Kaffen i det danske sommerland er blevet italiensk

God kaffe hører til en god oplevelse, og Fårup Sommerland og Djurs Sommerland har ligesom de fleste andre danske forlystelsesparker valgt at skifte til kaffe fra Lavazza. Færre gæster tager termokanden med hjemmefra. Nu handler det om kvalitet, kaffevarianter, tilgængelighed og ansvarlighed.

Hvis et besøg i sommerland indgår i sommerplanerne, kan man glæde sig til kaffen. Legoland, Fårup Sommerland, Djurs Sommerland og Sommerland Sjælland har nu italienske Lavazza som leverandør.
I Djurs Sommerland er medarbejderne blevet trænet af en barista fra Lavazza, der fortalte om de forskellige kaffevarianter og viste, hvordan man bedst brygger kaffen. Det fortæller Michael B. Nielsen, der er direktør og ejer af Djurs Sommerland: ”Der er sket rigtig meget på kaffen hos os i de seneste år. Førhen var der mange flere, der selv tog en termokande kaffe med til en dag i Djurs Sommerland. I dag er gæsterne mere kvalitetsbevidste og flere vil have god, friskbrygget kaffe i forskellige varianter. Det leverer vi sammen med Lavazza og ved hjælp af den barista-træning, vores medarbejdere har fået. Samtidig hjælper Lavazza også med optimering af kapaciteten. For det er også en vigtig del af kaffeoplevelsen, at man ikke skal stå i kø for længe.”

For at kapacitet og kvalitet skal gå hånd i hånd har serviceteknikerne fra Lavazza sørget for korrekt opsætning, indstilling og nøje test af al udstyret inden sæsonstart. Dette er nogle af forudsætningerne for at servere den gode kop kaffe, også når det skal gå stærkt. Djurs Sommerland anvender blandt andet BLUE kapselsystemet fra Lavazza, som på få sekunder kan servere den perfekte espresso, uden brug af kværn eller afvejning af kaffe.
Danskerne har fokus på kvalitet, valgmuligheder og ansvarlighed

Hos Fårup Sommerland fremhæver Ole Vestergaard Roed, der er F&B Manager, økologi og espressobaserede varianter som nogle af årsagerne til at vælge Lavazza: ”Ca. halvdelen af vores gæster køber mindst én kop kaffe under besøget, og langt de fleste foretrækker varianter som latte, iskaffe osv., der er baseret på espressokaffe, som italienerne er eksperter i. Derfor var det naturligt at vælge Lavazza, som vandt stort i vores interne blindtest, og samtidig er kendt af både danske og internationale gæster. Vi gør en del ud af at fortælle gæsterne, at udover at kaffen er italiensk, er den også økologisk og certificeret.”

Fårup Sommerland har valgt den økologiske iTierra! Alteco , som er Rainforrest Alliance certificeret. Det får gæsterne oplyst på forskellige måder. Fx er hele døren ind til cafeen dækket af fortællingen om, hvordan iTierra! kaffen er dyrket og produceret.
Dermed bekræfter Fårup Sommerland den tendens, som Lavazza oplever nu. Nemlig at danskerne stiller krav til kaffe, uanset om det er på restaurant, cafe, på arbejde, derhjemme – eller på tur i sommerland med familien.

Tom Faurschou, adm. direktør for Lavazza Danmark: ”Lavazza vinder hurtigt frem på B2B-markedet, fordi indkøberne kan se, hvor meget både smag og ansvarlighed betyder for deres kunder. Samtidig ser vi, at forbrugerinteressen for kaffe er vokset stødt over de sidste 10 år, og noget tyder på, at corona-nedlukningen kun har forstærket tendensen, hvilket fx udmønter sig i stigende efterspørgsel efter friskkværnede hele bønner og fuldautomatiske espressomaskiner.

 

Lavazza er grundlagt i 1895 i Torino og er ejet af Lavazza-familien gennem fire generationer. Virksomheden er en af verdens største kaffeproducenter, og med hjælp fra datterselskaber og distributører, når Lavazza ud til mere end 140 lande, mens 70 procent af indtægterne kommer fra markeder uden for Italien. Lavazza har over 4.000 ansatte.
Lavazza-koncernen består af franske Carte Noire (2016), danske Merrild (2015), canadiske Kicking Horse Coffee (2017) og italienske Nims (2017). Efter et opkøb i slutningen af 2018 blev Lavazza Professional Business Unit dannet og består i dag blandt andet af førende Office Coffee Sector (OCS) brands som Flavia og Klix.