• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Biotech startup vil realisere kaffes sundhedspotentiale

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den danske industrielle biotech startup Kaffe Bueno modtager DKK 8,2 millioner fra Vækstfonden (DK), PINC (Paulig Group Venturekapital, FI), Yield Lab (IE) og en dansk business angel. Pengene vil blive brugt på at opskalere produktionen, udvidelse af teamet, IPR og videre proces- og produktudvikling.

Juan Medina, Camilo Fernandez og Alejandro Franco – Kaffe Bueno’s stiftere.

Kaffe Bueno er en ingrediensproducent, der ved brug af grøn kemi og bioteknologi genanvender brugte kaffebønner til aktive og funktionelle ingredienser i kosmetik, ernæringsmidler og funktionelle fødevarer.

– Kaffe Bueno passer perfekt til PINC og Paulig, som også har leveret kaffegrums til Kaffe Bueno det sidste år, siger Marika King, Head of PINC.

– Vi har til formål at udvikle og investere i vækstvirksomheder, der enten har et strategisk, økonomisk eller samfundsmæssigt fokus og påvirkning. Kaffe Bueno scorer højt på dem alle! Paulig har valgt at gå forrest, når det kommer til at sikre bæredygtighed inden for kaffeindustrien, og hvad er mere bæredygtigt end at få en langt bedre udnyttelse af branchens biprodukter?

Også hos Vækstfonden, ser man potentiale i en bæredygtig kaffeindustri.

– Hos Vækstfonden er vi glade for at kunne investere i denne vigtige sag om bæredygtighed. Det er vigtigere nu end nogensinde før, at vi har virksomheder som Kaffe Bueno, der arbejder med grønnere og bæredygtige løsninger. Vi har fulgt dem i et par år og er imponerede over de fremskridt, de har gjort. Nu er det tid til at skalere op og vi er glade for at være en del af denne rejse sammen med stærke medinvestorer, siger Otto Bjerg Hausgaard, Investment Manager hos Vækstfonden.

Sundhed, mad og skønhedsprodukter lavet på genanvendte kaffebønner

Kaffe Bueno er grundlagt i Danmark i 2016 af tre colombianske iværksættere med missionen om at realisere kaffes sundhedspotentiale, hvor skadelige udledninger minimeres og kaffes anvendelighed i biprodukter maximeres. Kaffe Buenos cirkulære forretningsmodel har hidtil givet tre produkter, der er på markedet: en hudplejende olie, et nærende mel og en kosmetisk peeling ingrediens.

– Kaffe er fantastisk! Når man er opvokset i Colombia, er kaffe så meget mere end en drikkevare, vi bruger det til alt: sår, hudpleje, desserter, og så videre, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno.

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser. Vores Kaffe Bueno Oil er allerede tilgængelig globalt til high-end hudpleje produkter, og vores alsidige Kafflour bliver brugt til sundt bagværk. Med denne investering kan vi virkelig skifte gear og skalere produktionen for at imødekomme kundekrav og fremskynde udviklingen af vores næste bølge af produkter.

Artiklen forsætter efter billedet

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno

Investeringen får hurtigt ben at gå på

Takket være denne nye investering planlægger Kaffe Bueno at lancere en række nye fødevare, funktionelle og kosmetiske ingredienser på markedet i 2021 og 2022, samtidig med, at de opskalerer produktionen af eksisterende ingredienser for at imødekomme en voksende efterspørgsel. Desuden vil en del pengene blive øremærket til at dække IPR-omkostninger for patenter til deres teknologier og processer samt en udvidelse af teamet

Hvorfor gå op i kaffe?

Næsten 10 milliarder kilo kaffe handles årligt over hele verden, hvor mere end 30% forbruges i EU. Når vi brygger en kop kaffe, ender mindre end 1% af kaffes sundhedsfremmende egenskaber i din kop. De resterende 99% forbliver intakte i kaffegrumset, som normalt ender på en losseplads eller brændes til produktion af biobrændsel. Når kaffegrums ender på en losseplads, generer det tonsvis a metangas under dets nedbrydelse, en gas som er 25-86 gange mere skadelig for miljøet end CO2 ifølge United States Environmental Protection Agency (EPA). Den globale udledning af kaffeaffald svarer til den årlige udledning fra 10 millioner biler.

Danmark alene forbruger over 50 millioner kilo kaffe årligt (8,7 kg per indbygger x 5,8 millioner danskere) , og selv om det meste ender med at blive brændt som bioaffald til energiproduktion, er det ikke en optimal løsning, da dette også munder ud i tonsvis af CO2-udledninger årligt. Derudover bliver den reelle værdi af kaffe stadig undermineret.

Artiklen forsætter efter billedet

En nylig undersøgelse foretaget af IDH – The Sustainable Trade Initiative afslører, at der stadig er tonsvis af skjulte udledninger på landbrugsprodukter såsom kaffe, kakao, palmeolie og andre produkter. Dette er skjulte udledninger, der specifikt påvirker EU lande, da 12 europæiske lande står for 70% af Europas samlede import af disse produkter. Disse lande er: Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Spanien, Italien, Polen, Holland, Belgien, Danmark, Schweiz, Portugal og Norge.

Med en gennemsnitlig stigning på 40% i nationale emissioner, er der altså yderligere skjulte emissioner fra produktionsprocesser, skovrydning og transport af disse råmaterialer. Når man har med sine overvejelser, at kun 1% af kaffes værdi udnyttes (til at fremstille kaffedrikken), er det indlysende, hvorfor landmænd historisk set kun er blevet betalt 1% af deres produkts værdi, lyder det fra Kaffe Bueno.

Kaffe Buenos cirkulære bioraffinaderimodel udnytter hele spektret (100%) af bioaktive molekyler i kaffe og kommercialiserer dem som ingredienser inden for WellCare-sektoren. For at producere disse bruger de miljøvenlige teknologier, der genbruger varme, vand og CO2, hvilket gør det muligt at reducere miljøudledninger i kaffes værdikæde. Med denne model har Kaffe Bueno ikke kun til formål at udnytte kaffes fulde potentiale men også at omfordele goderne på tværs af værdikæden på en mere retfærdig måde.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik