det community, som Råhandels fundament står på skuldrene af, og det er vi meget ydmyge omkring, siger Solveig Felbo, direktør hos Råhandel.

Hvad der startede som en hobby-beskæftigelse ved siden af studierne, har i dag udviklet sig til en tilværelse som fuldtidsiværksætter:

– Det tændte en ild i os at mærke, at vi var med til at skabe bedre vilkår for de små fødevareproducenter. Vi har brug for flere, der tør, og som har modet til at følge deres drømme. Forbrugerne efterspørger i dén grad kvalitetsprodukter, men de små producenter er både køkkenchefens våde drøm og mareridt. De gerne vil have de små producenters varer, men de kan ikke handle med dem på grund af tidsmangel og praktik. Vi er derfor glade for endeligt at kunne gøre det let at handle med de små producenter, siger Solveig Felbo.

Satser på international ekspansion
Siden begyndelsen i 2016, er flere og flere små fødevareproducenter kommet til. Det lille hobby-projekt, der begyndte med distribution fra en fødevaregodkendt garage i Roskilde, er i dag blevet en online markedsplads, hvor flere end 200 fødevareproducenter sælger deres varer til køkkener og Coop, som igennem de sidste 18 måneder har været fast kunde på markedspladsen. Men ifølge Solveig Felbo har man kun skrabet overfladen.

Millioninvesteringen skal primært gå til ansættelse af flere folk. Dermed gør Råhandel sig klar til at skalere virksomheden yderligere og fortsætte først den nationale ekspansion dernæst efterfulgt af Sverige, Norge og Tyskland. I første omgang skal Råhandel blive den foretrukne landsdækkende løsning for små fødevareproducenter og deres professionelle kunder. Et behov der ifølge Johan Bülow og de andre investorer har stort potentiale for landets mange innovative fødevarevirksomheder:

– Det er vigtigt for mig at hjælpe den næste generation af iværksættere med at indfri deres potentiale og sætte Danmark på verdenskortet inden for innovative fødevarevirksomheder. Her tror jeg på, at Råhandel kan spille en vigtig rolle i denne udvikling. Med Lakrids By Bülow har jeg selv været igennem hele denne udviklingsproces, og jeg ved, hvad værdi det har som mindre fødevareproducent at have et solidt netværk, der kan hjælpe én med at skabe en kundebase og et navn for sig selv. Derfor glæder jeg mig over at hjælpe Råhandel på deres rejse mod at skabe de bedste vilkår for landets fremtidige fødevarevirksomheder, siger Johan Bülow, kreativ direktør i Lakrids By Bülow.

Udover Johan Bülow består resten af investorgruppen af venturefonden Rockstart, Ulf Munkedal, Søren Jørgensen, og Thomas Rudbeck. Investeringen suppleres med et matchinglån fra Vækstfonden.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik