• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Messer og konferencerTop05. 09. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Food Festival er en nøglebegivenhed for fødevarebranchen

Messer og konferencerTop05. 09. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Med knap 28.000 igennem billetlugen, var de fleste gæster på den nyligt afsluttede Food Festival almindelige, madinteresserede forbrugere. Men Food Festival er også en vigtig begivenhed for den professionelle del af fødevarebranchen. 

Sebastian Holberg Svendsgaard der i 2021 var en del af det danske Bocuse d’Or hold inviterede med Food Festival og MasterChef-vinder Rasmus Fisker til sildegildet Vild med Sild i lørdags.

Et bredt udsnit af fødevarebranchen deltog i weekenden i Food Festival. For nogle er det de faglige aktiviteter og konferenceprogrammet, der trækker, for andre er det den direkte kontakt med festivalgæsterne. 

Vi finder ikke løsningerne derhjemme 

En af de virksomheder, der deltog i Food Festival, er Danish Crown. På pladsen er det med konceptet Dyrbar, som er koncernens bud på kød med særlig karakter og kvalitet. 

– Med Dyrbar vil vi gerne vise festivalgæsterne, hvordan man kan fokusere sit forbrug på lidt, men godt, fortæller Astrid Gade, der er kommunikationsdirektør i Danish Crown. Hun er selv på Food Festival for at deltage i konferencen “Grøn omstilling som driver for innovation og produktudvikling”. 

– Vi finder ikke løsningerne ved at sidde derhjemme, så det er vigtigt for os at komme ud og lytte til, hvad der foregår i forhold til den grønne omstilling andre steder, forklarer Astrid Gade, der på konferencen tager noget med sig både fra forskningen og de praktiske erfaringer fra food service og restaurant. 

Samarbejde på menuen 

Det kan Christina Wejlemann nikke genkendende til. Hun er som CSR-ansvarlig i Compass Group, der driver 350 kantiner, på udkig efter inspiration, erfaringer og viden i forhold til at få flere grønne måltider ind i danske kantiner. 

– Men jeg har faktisk også lige her i pausen lavet en mødeaftale med en producent, som jeg tror ,vi kan få et rigtig spændende samarbejde med, fortæller hun. 

Food Festival giver flere kunder 

For virksomheden Andersen Winery, der fremstiller eksklusive vine af dansk frugt og bær, er det ikke brancheaktiviteterne, men mødet med forbrugerne, der trækker. 

– Det er fjerde gang, vi er med her på Tangkrogen i Aarhus, og hver gang kan vi mærke, at det øger kendskabet til os og vores produkter, fortæller Mads Andersen, der er medindehaver af vineriet, hvis produkter har fundet vej til vinhandlere og restauranter i hele landet. 

– Vores forhandlere her i Aarhus-området kan simpelthen mærke, at efterspørgslen stiger, når vi har været på Food Festival, uddyber Frantz Lundby, den anden af i alt tre indehavere, der er på festivalpladsen fredag. Ifølge de to er Food Festival et særligt godt sted at præsentere vin. 

– Det er jo et sanseligt produkt, så det betyder meget, at vi er udenfor. Det dufter af hav, og der er vind og sol. Det giver festivalgæsterne en helt anden oplevelse af vinen, end hvis vi stod i en messehal, forklarer de to viniværksættere.

– Food Festival skal fortsat være det sted, der samler fødevarebranchen, og så vil vi lave endnu flere aktiviteter, der involverer vores gæster, og hvor de kan se, smage, dufte og sanse vores mad, afslutter Anna Lund, direktør for FOOD Aarhus og Food Festival. 

Vender stærkt tilbage næste år
Food Festival vender stærkt tilbage 1.-3. september 2023 med tiende udgave Food Festival.

Direktør Anna Lund er allerede klar med sine ambitioner for næste år. Food Festival skal fortsat være det største netværksarrangement for fødevarebranchen, bæredygtighed er noget vi tilbereder sammen, og endnu flere skal kunne fordybe sig i madhåndværket.

– Food Festival skal fortsat være det sted, der samler fødevarebranchen, og så vil vi lave endnu flere aktiviteter, der involverer vores gæster, og hvor de kan se, smage, dufte og sanse vores mad, afslutter Anna Lund, direktør for FOOD Aarhus og Food Festival.

Skrevet i: Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik