• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Er du klar til at skifte bøffen ud med portobelloburger?

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Investering og udvikling af plantebaserede fødevarer er buldret frem de seneste år. Drevet af teknologiske fremskridt og forandrede forbrugsvaner hos især yngre forbrugere kan det potentielt betyde en stor reduktion i CO2 på globalt plan. Det viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG).

Politiske rammeaftaler, den grønne omstilling og virksomheders CO2-aftryk fylder meget, når vi taler om at adressere klimaproblemerne. Men der kan også opnås en overraskende stor effekt, hvis vi får skabt en ændring af det globale fødevareforbrug.

Alternative proteiner (dvs. proteiner udvundet fra planter, mikroorganismer eller dyreceller groet i et laboratorium) estimeres til at udgøre 11 pct. af al indtaget kød, skaldyr, æg og mælkeprodukter globalt i 2035. Med teknologiske fremskridt og forbedrede politiske rammevilkår kan andelen stige til 22 pct.

– Opnår vi bare de 11 pct. andel i 2035, vil reduktionen i drivhusgasser svare til 95 pct. af luftfartsindustriens udledninger på globalt plan, siger Malte Clausen, som er Partner & Associate Director i BCG og hovedforfatter af rapporten. Han leder samtidig konsulenthusets globale forretningsområde for alternative proteiner og er en af verdens førende eksperter på området.

De alternative proteiner er desuden et muligt eksporteventyr, der lurer i horisonten.

Uudnyttet potentiale i de alternative proteiner

I BCGs rapport fremgår det, at investeringer i alternative proteiner er steget med 124 pct. fra 2019 til 2021, hvilket bl.a. er drevet af prisstigninger i animalske proteiner samt en voksende fødevarekrise.

Samtidig ser vi en stigende interesse for planteproteiner i Danmark. For nylig lancerede kødproducenten Danish Crown nye plantebaserede produkter og meldte samtidig ud, at de forventer, at plantebaserede fødevarer udgør 20 pct. af deres salg allerede om fem år. Mens supermarkederne øger deres plantebaserede sortiment, hvor Coop fortæller, at deres salg pt. vokser med 20 pct. om året.

Der er dog overraskende få investeringer i alternative proteiner sammenlignet med andre bæredygtighedcases i Danmark. Det til trods for, at markedet ifølge Bloomberg er estimeret til at være 10-30 mia. DKK værd og har potentiale til at skabe op mod 60.000 jobs i 2030.

– Mens vi i Danmark er godt i gang med den grønne omstilling af energisektoren, står vi noget længere tilbage i landbrugssektoren. Derfor kan vi opnå store reduktioner i udledning med relativt beskedne indsatser, hvor alternative proteiner har et kæmpe potentiale. Det er nemlig et bæredygtighedsområde med modne teknologier og lave investeringsomkostninger, uddyber Malte Clausen.

Men er forbrugerne klar?

På globalt plan melder 30 pct. af forbrugere sig klar på et skifte til alternative proteiner.

BCGs undersøgelse viser, at tre ud af fire melder en sundere kost som hovedmotivation til at skifte til alternative proteiner. De største barrierer for forbrugerne er dog netop sundheds- og ernæringsspørgsmål samt tvivl om smag og forarbejdningsgraden ved de alternative proteiner.

I efteråret 2021 lavede Coop og DVF en undersøgelse, der viste, at rekordmange danskere har et ønske om at spise mindre kød, hele 63 pct. Og der vil bestemt være noget at ændre på, for ifølge Klimarådet har Danmark verdens højeste kødforbrug målt per indbygger.

Desuden blev det med den nye landbrugsaftale i slut 2021 besluttet, at der skal laves en handlingsplan, som skal fremme plantebaserede fødevarer samt oprettes en fond, der med 75 mio. kr. årligt skal være med til at understøtte den grønne omstilling af maden.

– Det vil kræve en stor vaneændring hos forbrugerne at tage de plantebaserede produkter til sig. Der skal tænkes i helt nye baner, hvad angår indkøb og madlavning. Der er langt stærkere traditioner og kulturelle faktorer involveret sammenlignet med for eksempel den grønne omstilling af energisektoren. Men udviklingen er ikke desto mindre i gang, og tendensen kan meget vel tage til i omfang de kommende år. Hvis man betragter sig selv som investor med et bæredygtighedsfokus, så er man nødt til at sætte sig ind i dette område, forklarer Malte Clausen.

Skrevet i: Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik