• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Frugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 12. 2023 | Mikkel Bækgaard

Grønne fødevarevirksomheder får boost på 20 millioner fra Industriens Fond

Frugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 12. 2023 By Mikkel Bækgaard

Det sker gennem projektet Turbo Plant, der skal sætte tempo på den grønne omstilling i fødevaresektoren. Målet er gøre fødevarevirksomheder, der udvikler plantebaserede produkter mere konkurrencedygtige og bidrage til udviklingen af en dansk styrkeposition på området.

Turbo Plant inviterer produktudviklere fra fødevareindustrien i udviklingskøkkenet, hvor de eksperimenterer med nye planteingredienser, her præcisionsfermenteret korn, der bl.a. bruges til plantebøffer.

En fødevareproduktion der i fremtiden i langt højere grad er baseret på eller indeholder flere planter er en væsentlig brik i fødevaresektorens grønne omstilling. Den udvikling sætter Industriens Fond og Food Innovation House nu yderligere turbo på med en ny massiv indsats, som skal hjælpe danske virksomheder med at indtage det hastigt voksende marked for plantebaserede fødevarer.

“Produktion af plantebaserede fødevarer er et område, der er fokus på over hele verden, så hvis ikke danske fødevarevirksomheder følger med, så risikerer vi at miste både omsætning og positionen som en af verdens førende fødevarenationer,” siger Gyda Bay, COO i Food Innovation House og lead partner i Turbo Plant projektet.

Det nye initiativ bygger videre på et indledende pilotprojekt og lanceres i naturlig forlængelse af, at regeringen for nylig lancerede ‘Handlingsplan for plantebaserede fødevarer’ og tidligere på året etablerede Fonden for plantebaserede fødevarer (Plantefonden). To initiativer der støtter og sætter en retning, som fremmer udviklingen af plantebaserede fødevarer

“Det er positivt at den grønne omstilling af fødevaresektoren også har stort politisk fokus, og den store interesse for at søge Plantefonden viser, at der er masser af initiativ og idérigdom i hele fødevareværdikæden. Vi glæder os over, at vi med støtten fra Industriens Fond får mulighed for at supplere med specialiserede kommercielle aktiviteter og tilbud på området,” siger Gyda Bay.

Fødevaresektoren er en nøglespiller i den grønne omstilling 

Projektet besår af 4 forskellige forløb, hvor i alt 140 virksomheder får styrket deres salg og vækst alt efter deres behov.

Det kan fx være hjælp til at finde nye aftagere til deres produkter gennem matchmaking mellem fødevareproducenter og professionelle aftagere, som f.eks. detailkæder, foodservicegrossister og andre fødevarevirksomheder. Målet er at skabe i alt 140 match mellem producenter og aftagere, som ender i et kommercielt samarbejde.

“Vi er på en mission for at gøre Danmark til et foregangsland inden for plantebaserede kvalitetsfødevarer, og med projektet sætter vi yderligere fart på en udvikling som allerede er i gang. Den stigende efterspørgsel efter plantebaserede fødevarer vil kun tiltage, og det skal dansk erhvervsliv udnytte ved at virksomhederne kommer hurtigere ud på markedet med deres innovative produkter. Det hjælper vi dem med gennem det nye projekt- både dem der kun lige har taget de første skridt, og de virksomheder som allerede er godt i gang,” siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond.

Udfordringen med planter

Erfaringerne fra et indledende pilotprojekt viser, at der blandt mange SMV’er er interesse for at arbejde med større plantefokus. Men der er nogle særlige udfordringer inden for det plantebaserede, som også får en del af dem til at tøve og gå i stå undervejs, fortæller Gyda Bay.

“Fødevarebranchen er stor og kompleks. Der er mange veje til markedet, men desværre også mange vildveje og blindgyder, hvor en virksomhed kan spilde kræfterne. Det betyder, at innovative fødevarevirksomheder risikerer at løbe tør for energi og kapital, inden de får et solidt fodfæste på markedet. Her er det vores opgave at hjælpe med at stille skarpt på, hvad der står i vejen for et gennembrud på markedet – og så få det løst, “siger hun.

Projektets mål er at skabe 140 match mellem virksomheder og aftagere, der resulterer i et kommercielt samarbejde. Det er derudover forventningen, at projektet har hjulpet mindst 100 virksomheder ind på nye markeder senest to år efter afslutningen i 2027, og at der som følge heraf er skabt mindst 300 job

Skrevet i: Frugt og grønt, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik