• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionRåvarer og ingredienserTop13. 05. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Kødfrie dage er kommet for at blive – det stiller krav

FoodserviceFrugt og grøntFødevareproduktionRåvarer og ingredienserTop13. 05. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

De kødfrie alternativer vinder mere og mere frem i køkkenerne og snupper plads på buffeterne og menukortet, hvor kød før havde hele pladsen for sig selv. Baggrunden skal blandt andet findes i klimadebatten, som får mange danskere til at efterspørge mere klimavenlige alternativer til kød – i såvel kantinen som på restauranten. Derfor skal køkkenerne tilpasse menuen, så den matcher de ændrede madvaner.

Andelen af danskere, der har skåret ned for mængden af kød på tallerkenen – eller har droppet den helt et par dage om ugen – er voksende. Derfor står storkøkkenerne nu over for den opgave, at de, udover den daglige menu, også skal tilberede vegetariske alternativer til de spisende gæster.

Det handler om at finde grønne alternativer, som ikke stjæler al tiden ude i køkkenerne – og som stadig er af høj kvalitet og smager godt.

Hvorfor vælger flere kødet fra?
I 2018 foretog Vegetarisk Forening i samarbejde med Coop Analyse en undersøgelse blandt 1.514 danske forbrugere, der alle som minimum spiste en kødfri frokost eller et kødfrit aftensmåltid om ugen. Her spurgte man ind til deres motiver for at vælge kødfrie måltider, hvor tallene fordelte sig således:

Sundhed (36 procent)
Heraf Unge 31 procent

Bæredygtighed/miljø/klima (27 procent)
Heraf Unge 39 procent

Dyreetik (19 procent)
Heraf Unge 27 procent

Som tallene afslører, er der en overvægt af unge mennesker (i aldersgruppen 15-34 år), som bekymrer sig om klimabelastningen fra kød og derfor spiser kødfrie måltider – 39 procent. Da intet tyder på, at denne bekymring bliver mindre – nærmere tværtimod med de klimaprognoser, vi ser for øjeblikket – er dette vigtig viden for cateringbranchen. For de unge mennesker er morgendagens forbrugere og medarbejdere og dermed flittige gæster i kantinen såvel som på caféerne/restauranterne. Så cateringbranchen skal stå klar til at imødekomme deres ønsker om flere kødfrie måltider og være i stand til at tilbyde smagfulde, grønne retter i stedet for.

Vegetarretterne skal passes ind i en travl hverdag i køkkenerne
Det er ingen hemmelighed, at der ofte er travlt i køkkenerne rundt om i kantinerne, hvilket efterlader et ønske hos de køkkenfaglige om, at de vegetariske alternativer skal være lette at tilberede og servere. For udfordringen ligger i, at køkkenerne med det vegetariske indtog på buffeterne skal stå med et bredere sortiment til gæsterne uden at have flere ressourcer dedikeret til opgaven. For de mere traditionelle kødspisere, som p.t. stadig tæller størstedelen af gæsterne, skal selvfølgelig også gå glade fra frokost. Så det handler om at finde grønne alternativer, som ikke stjæler al tiden ude i køkkenerne – og som stadig er af høj kvalitet og smager godt.

Burgeren er populær herhjemme, som aldrig før – også i kødfrie varianter

En af de virksomheder, der har grebet stafetten og arbejder for at gøre det lettere at indføre vegetarretter i en travl hverdag i køkkenerne, er Valsemøllen, der har lanceret en økologisk kødfri fars i tre varianter, hvor fokus netop har været på smag og convenience.

– Vores fars, som er baseret på kikærter og kartofler, tager kun et par minutter at røre sammen. Det var et helt bevidst valg, vi traf i udviklingen af produktet, da vi så et behov i markedet for et vegetarisk alternativ, som kan røres sammen i en fart, siger kommerciel direktør Lotte Engsig.

– En voksende andel af os danskere ønsker at skære ned for vores kødforbrug, men i en travl hverdag må det ikke være for bøvlet at efterleve, for så risikerer vi at falde tilbage i gamle vaner. Samtidig er det selvfølgelig alfa og omega, at de vegetariske alternativer smager godt – for smagen må vi aldrig gå på kompromis med, fortsætter Lotte Engsig.Valsemøllen er bestemt ikke ene om at spotte den øgede efterspørgsel i markedet efter kødfrie alternativer, og flere producenter har fået øjnene op for den grønne bølge og tilbyder nu en bred palet af plantebaserede produkter.

Udbuddet af kødfrie produkter vokser støt
Der kommer løbende nye kødfrie- og plantebaserede produkter på markedet, som alle konkurrerer om at finde vej til køkkenerne. Disse produkter kan man groft sagt inddele i to kategorier: De produkter, der ønsker at minde os om kød, og de produkter, der ønsker at finde deres egen plads i køkkenet.
Fordelen ved de kødfrie produkter, som minder os om kød i smag, tekstur og udseende, er, at de er lettere at få ”skeptikerne” til at sætte tænderne i, da de virker genkendelige – og bruges de for eksempel i en chili con carne, vil mange med garanti slet ikke opdage, at der er brugt plantefars frem for almindelig hakket kødfars.
Vælger man derimod andre kødfrie produkter – som for eksempel økologisk kødfri fars fra Valsemøllen – vil man både kunne se og smage, at der er tale om et kødfrit produkt. Her er frikadellen baseret på kikærter og kartofler, hvilket også reflekteres i konsistens og smag. Som Lotte Engsig udtrykker det:
– “What you see is what you get”. Med det mener jeg, at tanken bag vores produkt har været et ønske om at tilbyde et ”ærligt” produkt, hvor man ikke er i tvivl om, hvad man spiser.
Om man foretrækker det ene frem for det andet, er en smagssag – og på den måde er der noget for enhver smag, hvilket jo er det vigtigste. I bund og grund handler det om madglæden ved at spise grønnere.

Læs artiklen i sin helhed i den nyeste udgave af Food&Drink lige her: Food&Drink nr. 4

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Råvarer og ingredienser, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik