Selvom danskerne er interesserede i at spise mere plantebaseret, står mange over for en række barrierer, der forhindrer dem i at gøre det. Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse om plantebaseret kost, som Kantar har foretaget på vegne af HelloFresh blandt mere end 7.500 personer.

HelloFresh, verdens førende virksomhed inden for måltidskasser og integrerede fødevareløsninger, har offentliggjort en repræsentativ undersøgelse blandt forbrugere i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien om plantebaseret kost.
Udfordringen er, at selvom danskerne er interesserede i at spise mere plantebaseret, står mange over for en række barrierer, der forhindrer dem i at gøre det.
Undersøgelsen viser blandt andet, at kødforbruget i Danmark stadig er meget højt (82 pct. af de adspurgte spiser kød), selvom næsten 7 ud af 10 danskere er overbeviste om, at plantebaserede madvarer er mere miljøvenlige end at spise kød og mejeriprodukter. Faktisk mener over halvdelen af danskerne, at flere burde gå over til plantebaseret kost.
Pris og smag holder danskerne væk fra plantebaseret mad
De største barrierer, der forhindrer danskerne i at skifte til plantebaseret kost, er pris og smag. 40 pct. af de danske respondenter siger, at de ville spise plantebaserede kødalternativer oftere, hvis de var billigere og mere velsmagende. Desuden siger halvdelen af danskerne i undersøgelsen, at de undgår plantebaseret mad, fordi de synes, det er svært at tilberede.
I oktober 2023 offentliggjorde den danske regering en handlingsplan for plantebaseret mad. Planen indeholder flere mål, herunder en opfordring til danskerne om at inkludere flere plantebaserede fødevarer i deres kost for at reducere landbrugets klimapåvirkning.
I den sammenhæng ønsker danskerne, at politikerne engagerer sig. Et flertal (62 pct) er enige i udsagnet om, at politikerne bør gøre plantebaserede produkter mere tilgængelige. Omkring to tredjedele af danskerne ser desuden politikerne som ansvarlige for at uddanne befolkningen i sundhed (67 pct.) og den miljømæssige indvirkning af plantebaseret kost (65,4 pct.).
“Der har været meget fokus på plantebaserede fødevarer i Danmark, som var det første land i verden til at udvikle en plantebaseret fødevarestrategi. I Danmark har vi en førerposition, og vi ser os selv som partnere i den rejse. Vi mener, at vi har en pligt til at støtte politikerne i deres bestræbelser på at øge bevidstheden om plantebaseret ernæring og give forbrugerne flere muligheder for at prøve det,” siger Kristian Hald, CEO HelloFresh Nordics.
HelloFresh vil investere i plantebaserede tilbud
HelloFresh vil fortsætte med at investere i udviklingen af både vegetariske og plantebaserede tilbud. På sigt vil selskabet udrulle en modulopbygget funktion, som gør det muligt for kunderne at skifte proteiner.
“Vores undersøgelse viser tydeligt, at danskerne mener, at plantebaserede produkter både er mere miljøvenlige og sunde. Alligevel oplever de en række barrierer, som gør det svært at indføre en plantebaseret kost. De mangler inspiration til velsmagende retter, som er nemme at tilberede. Hos HelloFresh ser vi også en voksende interesse for plantebaserede retter i vores database. Vi sender ikke bare ingredienserne til vores kunder – vi støtter dem i hele tilberedningsprocessen. Det giver dem mulighed for at afprøve plantebaseret mad og opleve, at det kan være nemt at tilberede og smage godt,” siger Kristian Hald.