• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop30. 11. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Juletendenser peger på lavere alkoholprocenter

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop30. 11. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Der er godt nyt til dem, der ikke har lyst til at drikke, men gerne vil deltage på lige fod i juletidens selskabeligheder uden at nøjes. Udvalget af alkoholfri øl har nemlig aldrig været større.

(Image by Luis Wilker Perelo WilkerNet from Pixabay)

I de seneste år har især mindre bryggerier meldt sig på den alkoholfri bane med innovative øl med mindre alkohol. Denne udvikling er for alvor nået ud til restauranter og supermarkeder, der satser stort på kategorien i juletiden.

Specialbryggeriet TeeDawn har gennemført et kvalitativt feltstudie blandt 300 restauranter, grossister og supermarkeder med henblik på at kortlægge udviklingen i det alkoholfri udvalg i julen 2019. Analysen levner ingen tvivl om, at alkoholfri og såkaldte session-øl med mindre alkohol er på vej til at blive
en integreret og accepteret del af den danske jul.

Fem ud af ti supermarkeder har en alkoholfri sektion

TeeDawns feltstudier blandt supermarkederne viser, at man i denne sektor satser på øl med mindre alkohol. Her finder forbrugerne de kendte mærker side om side med et udvalg fra mindre bryggerier. Fem ud af ti supermarkeder har sågar etableret en speciel sektion, hvor det alkoholfri og lavalkoholiske øl er samlet. I disse sektioner kan forbrugerne ofte vælge mellem mere end 20 forskellige varianter. Wika/Meny i Køge huser en af landets største og mest respekterede specialafdelinger for øl, og som regel er det stærke øl. Men også her mærker afdelingsleder og øl-entusiast Brian Lindberg Hansen en nærmest eksplosiv interesse for alkoholfri øl:
– At brygge øl uden alkohol svarer til at bage kage uden sukker, smør og fløde. De mange øl-entusiaster blandt vores kunder ved – bedre end nogen – at det kræver en dygtig brygger at skabe en velsmagende øl uden alkohol. Derfor er de nysgerrige på denne kategori, og vi er vidner til en voldsom og spændende udvikling i disse år. Som supermarked har vi de senere år oplevet vækstrater på flere hundrede procent i det alkoholfri salg. Vi ser samtidig, at det såkaldte ”session-segment”, altså specialøl med 2-3 procent alkohol, vinder frem, ikke mindst i form af jule-øl.

Det er TeeDawn, der står bag analysen, som viser en øget interesse for, og udvalg af, alkoholfri øl. Tendensen bakkes op af tal fra Plato Logic, der fortæller om et øget salg af alkoholfri øl på verdensplan.

Julen er hjerternes tid – ikke alkoholens
Som et håndgribeligt tegn på udviklingen planlægger Wika/Meny i Køge sågar at afholde en alkoholfri øl-festival i starten af december for at få endnu flere forbrugere til at få øjnene op for de mange gode alkoholfri alternativer. Otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl Feltstudiet afdækker desuden, at otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl. Over halvdelen giver sågar gæsterne valget mellem to eller tre alkoholfri øl-varianter. Navnlig de københavnske restauranter har et bredt udvalg i mikrobryggede øl-varianter med mindre eller ingen alkohol. Det gælder f.eks. den velkendte Sokkelund Cafe & Brasserie på Frederiksberg, hvor gæsterne kan vælge mellem hele fire forskellige alkoholfri øl, hvoraf tre er fra et mikrobryggeri. Restaurantchef Morten Gregersen fortæller:
– For fem år siden introducerede vi som de første på den københavnske restaurantscene en serie øl med mindre alkohol. Vores gæster har kvitteret for dette valg, hvorfor vi løbende har styrket udvalget. I dag udgør de alkoholfri øl en synlig andel af vores samlede øl-salg, ligesom vi også ser en stigning i andre alkoholfri drikke. I forbindelse med julens arrangementer har vi mange gæster, som forventer, at der er et bredt udvalg for alle temperamenter, så ingen skal nøjes.

Stifter Henrik Wiese fra TeeDawn er glad for udviklingen, for bryggeriet er grundlagt på en vision om at inspirere til en mere inkluderende og moderat alkoholkultur:
– Alkoholprocenterne i øllet er på vej ned, og til næste år vil vi uden tvivl se et større udvalg af alkoholfri og lavalkoholiske jule-øl. Sidste år lancerede vi vores egen lette jule-øl, Light in the Dark, og forudbestillingerne begyndte allerede at tikke ind i august måned. Vi glæder os til at se endnu flere bryggerier, der melder sig på banen med højtids-øl med mindre alkohol.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik