
Det kan måske være svært at forstå i dag, men da MD Foods i april 1990 sendte de allerførste bakker Kærgården på markedet, var ideen om at blande smør faktisk i strid med den såkaldte ”smørbekendtgørelse”, som forbød blanding af smør og alle former for vegetabilsk olie. Kærgården blev derfor budt velkommen med både politianmeldelse, ministerkritik og bødeforlæg.
I mange andre lande, var der ikke noget forbud mod at blande smør og vegetabilsk olie, så en række udenlandske blandingsprodukter var for 25 år siden på vej ind over grænsen. Derfor valgte MD Foods at overtræde bekendtgørelsen, forklarer marketingsdirektør i Arla Danmark, Jakob Bernhard Knudsen.
Og man må sige, at Mejerigiganten ramte rigtigt. Kærgården blev hurtigt em større succes end ledelsen havde turdet drømme om. Allerede femten måneder efter lanceringen solgte MD Foods mere Kærgården end Lurpak, tre år efter var salget 75 procent større og i 2004 var det fem gange større.
I 2014 produceredes 12.000 tons Kærgården til det danske marked, hvilket ifølge redaktionens beregninger svarer nogenlunde til en pakke Kærgaarden om måneden til hver dansker over 2 år.