• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeriMesser og konferencer27. 10. 2016 | Klaus Hansen

Kom med til Slow Foods festival for håndværksoste

MarkedsføringMejeriMesser og konferencer27. 10. 2016 By Klaus Hansen

Hvor findes det kreative vækstlag i dansk ostehåndværk? Det kan du selv smage, når Slow Food i Danmark, CPH Food Space og Mejeriforeningens ostekulturkampagne Ost & ko lørdag den 5. november slår dørene op til festival for ostenørder.
Vi danskere er pjattede med ost. Også dansk ost. Især til madpakken og morgenmaden og en sandwich til frokost, revet på den varme mad og som friske tern i salaten. Når der skal særligt kræs på brættet, ser vi ofte mod udlandets berømte brands og modne, knasende, dybe og komplekse typer. Men ifølge Johan Dal, formand for Slow Food København-Nordsjælland, kan vi sagtens finde spændende og innovative ostetyper lokalt, og den 5. november inviterer Slow Food i Danmark derfor enhver betvivler af vores lokale osterigdom til at få bevis for påstanden. Det foregår til uropførelsen af ostefestivalen Slow Cheese Copenhagen, der arrangeres i samarbejde mellem Slow Food i Danmark, CPH Food Space og Mejeriforeningens europæiske kampagne Ost & ko, der har til formål at stimulere ostekulturen i landene Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland.
– Vi vil gerne invitere alle osteelskere til at komme forbi Kødbyen i København den 5. november til et brag af en ostefestival med ostemagere fra Danmark og fra Skåne, med temasmagninger og faglige debatter og med udvalgte vin-, cider- og ølproducenter. Det bliver en sjælden mulighed for at opleve det spirende vækstlag af gode danske håndværksosterier, som i disse år begynder at få fodfæste i kulturen og på markedet. Det er en fantastisk spændende udvikling, som vi i Slow Food gerne vil støtte, så godt vi kan, fortæller Johan Dal.

Fokus på centrale temaer i ostekulturen
Det gastronomiske vækst- og iværksætterhus CPH Food Space lægger stemningsfulde lokaler til festivalen, der foruden nye og traditionelle produkter fra danske, skånske og andre europæiske specialosterier kommer til at byde på udstillere af cider, vin, øl, brød, kaffe, honning og diverse frugt- og bærprodukter som tilbehør til ostene. Slow Food Youth Network Cph eksperimenterer med osteproduktion i lokalet, og Slow Foods infobod leverer smagsprøver på en god gammeldags ostemad. Dagsprogrammet byder desuden på paneldebatter og smageworkshops med temaerne ”Ost på rå mælk”, ”Affinage – ostekunst for viderekomne” og ”Ølrevolution og ostekultur”. Se programmet herunder.
For Mejeriforeningen og Ost & kos kampagnechef Lars Witt Jensen er samarbejdet med Slow Food om temaerne håndværksosteri og kreativitet i branchens vækstlag en naturlig forlængelse af det faglige symposium Ostekultur 2016, som foreningen var vært ved i foråret:
– Selvom vores 33 medlemmer står for 99 % af osteproduktionen herhjemme, er vi meget bevidste om vores medansvar for at udvikle branchen, så der fortsat er nye, interessante oste af allerhøjeste kvalitet til de danske osteelskere. Det glæder mig, at vi har fået mulighed for at være en del af teamet bag Slow Cheese Copenhagen, som er et spændende forum til at sætte fokus på nogle centrale udfordringer i branchen. Og til at nyde en masse skønne oste og et godt glas til dem, siger Lars Witt Jensen.

Titel, tid, sted og priser
Slow Cheese Copenhagen 2016 – festival for ostenørder
Tid: Lørdag den 5. november 2016 kl. 10 til 17
Sted: CPH Food Space, Slagtehusgade 11, 1715 København V
Entré: 50 kr. + gebyr i forsalg (køb billetter her) eller 75 kr. i døren (kontant eller Mobilepay)
Ostedebatter: Gratis at deltage
Smagninger: 75 kr.
Osteserveringer og drikkevarer hos udstillerne: 1-5 poletter a 10 kr.

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri, Messer og konferencer

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik