Hos Just-Eat, oplever netop nu en voldsom vækst i swipe-betalinger. Senest er Mobilepay integreret hos Just Eat og med få klik kan man bestille og betale for mad leveret lige til døren. Sammen med Apple Pay og Google Pay skubber MobilePay til den traditionelle betaling med kreditkort og kontanter. Hele 54 % af alle betalinger sker nu via et swipe i Danmark.
De takeaway-glade danskere swiper mere og mere. Lægger man Mobilepay, Apple Pay og Google Pay sammen, går det kun én vej for de digitale betalingsløsninger – og kreditkortet er allerede nu blevet overhalet, siger Just Eats danske chef, Carsten Boldt.
– I 2020 foregik omkring 85% af alle betalinger med kreditkort og resten var med kontanter og digitale betalingsløsninger. To år efter bliver 54% af alle ordrer hos os nu betalt via swipe-betalinger, og det tal vokser stødt hver eneste uge. Det betyder, at kreditkortbetalingerne er gået fra 85 % helt ned til omkring 42%, da 4% fortsat betaler betaler kontant, fortæller administrerende direktør Carsten Boldt, og fortsætter:
– Hurtig betaling med et enkelt swipe er en tendens, der vokser. Jeg vil tro, at de traditionelle kreditkortbetalinger ved årets udgang vil være helt nede på 25 % af alle betalinger hos os.
Nemt skal det være
Årsagen til den store vækst i swipe-betalinger skyldes nok særligt de øgede krav og ønsker til convenience hos forbrugeren. Vi har de senere år vænnet os til, at meget kan klares via telefonen, endda nemt og enkelt. Smartphonen kan mere og mere, om det er smitteopsporing, sygesikringskort, kørekort, pulsmåler eller swipe-betaling af takeaway. Derfor er det heller ingen overraskelse for Just Eat-direktøren, at telefon og tablet nu har formået at skubbe kreditkort og kontanter væk som forbrugerens første prioritet.
– Meget foregår som bekendt i dag med telefonen, og det gør bestillingen af takeaway i stigende grad også. Det er belejligt, at forbrugeren nemt og enkelt både kan bestille og betale for deres takeaway uden at skulle finde dankortet frem først. Lige nu swiper vi, men måske betaler vi om fem år med ansigtsgenkendelse eller noget endnu smartere. Det ved jeg af gode grunde ikke, men jeg ved dog, at vi hos vil sørge for at følge med udviklingen og hele tiden gøre det så nemt som muligt for vores kunder.