• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeri28. 03. 2023 | Mikkel Bækgaard

Karolines Køkken vil have flere danskere i køkkenet

MarkedsføringMejeri28. 03. 2023 By Mikkel Bækgaard

Det folkekære brand Karolines Køkken skifter nu navn til Arla Karolines Køkken. Det sker i forbindelse med en ny strategi for brandet, der nu skal have endnu bedre fat i de unge danskere og samtidig sikre større synergi mellem Arla og Karolines Køkken. Missionen er at få flere danskere i køkkenet ved at spille på alle de fordele, der er ved at lave hjemmelavet mad.

En teenager og en voksen i køkkenet med Arla Karolines Køkkens produkter

Siden 1962 har Karolines Køkken været danskernes foretrukne kilde til inspiration, opskrifter og god, hjemmelavet mad. Langt de fleste danskere kender de ikoniske røde og hvide tern, og brandet har i dag en kendskabsgrad på imponerende 98 procent. En af de ting, Karolines Køkken er mest kendt for, er deres opskrifter, som er tilgængelige på Arla.dk. Opskrifterne er så udbredte, at hver anden dansker har eller har haft en Karolines Køkken kogebog stående i deres hjem.

Denne unikke position, som Karolines Køkken har opnået ved at være helt tæt på forbrugerne gennem seks årtier, skal nu spille en endnu større rolle i Arla. Karolines Køkken-brandet får nu en ny position som et Arla subbrand – et underbrand under Arla-paraplyen. Formålet er at skabe større synergi mellem Arla og Karolines Køkken, så de to brands i højere grad kan trække på hinandens stærke positioner.
Brandet ændrer derfor navn til Arla Karolines Køkken.

”Der er en enormt høj kendskabsgrad til det rød- og hvidternede køkken, og Karolines Køkken-brandet har en stor plads i danskernes køkkener og hjerter. Målet er derfor at fastholde det høje kendskab og samtidigt sikre, at Arla Karolines Køkken er danskernes foretrukne madlavningsbrand – også blandt de unge danskere,” siger Ditte Nielsen, som er senior brand manager i Arla Karolines Køkken, og fortsætter:

”Styrken ved at koble Arla og Karolines Køkken stærkere sammen er, at den yngre målgruppe opfatter Arla som et moderne og bæredygtigt brand. De brandassociationer vil vi gerne overføre til Karolines Køkken. De seneste år har vi arbejdet meget med vores grønne profil og digitale tilstedeværelse, og på at sikre relevansen for de yngre målgrupper. Det er det arbejde, vi nu løfter yderligere med den nye strategi”.

Helt konkret får de nye Arla Karolines Køkken-produkter et nyt design, hvor den velkendte Arla-sky indgår i logoet. De røde og hvide tern fastholdes i det visuelle udtryk. Ternene er stærke elementer, der kendetegner brandet, og som forbrugerne forbinder med Karolines Køkken.

Fokus på emotionelle fordele ved madlavning

Karolines Køkken-brandet har fulgt danskerne tæt i 60 år og har solid viden om danskernes madvaner gennem flere års befolkningsanalyser. Herfra ved Karolines Køkken, at manglen på inspiration, tid og overskud er et stigende problem for danskerne. Det på trods af, 42 procent af danskerne gerne vil lave mere hjemmelavet mad. Ifølge Ditte Nielsen er der mange fordele ved det hjemmelavede måltid:

”Vi ved, at madlavning giver næring til både samvær, nærvær og velvære. Maden er nemlig ofte sundere, når vi selv går i køkkenet, end når vi for eksempel køber take-away, som vi ikke helt ved, hvad indeholder. Og så kan selve madlavningen både være den tiltrængte stund i en travl hverdag, hvor vi kobler af, eller være en fælles aktivitet, hvor vi hygger os sammen i familien. Madlavning og det at spise sammen har derfor mange sociale aspekter og er et omdrejningspunkt for de gode samtaler,” siger hun.

I den nye strategi vil Arla Karolines Køkken derfor i endnu højere grad bidrage med viden, inspiration, nye produkter og gode råd til, hvordan danskerne kommer mere i køkkenet, så flere får både lysten og evnerne til at lave mad. Det gør de med budskabet ”Alt godt starter i køkkenet”, hvor kommunikationen som noget nyt sætter fokus på de følelsesmæssige, sociale og mentale fordele ved madlavning.

Grundprincippet om nem hverdagsmad, som vi kender det fra Karolines Køkken, tager brandet med sig over i Arla Karolines Køkken. Det samme gælder brandets fokus på nem, grøn madlavning, som har gennemsyret opskriftsudviklingen, inspirationen og de gode råd til danskerne de seneste år.

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik