• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerKonfektureMarkedsføring29. 02. 2024 | Mikkel Bækgaard

Kaffe og lakrids – et sensorisk møde

DrikkevarerKonfektureMarkedsføring29. 02. 2024 By Mikkel Bækgaard

Når lakrids og kaffe mødes sker der noget ganske særligt. Komplekse aromaer, minder og masser af kreativitet støder sammen – i hvert fald, hvis man spørger to af hovedkræfterne bag et nyt samarbejde mellem Nespresso og Lakrids by Bülow.

I en verden, hvor grænserne for kulinarisk innovation konstant skubbes, har to førende brands taget et skridt ind i fremtiden for food pairing. Nespresso, kendt for deres kaffe, og Lakrids By Bülow, mestrene af gourmetlakrids, har indgået et partnerskab med ambitionen om at udfordre og udvide forbrugernes smagsoplevelser med lakrids og kaffe. 

Som en del af samarbejdet har Nespresso og Lakrids By Bülow udviklet nogle specifikke lakrids- og kaffeparinger samt en række opskrifter kreeret af henholdsvis Niels Østergaard, kaffeambassadør i Nespresso samt Francisca Listov-Saabye, der arbejder som food scientist hos Lakrids By Bülow. For selvom kaffe og lakrids på overfladen kan synes som en usædvanlig duo, åbner kombinationen af disse to råvarer for en helt ny verden af smagsmuligheder.

“Kaffe og lakrids deler komplekse smagsprofiler, der, når de kombineres rigtigt, kan skabe en helt ny smagsoplevelse,” forklarer Niels Østergaard, kaffeambassadør for Nespresso.

Samarbejdet mellem Nespresso og Lakrids By Bülow har således givet anledning til at eksperimentere med smagssammensætninger, der udforsker balancen mellem kaffens robuste dybde og lakridsens sødmefulde kompleksitet. Det forklarer Francisca Listov-Saabye:

“Når vi dykker ned i smagsnoterne i en kop kaffe, opdager vi ofte overraskende elementer som ristede nødder, bær, og endda lakridsrod. Smagskombinationer som du også kan finde i en chokoladedrageret lakrids. Det er dette smagsoverlap, der åbner for gode kombinationer. Ligesom kaffen, afhænger lakridsens karakter af dens oprindelse og hvordan den behandles – fra lakridsrødderne, der omdannes til en intens juice, og efterfølgende til rålakrids. Denne proces minder meget om processen med at udvinde de forskellige smagsnuancer i kaffen via fermentering og ristning. Så at finde den rette balance mellem kaffe og lakrids er en kunst, der kræver forståelse og respekt for begge smagsuniverser.”

Smag giver anledning til fordybelse

Bag udviklingen af de nye pairings ligger en masse arbejde, som har krævet stor ekspertise ud i smag og sensorik. Og med en Master i Food Science i rygsæggen fremhæver Francisca Listov-Saabye vigtigheden af sensorisk videnskab i udviklingen af nye produkter.

“Jeg har altid været fascineret af smag, så da jeg første gang dykkede ned i den videnskabelige sensorik, var det en øjenåbner. Det er fascinerende, hvordan bestemte smage kan vække minder og følelser og faktisk transportere os tilbage til barndommens særlige øjeblikke. Forbindelsen mellem det vi spiser, minder og følelser understreger, hvor essentielt det er for os, og hvordan det er så meget mere end bare mad. For mig er mad lig med kærlighed, noget der bringer glæde og samler folk”

Og i udviklingen af nye produkter handler det om at forstå, hvordan forskellige smage og teksturer interagerer med hinanden og vores sanser, siger hun:

“Kaffe og lakrids kan være mere end smagsoplevelser; de er påmindelser om livets små glæder. I en travl hverdag, hvor vi ofte overser øjeblikkene, har smagsoplevelser evnen til at tilbyde os en pause og værdsætte nuet. Som en dyb indånding ved vandet efter en lang dag, eller den omsorg en hjemmelavet middag repræsenterer, minder disse smage os om, at skønheden ofte findes i de små detaljer.”

 Her stemmer Niels Østergaard i og pointerer, at han ofte skal opfordre sine kollegaer til at tage sig tid til at smage efter og lade sig forføre af det uendelige smagsunivers kaffe repræsenterer.

 “Det tager ikke mere end 10 sekunder ekstra at reflektere over aromaen og smagen af en kop kaffe eller en hvilken som helst anden smagsoplevelse. Det lyder banalt og simpelt, men den korte tid, det tager at give sig selv tid til at smage og føle, kan transformere en almindelig kop kaffe til noget unikt og specielt. Det viser, at selv den mest rutinemæssige handling kan blive beriget, når vi tager os tid til virkelig at opleve den,” siger han.

Fremtidens smagsoplevelser

Nespresso og Lakrids By Bülow har med partnerskabet ikke kun fokus på at skabe noget nyt. Det handler i lige så høj grad om at inspirere forbrugerne til at lade nysgerrigheden råde og forsøge sig med nye smagskombinationer.

“Vi ved, at når kreativitet, passion og ekspertise går hånd i hånd, så er der næsten ingen begrænsninger for, hvad vi kan udvikle i vores laboratorie, men det handler ikke kun om at skabe noget nyt, men om at berige forbrugerne med spændende smagsoplevelser, der kan inspirere til at tænke i nye baner og udforske helt anderledes smagssammensætninger,” siger Francisca Listov-Saabye.

I en tid, hvor hverdagen ofte kan føles ensformig og forudsigelig, opfordrer både Niels og Francisca derfor forbrugerne til at udfordre status quo og være nysgerrige på nye og anderledes smagsoplevelser.

“Jeg håber, at vores samarbejde kommer til at tjene som inspiration og generel påmindelse om, at mad og drikke har magten til at vække vores sanser, berige vores liv og forbinde os på tværs af kulturer og traditioner. Det er en opfordring til at stoppe op, smage og virkelig mærke – at finde glæden i de små smagsoplevelser,” slutter Niels Østergaard.

Skrevet i: Drikkevarer, Konfekture, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik