• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Biotech startup vil realisere kaffes sundhedspotentiale

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den danske industrielle biotech startup Kaffe Bueno modtager DKK 8,2 millioner fra Vækstfonden (DK), PINC (Paulig Group Venturekapital, FI), Yield Lab (IE) og en dansk business angel. Pengene vil blive brugt på at opskalere produktionen, udvidelse af teamet, IPR og videre proces- og produktudvikling.

Juan Medina, Camilo Fernandez og Alejandro Franco – Kaffe Bueno’s stiftere.

Kaffe Bueno er en ingrediensproducent, der ved brug af grøn kemi og bioteknologi genanvender brugte kaffebønner til aktive og funktionelle ingredienser i kosmetik, ernæringsmidler og funktionelle fødevarer.

– Kaffe Bueno passer perfekt til PINC og Paulig, som også har leveret kaffegrums til Kaffe Bueno det sidste år, siger Marika King, Head of PINC.

– Vi har til formål at udvikle og investere i vækstvirksomheder, der enten har et strategisk, økonomisk eller samfundsmæssigt fokus og påvirkning. Kaffe Bueno scorer højt på dem alle! Paulig har valgt at gå forrest, når det kommer til at sikre bæredygtighed inden for kaffeindustrien, og hvad er mere bæredygtigt end at få en langt bedre udnyttelse af branchens biprodukter?

Også hos Vækstfonden, ser man potentiale i en bæredygtig kaffeindustri.

– Hos Vækstfonden er vi glade for at kunne investere i denne vigtige sag om bæredygtighed. Det er vigtigere nu end nogensinde før, at vi har virksomheder som Kaffe Bueno, der arbejder med grønnere og bæredygtige løsninger. Vi har fulgt dem i et par år og er imponerede over de fremskridt, de har gjort. Nu er det tid til at skalere op og vi er glade for at være en del af denne rejse sammen med stærke medinvestorer, siger Otto Bjerg Hausgaard, Investment Manager hos Vækstfonden.

Sundhed, mad og skønhedsprodukter lavet på genanvendte kaffebønner

Kaffe Bueno er grundlagt i Danmark i 2016 af tre colombianske iværksættere med missionen om at realisere kaffes sundhedspotentiale, hvor skadelige udledninger minimeres og kaffes anvendelighed i biprodukter maximeres. Kaffe Buenos cirkulære forretningsmodel har hidtil givet tre produkter, der er på markedet: en hudplejende olie, et nærende mel og en kosmetisk peeling ingrediens.

– Kaffe er fantastisk! Når man er opvokset i Colombia, er kaffe så meget mere end en drikkevare, vi bruger det til alt: sår, hudpleje, desserter, og så videre, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno.

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser. Vores Kaffe Bueno Oil er allerede tilgængelig globalt til high-end hudpleje produkter, og vores alsidige Kafflour bliver brugt til sundt bagværk. Med denne investering kan vi virkelig skifte gear og skalere produktionen for at imødekomme kundekrav og fremskynde udviklingen af vores næste bølge af produkter.

Artiklen forsætter efter billedet

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno

Investeringen får hurtigt ben at gå på

Takket være denne nye investering planlægger Kaffe Bueno at lancere en række nye fødevare, funktionelle og kosmetiske ingredienser på markedet i 2021 og 2022, samtidig med, at de opskalerer produktionen af eksisterende ingredienser for at imødekomme en voksende efterspørgsel. Desuden vil en del pengene blive øremærket til at dække IPR-omkostninger for patenter til deres teknologier og processer samt en udvidelse af teamet

Hvorfor gå op i kaffe?

Næsten 10 milliarder kilo kaffe handles årligt over hele verden, hvor mere end 30% forbruges i EU. Når vi brygger en kop kaffe, ender mindre end 1% af kaffes sundhedsfremmende egenskaber i din kop. De resterende 99% forbliver intakte i kaffegrumset, som normalt ender på en losseplads eller brændes til produktion af biobrændsel. Når kaffegrums ender på en losseplads, generer det tonsvis a metangas under dets nedbrydelse, en gas som er 25-86 gange mere skadelig for miljøet end CO2 ifølge United States Environmental Protection Agency (EPA). Den globale udledning af kaffeaffald svarer til den årlige udledning fra 10 millioner biler.

Danmark alene forbruger over 50 millioner kilo kaffe årligt (8,7 kg per indbygger x 5,8 millioner danskere) , og selv om det meste ender med at blive brændt som bioaffald til energiproduktion, er det ikke en optimal løsning, da dette også munder ud i tonsvis af CO2-udledninger årligt. Derudover bliver den reelle værdi af kaffe stadig undermineret.

Artiklen forsætter efter billedet

En nylig undersøgelse foretaget af IDH – The Sustainable Trade Initiative afslører, at der stadig er tonsvis af skjulte udledninger på landbrugsprodukter såsom kaffe, kakao, palmeolie og andre produkter. Dette er skjulte udledninger, der specifikt påvirker EU lande, da 12 europæiske lande står for 70% af Europas samlede import af disse produkter. Disse lande er: Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Spanien, Italien, Polen, Holland, Belgien, Danmark, Schweiz, Portugal og Norge.

Med en gennemsnitlig stigning på 40% i nationale emissioner, er der altså yderligere skjulte emissioner fra produktionsprocesser, skovrydning og transport af disse råmaterialer. Når man har med sine overvejelser, at kun 1% af kaffes værdi udnyttes (til at fremstille kaffedrikken), er det indlysende, hvorfor landmænd historisk set kun er blevet betalt 1% af deres produkts værdi, lyder det fra Kaffe Bueno.

Kaffe Buenos cirkulære bioraffinaderimodel udnytter hele spektret (100%) af bioaktive molekyler i kaffe og kommercialiserer dem som ingredienser inden for WellCare-sektoren. For at producere disse bruger de miljøvenlige teknologier, der genbruger varme, vand og CO2, hvilket gør det muligt at reducere miljøudledninger i kaffes værdikæde. Med denne model har Kaffe Bueno ikke kun til formål at udnytte kaffes fulde potentiale men også at omfordele goderne på tværs af værdikæden på en mere retfærdig måde.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

FødevareproduktionFødevaresikkerhedMejeri12. 06. 2025

Nu kan råmælksost sikres mod uønskede bakterier, samtidig med at den unikke smag bevares. Det hollandske gårdmejeri Novelle Kaas bruger den energi- og vandbesparende teknologi raslysering fra danske Lyras. Det giver både høj fødevaresikkerhed og en god smag, da ostens naturlige vitaminer, enzymer og

Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

AktueltCertificeringForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

En ny undersøgelse viser, at videnskabsfolk fra alle kontinenter siger, at havets sundhed og biodiversitet er ved et tippepunkt. Der er dog optimisme i forhold til muligheden for at vende de negative påvirkninger af havet, hvis der handles nu. Forskere fra hvert eneste beboede kontinent er

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

Politik og eksport12. 06. 2025

Henrik Kjærgaard er udnævnt som ny departementschef i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Henrik Kjærgaard kommer fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor han har været afdelingschef siden 2020. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen siger om den nye

Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræØkologi og bæredygtighed12. 06. 2025

I går den 12. juni fik Carlsberg Byen et nyt gastronomisk pejlemærke, da Paula åbnede dørene til en restaurant, der hylder nordisk skånsomt fanget fisk og skaldyr, fritlevende vildt og danske grøntsager.   Køkkenchefen Stefan Hansen medbringer erfaring fra bl.a. Kong Hans Kælder og

Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

MarkedsføringMesser og konferencerTop12. 06. 2025

På mandag bliver de eftertragtede Michelinstjerner uddelt ved et arrangement i Odsherred. Og som optakt til stjerneuddelingen er der fra 13. til 15. juni der liv og glade dage i Anneberg Kulturpark, når madfestivalen ’Smag på Anneberg’ løber af stablen for allerførste gang. Festivalen markerer

Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

Brød og kagerMarkedsføring05. 06. 2025

Sarah Harris tiltræder som ny Chief Marketing Officer hos Lagkagehuset. Hun kommer fra en stilling som Marketing Director hos Starbucks UK, og med indgående kendskab til digital marketing og ESG-strategi skal hun styrke bagerkædens kommercielle profil i ind- og udland. Sarah Harris har de

Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

Frugt og grøntMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Generalsekretæren i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), Rune-Christoffer Dragsdahl, er blevet valgt til forperson for den internationale organsation IVU. Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening (DVF), er blevet valgt til forperson for den internationale

Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

AktueltBrød og kager05. 06. 2025

I en ny digital publikation, Kernetal 2025, går Schulstad tæt på de 14-18-åriges madvaner og spørger: hvad spiser de unge egentlig – og hvad styrer deres valg? Tre omfattende undersøgelser tegner et billede af en generation, der gerne vil spise sundere, blive mætte og hygge sig over maden, men som

Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

AktueltFødevareproduktionMejeri05. 06. 2025

Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr. Den nye produktionslinje vil primært producere skyr til det

Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

DrikkevarerFoodserviceTopØkologi og bæredygtighed05. 06. 2025

Når danskerne træder ind på en café eller sætter sig til rette på en restaurant, forventer de mere end blot mad og drikke – Rynkeby Foods lancering af Dagmar-serien tapper direkte ned i den tendens. Produkterne er skabt til den moderne forbruger, der træffer bevidste valg og efterspørger naturlige,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • Spirax Sarco Danmark

    Vi sætter fokus på damp som en naturlig energikilde

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Dansk teknologi garanterer fødevaresikkerhed i hollandsk råmælksost

    12.06.2025

  • Videnskabsfolk fra alle kontinenter: Havet er ved et tippepunkt

    12.06.2025

  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri får ny departementschef

    12.06.2025

  • Ny restaurant i Carlsberg Byen sætter fisken og det frie valg i front

    12.06.2025

  • Michelin-opvarmning: Madfestival med fri entré, koncerter og stjernestøv

    12.06.2025

  • Lagkagehuset henter international marketingchef hos Starbucks London

    05.06.2025

  • Dansk Vegetarisk Forening: Generalsekretær skal stå i spidsen for international organisation

    05.06.2025

  • Sundhedsparadoks: Danske teenagere vil det sunde, men fristelser og fællesskab vinder

    05.06.2025

  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    05.06.2025

  • Nye økologiske gourmet-sodavand til de danske café- og restaurantgæster

    05.06.2025

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik