• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Biotech startup vil realisere kaffes sundhedspotentiale

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den danske industrielle biotech startup Kaffe Bueno modtager DKK 8,2 millioner fra Vækstfonden (DK), PINC (Paulig Group Venturekapital, FI), Yield Lab (IE) og en dansk business angel. Pengene vil blive brugt på at opskalere produktionen, udvidelse af teamet, IPR og videre proces- og produktudvikling.

Juan Medina, Camilo Fernandez og Alejandro Franco – Kaffe Bueno’s stiftere.

Kaffe Bueno er en ingrediensproducent, der ved brug af grøn kemi og bioteknologi genanvender brugte kaffebønner til aktive og funktionelle ingredienser i kosmetik, ernæringsmidler og funktionelle fødevarer.

– Kaffe Bueno passer perfekt til PINC og Paulig, som også har leveret kaffegrums til Kaffe Bueno det sidste år, siger Marika King, Head of PINC.

– Vi har til formål at udvikle og investere i vækstvirksomheder, der enten har et strategisk, økonomisk eller samfundsmæssigt fokus og påvirkning. Kaffe Bueno scorer højt på dem alle! Paulig har valgt at gå forrest, når det kommer til at sikre bæredygtighed inden for kaffeindustrien, og hvad er mere bæredygtigt end at få en langt bedre udnyttelse af branchens biprodukter?

Også hos Vækstfonden, ser man potentiale i en bæredygtig kaffeindustri.

– Hos Vækstfonden er vi glade for at kunne investere i denne vigtige sag om bæredygtighed. Det er vigtigere nu end nogensinde før, at vi har virksomheder som Kaffe Bueno, der arbejder med grønnere og bæredygtige løsninger. Vi har fulgt dem i et par år og er imponerede over de fremskridt, de har gjort. Nu er det tid til at skalere op og vi er glade for at være en del af denne rejse sammen med stærke medinvestorer, siger Otto Bjerg Hausgaard, Investment Manager hos Vækstfonden.

Sundhed, mad og skønhedsprodukter lavet på genanvendte kaffebønner

Kaffe Bueno er grundlagt i Danmark i 2016 af tre colombianske iværksættere med missionen om at realisere kaffes sundhedspotentiale, hvor skadelige udledninger minimeres og kaffes anvendelighed i biprodukter maximeres. Kaffe Buenos cirkulære forretningsmodel har hidtil givet tre produkter, der er på markedet: en hudplejende olie, et nærende mel og en kosmetisk peeling ingrediens.

– Kaffe er fantastisk! Når man er opvokset i Colombia, er kaffe så meget mere end en drikkevare, vi bruger det til alt: sår, hudpleje, desserter, og så videre, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno.

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser. Vores Kaffe Bueno Oil er allerede tilgængelig globalt til high-end hudpleje produkter, og vores alsidige Kafflour bliver brugt til sundt bagværk. Med denne investering kan vi virkelig skifte gear og skalere produktionen for at imødekomme kundekrav og fremskynde udviklingen af vores næste bølge af produkter.

Artiklen forsætter efter billedet

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno

Investeringen får hurtigt ben at gå på

Takket være denne nye investering planlægger Kaffe Bueno at lancere en række nye fødevare, funktionelle og kosmetiske ingredienser på markedet i 2021 og 2022, samtidig med, at de opskalerer produktionen af eksisterende ingredienser for at imødekomme en voksende efterspørgsel. Desuden vil en del pengene blive øremærket til at dække IPR-omkostninger for patenter til deres teknologier og processer samt en udvidelse af teamet

Hvorfor gå op i kaffe?

Næsten 10 milliarder kilo kaffe handles årligt over hele verden, hvor mere end 30% forbruges i EU. Når vi brygger en kop kaffe, ender mindre end 1% af kaffes sundhedsfremmende egenskaber i din kop. De resterende 99% forbliver intakte i kaffegrumset, som normalt ender på en losseplads eller brændes til produktion af biobrændsel. Når kaffegrums ender på en losseplads, generer det tonsvis a metangas under dets nedbrydelse, en gas som er 25-86 gange mere skadelig for miljøet end CO2 ifølge United States Environmental Protection Agency (EPA). Den globale udledning af kaffeaffald svarer til den årlige udledning fra 10 millioner biler.

Danmark alene forbruger over 50 millioner kilo kaffe årligt (8,7 kg per indbygger x 5,8 millioner danskere) , og selv om det meste ender med at blive brændt som bioaffald til energiproduktion, er det ikke en optimal løsning, da dette også munder ud i tonsvis af CO2-udledninger årligt. Derudover bliver den reelle værdi af kaffe stadig undermineret.

Artiklen forsætter efter billedet

En nylig undersøgelse foretaget af IDH – The Sustainable Trade Initiative afslører, at der stadig er tonsvis af skjulte udledninger på landbrugsprodukter såsom kaffe, kakao, palmeolie og andre produkter. Dette er skjulte udledninger, der specifikt påvirker EU lande, da 12 europæiske lande står for 70% af Europas samlede import af disse produkter. Disse lande er: Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Spanien, Italien, Polen, Holland, Belgien, Danmark, Schweiz, Portugal og Norge.

Med en gennemsnitlig stigning på 40% i nationale emissioner, er der altså yderligere skjulte emissioner fra produktionsprocesser, skovrydning og transport af disse råmaterialer. Når man har med sine overvejelser, at kun 1% af kaffes værdi udnyttes (til at fremstille kaffedrikken), er det indlysende, hvorfor landmænd historisk set kun er blevet betalt 1% af deres produkts værdi, lyder det fra Kaffe Bueno.

Kaffe Buenos cirkulære bioraffinaderimodel udnytter hele spektret (100%) af bioaktive molekyler i kaffe og kommercialiserer dem som ingredienser inden for WellCare-sektoren. For at producere disse bruger de miljøvenlige teknologier, der genbruger varme, vand og CO2, hvilket gør det muligt at reducere miljøudledninger i kaffes værdikæde. Med denne model har Kaffe Bueno ikke kun til formål at udnytte kaffes fulde potentiale men også at omfordele goderne på tværs af værdikæden på en mere retfærdig måde.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

EmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Den kollektive ordning VANA offentliggjorde tidligere på sommeren priser for håndtering af emballageaffald i fjerde kvartal af 2025. Dermed har landets fødevarevirksomheder fået et betydeligt klarere billede af, hvad det kommer til at koste, når det såkaldte udvidede producentansvar indføres den 1.

Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Når Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant, bliver det med MENY som hovedsponsor. Supermarkedskæden MENY går forrest, når Europa samles i København for at sikre mere økologi i landbruget og på

Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

AktueltFoodservice14. 08. 2025

Danmarks største ladeoperatør åbner den 14. og 21. august to nye caféer ved lynladestationerne i Odense og Kolding og går i offensiven mod motorvejens madkultur. Med økologisk, lokal og frisklavet mad og kaffe til priser, alle kan være med på, går Clever nu til kamp mod tankstationerne. Tørre

Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

Fødevarestyrelsen lancerede i går et nyt danmarkskort, som vil gøre det nemmere at finde vej til restauranter, hoteller, kantine og daginstitutioner, som har Det Økologisk Spisemærke. Fra i går, onsdag, er det blevet nemmere at finde vej til landets ca. 3.500 caféer, restauranter, hoteller og

Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

Frugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 08. 2025

En ny analyse fra andelsselskabet Gasa Nord Grønt dokumenterer nu klimaaftrykket for jordbær, gulerødder, løg og salat på producentniveau. Målet er at skabe større gennemsigtighed og at gøre det lettere for forbrugerne at vælge grønt. Frugt og grønt er ifølge Fødevarestyrelsen blandt de

Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

FoodserviceMesser og konferencer12. 08. 2025

Skal der hentes inspiration fra kokke, beslutningstagere, trendspottere og over 150 udstillere, så kan det være oplagt at krydse Øresund den 24.-25. september. Her finder FFCR – Fast Food & Café & Restaurant Expo – nemlig sted i Malmø. Det er Sveriges vigtigste restaurantmesse, der i år også

Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

AktueltFoodservice12. 08. 2025

Efter næsten fem årtier som en institution i det københavnske restaurationsliv skriver Restaurant l’Alsace nu et nyt kapitel i tæt samarbejde med kok og køkkenkonsulent Thomas Rode. Menukortet revitaliseres – ikke som en genopfindelse, men som en fordybelse. Målet har været klart: at finde ind

Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

CertificeringFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed12. 08. 2025

ASC Nordics svarer på kritik fremsat af professor Stiig Markager, Aarhus Universitet. Professor Stiig Markager har i et tidligere debatindlæg rettet kritik mod åbne havbrug i Danmark og blandt andet sammenlignet næringsstofudledninger fra havbrug med urenset spildevand. Han sætter også

Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

AktueltKonfektureMesser og konferencer12. 08. 2025

Hvordan smager sensommeren? Det giver Ismageriet og Copenhagen Cookinget bud på med en helt ny is, der blev lanceret mandag d. 11. august. Isen er udviklet særligt til festivalen med udvalgte ingredienser fra både Danmark og Provence, og den ny variant forhandles eksklusivt hos Ismageriet i hele

Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

Forskning og uddannelseTop12. 08. 2025

Tuborgfondet og Hotel- og Restaurantskolen vil skabe undervisning i verdensklasse og inspirere erhvervsuddannelser i hele landet. Det sker med Gejst, et nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer. Grøn gastronomi, sanseværksteder og sanketure.

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

  • DENIOS ApS

    Tip: Sådan bør du udnytte sommerperioden

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Fødevarevirksomheder i chok: Producentansvar for emballage bliver meget dyrere end forventet

    14.08.2025

  • Organic Summit samler fødevareaktører fra hele Europa i Danmark

    14.08.2025

  • Clever går til kamp mod motorvejsjunk: Åbner caféer i Odense og Kolding

    14.08.2025

  • Nyt danmarkskort skal gøre det nemt at finde vej til de økologiske spisesteder

    14.08.2025

  • Ny analyse dokumenterer klimaaftrykket for dansk frugt og grønt

    14.08.2025

  • Også med dansk deltagelse: Sveriges største restaurantmesse tager til Malmø

    12.08.2025

  • Københavnerinstitution relanceres: Restaurant l’Alsace går dybere i sin arv

    12.08.2025

  • Dansk Akvakultur: Professor bør holde sig til fakta og løsninger – ikke polarisering

    12.08.2025

  • Ismageriet og Copenhagen Cooking lancerer ny is

    12.08.2025

  • Gejst på Hotel- og Restaurantskolen: Nyt undervisningslaboratorium med fokus på nye, eksperimenterende og kreative læringsmiljøer

    12.08.2025

  • Frokostbordet: Hver 10. voksne dansker føler sig svært ensom – nyt partnerskab tager kampen op

    07.08.2025

  • En sejr for havet – sardinfiskeriet er igen MSC-certificeret takket være et grænseoverskridende samarbejde

    07.08.2025

  • Lagkagehuset lancerer nyheder til frokostbordet 

    07.08.2025

  • Nu kommer det gode høstvejr: DLG melder alt klar til at få høsten i hus

    07.08.2025

  • Just Eat lancerer fri levering i hele landet med nyt leveringskoncept

    07.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik