16 Champagne-bønder går sammen i et unikt fremstød for at styrke den danske vin-platform KOBAJ’s salg i Danmark og Sverige. Med en samlet omsætning på 30 mio. kr. har bønderne oplevet en uventet eksportsucces i Norden, og med fremstødet regner de med at kunne vinde yderligere markedsandele.
Da KOBAJ.dk for tre år siden gik i luften med et nyt princip om at lade forbrugerne købe ind i fællesskab direkte hos frivillige vinbønder og spare ca. 40 pct. på manglende mellemled, var der kun et par Champagne-producenter tilknyttet platformen. Siden har de danske forbrugere taget de franske bobler til sig i en sådan grad, at platformen nu rummer ikke færre end 23 champagne-producenter. Det samlede salg af regionens eftertragtede mousserende vine er tæt på at runde 30 mio. kr. og udgør i dag en tredjedel af det danske selskabs omsætning.
Den succes kaster nu et uventet samarbejde af sig. Danmark er pludselig blevet den største eksportfaktor for mange af de små vinbønder, og derfor har Grand Cru-producenten Beatrix Gimbres overtalt 15 andre huse fra Champagne til at lave et fælles fremstød på KOBAJ-platformen. Normalt skal hver enkelt producent sælge mindst 25 kasser vin for at få fragt og fortoldning til at hænge sammen i en ordre, men i den nye kampagne samler og sender de 16 huse alle bestillinger på én gang fra Beatrix Gimbres’ vingård.
En af de producenter, der støtter det utraditionelle samarbejde, er mærket Paul Hazard:
– KOBAJ’s model med direkte samkøb har åbnet helt nye døre på champagnemarkedet. Mange mindre producenter som os er derigennem blevet synlige for en så stor og stærk målgruppe, at vi kan udvide vores egenproduktion i stedet for at måtte sælge de overskydende druer til større producenter. Det er for det første en bedre forretning for os, og for det andet er der som gammelt familiebrug en stor stolthed i at kunne udvide sit eget brand, fortæller direktør Philippe Hazard.
Hos KOBAJ vækker det franske initiativ stor begejstring, ikke mindst fordi det ifølge stifter og direktør Alexander Kidd er Champagne-bøndernes egen fortjeneste, at salget i Danmark er eksploderet.
– Forbrugerne har fundet ud af, at de kan få den samme kvalitet til under halv pris, hvilket er logisk, når druerne hos de kendte mærker ofte stammer fra vores vingårde. Vi har producenter, der har vundet internationale smagninger og adskillige guldmedaljer, ligesom de konstant scorer over 90 point i diverse blindsmagninger. Deres håndværk og viden er fuldt ud på højde med premium-mærkerne, understreger han.
– Det nye samarbejde er historien om mange bække små, som sammen kan skabe en pull-effekt i markedet. Med dette initiativ vil langt flere salg blive gennemført, og champagnegårdene vil kunne øge salget yderligere i ikke bare Danmark, men også i Sverige, hvor mange forbrugere nu køber ind via platformen. For mig et det helt unikt, at champagnebønder, der burde være hårde konkurrenter, ser fællesskabet som nøglen til fremtidig succes. Personligt er jeg mega stolt over at have været med til at samle vingårdene og skabe et community på regionalt plan. På sigt åbner det for, at mindre bønder fra andre regioner kan gøre det samme, siger Alexander Kidd.