• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop30. 11. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Juletendenser peger på lavere alkoholprocenter

Detailhandel og en grosDrikkevarerFoodserviceTop30. 11. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Der er godt nyt til dem, der ikke har lyst til at drikke, men gerne vil deltage på lige fod i juletidens selskabeligheder uden at nøjes. Udvalget af alkoholfri øl har nemlig aldrig været større.

(Image by Luis Wilker Perelo WilkerNet from Pixabay)

I de seneste år har især mindre bryggerier meldt sig på den alkoholfri bane med innovative øl med mindre alkohol. Denne udvikling er for alvor nået ud til restauranter og supermarkeder, der satser stort på kategorien i juletiden.

Specialbryggeriet TeeDawn har gennemført et kvalitativt feltstudie blandt 300 restauranter, grossister og supermarkeder med henblik på at kortlægge udviklingen i det alkoholfri udvalg i julen 2019. Analysen levner ingen tvivl om, at alkoholfri og såkaldte session-øl med mindre alkohol er på vej til at blive
en integreret og accepteret del af den danske jul.

Fem ud af ti supermarkeder har en alkoholfri sektion

TeeDawns feltstudier blandt supermarkederne viser, at man i denne sektor satser på øl med mindre alkohol. Her finder forbrugerne de kendte mærker side om side med et udvalg fra mindre bryggerier. Fem ud af ti supermarkeder har sågar etableret en speciel sektion, hvor det alkoholfri og lavalkoholiske øl er samlet. I disse sektioner kan forbrugerne ofte vælge mellem mere end 20 forskellige varianter. Wika/Meny i Køge huser en af landets største og mest respekterede specialafdelinger for øl, og som regel er det stærke øl. Men også her mærker afdelingsleder og øl-entusiast Brian Lindberg Hansen en nærmest eksplosiv interesse for alkoholfri øl:
– At brygge øl uden alkohol svarer til at bage kage uden sukker, smør og fløde. De mange øl-entusiaster blandt vores kunder ved – bedre end nogen – at det kræver en dygtig brygger at skabe en velsmagende øl uden alkohol. Derfor er de nysgerrige på denne kategori, og vi er vidner til en voldsom og spændende udvikling i disse år. Som supermarked har vi de senere år oplevet vækstrater på flere hundrede procent i det alkoholfri salg. Vi ser samtidig, at det såkaldte ”session-segment”, altså specialøl med 2-3 procent alkohol, vinder frem, ikke mindst i form af jule-øl.

Det er TeeDawn, der står bag analysen, som viser en øget interesse for, og udvalg af, alkoholfri øl. Tendensen bakkes op af tal fra Plato Logic, der fortæller om et øget salg af alkoholfri øl på verdensplan.

Julen er hjerternes tid – ikke alkoholens
Som et håndgribeligt tegn på udviklingen planlægger Wika/Meny i Køge sågar at afholde en alkoholfri øl-festival i starten af december for at få endnu flere forbrugere til at få øjnene op for de mange gode alkoholfri alternativer. Otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl Feltstudiet afdækker desuden, at otte ud af ti restauranter tilbyder mindst én alkoholfri øl. Over halvdelen giver sågar gæsterne valget mellem to eller tre alkoholfri øl-varianter. Navnlig de københavnske restauranter har et bredt udvalg i mikrobryggede øl-varianter med mindre eller ingen alkohol. Det gælder f.eks. den velkendte Sokkelund Cafe & Brasserie på Frederiksberg, hvor gæsterne kan vælge mellem hele fire forskellige alkoholfri øl, hvoraf tre er fra et mikrobryggeri. Restaurantchef Morten Gregersen fortæller:
– For fem år siden introducerede vi som de første på den københavnske restaurantscene en serie øl med mindre alkohol. Vores gæster har kvitteret for dette valg, hvorfor vi løbende har styrket udvalget. I dag udgør de alkoholfri øl en synlig andel af vores samlede øl-salg, ligesom vi også ser en stigning i andre alkoholfri drikke. I forbindelse med julens arrangementer har vi mange gæster, som forventer, at der er et bredt udvalg for alle temperamenter, så ingen skal nøjes.

Stifter Henrik Wiese fra TeeDawn er glad for udviklingen, for bryggeriet er grundlagt på en vision om at inspirere til en mere inkluderende og moderat alkoholkultur:
– Alkoholprocenterne i øllet er på vej ned, og til næste år vil vi uden tvivl se et større udvalg af alkoholfri og lavalkoholiske jule-øl. Sidste år lancerede vi vores egen lette jule-øl, Light in the Dark, og forudbestillingerne begyndte allerede at tikke ind i august måned. Vi glæder os til at se endnu flere bryggerier, der melder sig på banen med højtids-øl med mindre alkohol.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer, Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik