• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosDrikkevarer02. 11. 2023 | Mikkel Bækgaard

Jacobsen brygger upcyclet øl til 7-Eleven med pulp fra Frankly Juice

Detailhandel og en grosDrikkevarer02. 11. 2023 By Mikkel Bækgaard

For første gang kan 7-Eleven præsentere sin egen øl. Jacobsen har brygget en øl med Frankly Juices overskydende pulp, der ellers var endt som madspild. Den nye øl hedder Cornerstore IPA.

I dag er en helt ny øl rykket ind i kølemontren i landets 180 7-Eleven-butikker. Danmarks store convenience-kæde har nemlig fået brygget sin helt egen øl i et partnerskab mellem to af kædens leverandører. Husbryggeriet Jacobsen har brygget en upcyclet øl med Frankly Juice og deres overskydende pulp, som er restproduktet fra den koldpressede juice-produktion.

”Vi er meget glade for at præsentere den nye Jacobsen Cornerstore IPA sammen med 7-Eleven og Frankly Juice. Det er første gang, at vi brygger en øl til en af landets største convenience-kæder, så det er noget særligt for os at have en øl, man kan købe lige rundt om hjørnet på farten,” siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark.

Den nye øl er brygget hos Husbryggeriet Jacobsen, der er genåbnet på Valby Bakke, hvor man blandt andet brygger øl i partnerskab med kunder.

”Vi er utroligt stolte af vores bryggeri, der ligger i historiske omgivelser på Valby Bakke. Her har vi mulighed for at være eksperimenterende og brygge nogle helt unikke øl i begrænset omfang,” siger Mads Egeskov Bach.

Baseret på restprodukt

Cornerstore IPA er baseret på et restprodukt fra Frankly Juice, der hedder ’pulp’. Det er den rest, der er tilbage, når man har udvundet saften fra frugt og grøntsager, som oftest smides ud. Den pulp der bruges i IPA’en, er fra Franklys gulerodsjuice og rødbedejuice, der også kan fås i 7-Eleven.

”Vores ambition er at udnytte råvarerne optimalt og samtidig skabe et produkt, der skaber værdi og smager godt. Vi er altid interesseret i, at vores pulp udnyttes på bedste vis af os eller andre samarbejdspartnere, så vi er meget stolte af den gode øl, der blandt andet er brygget med vores pulp og glæder os til at se den i landets 7-Eleven butikker,” siger Christian Bowall, kommerciel direktør og medstifter af Frankly Juice.

Ved at anvende den overskydende pulp har Jacobsen kunnet spare på malten.

”I stedet for at pulpen går til spilde, bruger vi den til at erstatte en del af malten i vores brygproces og give en frugtig smag til øllen. Dette samarbejde er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi alle får mest muligt ud af vores råvarer, når vi upcycler,” siger Mads Egeskov Bach. 

Convenience med omtanke

7-Eleven har store ambitioner om at rykke på den grønne agenda sammen sine leverandører, og dette partnerskab er endnu et skridt i den rigtige retning.

”I 7-Eleven er kvalitet altid i fokus. Vi vil levere convenience med omtanke, og det kan vi ikke gøre alene. Når vi vil mindske madspild, er innovative partnerskaber helt afgørende. Hvis vi for alvor skal rykke noget i forhold til klimaet, skal det ske i fællesskab. Husbryggeriet Jacobsen og Frankly Juice har skabt en øl, som upcycler restprodukter, der ellers var blevet smidt ud. Når resultatet er en øl, der ovenikøbet smager forrygende, er vi naturligvis rigtig glade. Det er et projekt, vi er stolte af og som vi glæder os til at få ud i butikkerne, siger Maria Gervig, Commercial Director, 7-Eleven, og fortsætter:

”Vores kunder får en helt unik øl, og vi rykker os i den rigtige retning i det fælles mål om at mindske madspild, hvilket er afgørende for mange af vores kunder.”

Navnet på den nye øl stammer fra 7-Elevens ikoniske kendingsmelodi ”down on the corner”. Smagen er sød af frugtig fersken med modspil fra den velkendte citrussyrlighed fra IPA. Cornerstore IPA er på 5,5 % og fås så længe lager haves.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik