Det er i stigende grad udenlandsk kød, der ender i danskernes indkøbskurve, viser beregninger baseret på tal fra GfK Consumerscan.
Det skriver Foodculture.dk i en analyse.
Det er især oksekød, hvor det udenlandske kød udgør en stor del. I dag er det tæt ved halvdelen af det oksekød, der købes i dagligvarehandlen, som ikke er dansk. Det er både inden for udskæringer af oksekød såvel som hakket oksekød, hvor andelen af udenlandsk bliver større og større.
Det danske kød og fjerkræ er typisk dyrere end det udenlandske, da det produceres efter højere standarder bl.a. i forhold til fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Derudover fokuserer en væsentlig del af de danske dagligvarebutikker meget på pris og tilbud i kølediskene med kød. Og dette kan være en medvirkende årsag til det stigende salg af udenlandsk kød.
En etnografisk butiksanalyse viser imidlertid, at danskheden er en af de vigtigste kvalitetsparametre, som kunderne vælger kød ud fra. Dansk kød og fjerkræ vurderes af butikskunderne som renere produkter, med færre tilsætningsstoffer, der derved er mere sunde og gavnlige for kroppen, men på trods af dette sælges udenlandsk kød i stor stil.