• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionLandbrugTopØkologi og bæredygtighed26. 04. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Kæmpe lancering af vertikale salater og krydderurter

FødevareproduktionLandbrugTopØkologi og bæredygtighed26. 04. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Nu kan du købe bæredygtige, vertikalt dyrkede salater og friske krydderurter i føtex og Bilka landet over. Danske Nordic Harvest har indgået et strategisk samarbejde med Salling Group, der bliver en af verdens største aftagere af de banebrydende, vertikale afgrøder.

Med vertikal farming teknologi, kan man optimere til størst muligt udbytte, på mindst mulig plads. (Foto: PR)

Det er Danmarks og en af verdens største udrulninger af bæredygtigt grønt fra en vertikal farm, når føtex og Bilka nu sætter salater og friske krydderurter på hylderne i samtlige butikker. Danske Nordic Harvest har arbejdet på højtryk for at få en af verdens største vertikale farme med den banebrydende teknologi produktionsklar til danske forbrugere, og nu lander produkterne for første gang på de danske hylder: 

– Produkterne fra Nordic Harvest er unikke i smag og kvalitet. De er fremstillet uden brug af sprøjtegifte, med et ca. 250 gange mindre vandforbrug og gennem en helt optimal arealudnyttelse. Vi har i flere år troet på Nordic Harvests innovative produkter og glæder os over, at det nu er blevet til virkelighed, siger Stephan Bruhn, der er kategoridirektør i Salling Group, og fortsætter:  

– Vi ved, at forbrugerne er interesseret i  den grønne omstilling, fødevaresikkerhed og varer uden kemi, og vi er overbeviste om, at bæredygtige produkter i denne form bliver et hit. Derfor går vi også stort ud og lancerer i samtlige føtex’ og Bilka’er til en start. 

Med aftalen kommer Nordic Harvest til at levere næsten tre tons salater og krydderurter om ugen til Salling Group. Det er samtidig planen, at der løbende skal prøves nye produkter af i Salling Groups kæder.  

Helt uden sprøjtemidler 

På Nordic Harvests vertikale farm i Taastrup sker dyrkning af afgrøderne i etager, hvilket udnytter plads og sikrer en minimalt vandforbrug, der er ca. 250 gange mindre end ved normal grøntsagsproduktion. På 14 etager dyrkes salaten og krydderurterne i vand i et lukket og kontrolleret miljø, der giver planterne de optimale betingelser vækst, smag og næringsindhold. Og her er der slet ikke brug for nogen former for sprøjtemidler. 

Fra høst og til, at de ligger i pakken på køl, går der cirka 10 minutter. Fra frø til supermarked har de aldrig været i kontakt med jord, menneskehænder, bakterier, svampesporer eller skadedyr. Og de behøver derfor ikke blive skyllet, hverken når de pakkes, eller inden de skal bruges hjemme ved spisebordet. Der er altså ingenting undervejs, som nedbryder planten, og derfor har produkterne en imponerende holdbarhed, der minimerer madspild. 

– Vi kunne ikke have fundet en bedre lanceringspartner end Salling Group. Vores fælles værdier omkring bæredygtig produktion og deres dygtige sans for smag og kvalitet har gjort, at vi har fra vores spæde start haft en fantastisk dialog og et godt samarbejde. Jeg glæder mig utroligt meget til at se, hvordan de danske forbrugere tager imod vores produkter, siger Anders Riemann, CEO i Nordic Harvest.

Priserne på Nordic Harvest produkterne kommer til at ligge på samme niveau som tilsvarende økologiske varer. Det betyder, at for eksempel 15g frisk afskåret basilikum og 75g klar-til-brug-baby-salat vil koste 20 kr. i føtex og Bilka. 

Alle produkterne fra Nordic Harvest leveres afskårne og i bokse, der ikke maser bladene og som samtidig let kan lukkes igen, hvis man ikke bruger det hele på en gang. Emballagen er lavet af 100 procent genanvendelig genbrugsplast.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Landbrug, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik