• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerKonfektureMarkedsføring29. 02. 2024 | Mikkel Bækgaard

Kaffe og lakrids – et sensorisk møde

DrikkevarerKonfektureMarkedsføring29. 02. 2024 By Mikkel Bækgaard

Når lakrids og kaffe mødes sker der noget ganske særligt. Komplekse aromaer, minder og masser af kreativitet støder sammen – i hvert fald, hvis man spørger to af hovedkræfterne bag et nyt samarbejde mellem Nespresso og Lakrids by Bülow.

I en verden, hvor grænserne for kulinarisk innovation konstant skubbes, har to førende brands taget et skridt ind i fremtiden for food pairing. Nespresso, kendt for deres kaffe, og Lakrids By Bülow, mestrene af gourmetlakrids, har indgået et partnerskab med ambitionen om at udfordre og udvide forbrugernes smagsoplevelser med lakrids og kaffe. 

Som en del af samarbejdet har Nespresso og Lakrids By Bülow udviklet nogle specifikke lakrids- og kaffeparinger samt en række opskrifter kreeret af henholdsvis Niels Østergaard, kaffeambassadør i Nespresso samt Francisca Listov-Saabye, der arbejder som food scientist hos Lakrids By Bülow. For selvom kaffe og lakrids på overfladen kan synes som en usædvanlig duo, åbner kombinationen af disse to råvarer for en helt ny verden af smagsmuligheder.

“Kaffe og lakrids deler komplekse smagsprofiler, der, når de kombineres rigtigt, kan skabe en helt ny smagsoplevelse,” forklarer Niels Østergaard, kaffeambassadør for Nespresso.

Samarbejdet mellem Nespresso og Lakrids By Bülow har således givet anledning til at eksperimentere med smagssammensætninger, der udforsker balancen mellem kaffens robuste dybde og lakridsens sødmefulde kompleksitet. Det forklarer Francisca Listov-Saabye:

“Når vi dykker ned i smagsnoterne i en kop kaffe, opdager vi ofte overraskende elementer som ristede nødder, bær, og endda lakridsrod. Smagskombinationer som du også kan finde i en chokoladedrageret lakrids. Det er dette smagsoverlap, der åbner for gode kombinationer. Ligesom kaffen, afhænger lakridsens karakter af dens oprindelse og hvordan den behandles – fra lakridsrødderne, der omdannes til en intens juice, og efterfølgende til rålakrids. Denne proces minder meget om processen med at udvinde de forskellige smagsnuancer i kaffen via fermentering og ristning. Så at finde den rette balance mellem kaffe og lakrids er en kunst, der kræver forståelse og respekt for begge smagsuniverser.”

Smag giver anledning til fordybelse

Bag udviklingen af de nye pairings ligger en masse arbejde, som har krævet stor ekspertise ud i smag og sensorik. Og med en Master i Food Science i rygsæggen fremhæver Francisca Listov-Saabye vigtigheden af sensorisk videnskab i udviklingen af nye produkter.

“Jeg har altid været fascineret af smag, så da jeg første gang dykkede ned i den videnskabelige sensorik, var det en øjenåbner. Det er fascinerende, hvordan bestemte smage kan vække minder og følelser og faktisk transportere os tilbage til barndommens særlige øjeblikke. Forbindelsen mellem det vi spiser, minder og følelser understreger, hvor essentielt det er for os, og hvordan det er så meget mere end bare mad. For mig er mad lig med kærlighed, noget der bringer glæde og samler folk”

Og i udviklingen af nye produkter handler det om at forstå, hvordan forskellige smage og teksturer interagerer med hinanden og vores sanser, siger hun:

“Kaffe og lakrids kan være mere end smagsoplevelser; de er påmindelser om livets små glæder. I en travl hverdag, hvor vi ofte overser øjeblikkene, har smagsoplevelser evnen til at tilbyde os en pause og værdsætte nuet. Som en dyb indånding ved vandet efter en lang dag, eller den omsorg en hjemmelavet middag repræsenterer, minder disse smage os om, at skønheden ofte findes i de små detaljer.”

 Her stemmer Niels Østergaard i og pointerer, at han ofte skal opfordre sine kollegaer til at tage sig tid til at smage efter og lade sig forføre af det uendelige smagsunivers kaffe repræsenterer.

 “Det tager ikke mere end 10 sekunder ekstra at reflektere over aromaen og smagen af en kop kaffe eller en hvilken som helst anden smagsoplevelse. Det lyder banalt og simpelt, men den korte tid, det tager at give sig selv tid til at smage og føle, kan transformere en almindelig kop kaffe til noget unikt og specielt. Det viser, at selv den mest rutinemæssige handling kan blive beriget, når vi tager os tid til virkelig at opleve den,” siger han.

Fremtidens smagsoplevelser

Nespresso og Lakrids By Bülow har med partnerskabet ikke kun fokus på at skabe noget nyt. Det handler i lige så høj grad om at inspirere forbrugerne til at lade nysgerrigheden råde og forsøge sig med nye smagskombinationer.

“Vi ved, at når kreativitet, passion og ekspertise går hånd i hånd, så er der næsten ingen begrænsninger for, hvad vi kan udvikle i vores laboratorie, men det handler ikke kun om at skabe noget nyt, men om at berige forbrugerne med spændende smagsoplevelser, der kan inspirere til at tænke i nye baner og udforske helt anderledes smagssammensætninger,” siger Francisca Listov-Saabye.

I en tid, hvor hverdagen ofte kan føles ensformig og forudsigelig, opfordrer både Niels og Francisca derfor forbrugerne til at udfordre status quo og være nysgerrige på nye og anderledes smagsoplevelser.

“Jeg håber, at vores samarbejde kommer til at tjene som inspiration og generel påmindelse om, at mad og drikke har magten til at vække vores sanser, berige vores liv og forbinde os på tværs af kulturer og traditioner. Det er en opfordring til at stoppe op, smage og virkelig mærke – at finde glæden i de små smagsoplevelser,” slutter Niels Østergaard.

Skrevet i: Drikkevarer, Konfekture, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik