• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Biotech startup vil realisere kaffes sundhedspotentiale

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser27. 10. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Den danske industrielle biotech startup Kaffe Bueno modtager DKK 8,2 millioner fra Vækstfonden (DK), PINC (Paulig Group Venturekapital, FI), Yield Lab (IE) og en dansk business angel. Pengene vil blive brugt på at opskalere produktionen, udvidelse af teamet, IPR og videre proces- og produktudvikling.

Juan Medina, Camilo Fernandez og Alejandro Franco – Kaffe Bueno’s stiftere.

Kaffe Bueno er en ingrediensproducent, der ved brug af grøn kemi og bioteknologi genanvender brugte kaffebønner til aktive og funktionelle ingredienser i kosmetik, ernæringsmidler og funktionelle fødevarer.

– Kaffe Bueno passer perfekt til PINC og Paulig, som også har leveret kaffegrums til Kaffe Bueno det sidste år, siger Marika King, Head of PINC.

– Vi har til formål at udvikle og investere i vækstvirksomheder, der enten har et strategisk, økonomisk eller samfundsmæssigt fokus og påvirkning. Kaffe Bueno scorer højt på dem alle! Paulig har valgt at gå forrest, når det kommer til at sikre bæredygtighed inden for kaffeindustrien, og hvad er mere bæredygtigt end at få en langt bedre udnyttelse af branchens biprodukter?

Også hos Vækstfonden, ser man potentiale i en bæredygtig kaffeindustri.

– Hos Vækstfonden er vi glade for at kunne investere i denne vigtige sag om bæredygtighed. Det er vigtigere nu end nogensinde før, at vi har virksomheder som Kaffe Bueno, der arbejder med grønnere og bæredygtige løsninger. Vi har fulgt dem i et par år og er imponerede over de fremskridt, de har gjort. Nu er det tid til at skalere op og vi er glade for at være en del af denne rejse sammen med stærke medinvestorer, siger Otto Bjerg Hausgaard, Investment Manager hos Vækstfonden.

Sundhed, mad og skønhedsprodukter lavet på genanvendte kaffebønner

Kaffe Bueno er grundlagt i Danmark i 2016 af tre colombianske iværksættere med missionen om at realisere kaffes sundhedspotentiale, hvor skadelige udledninger minimeres og kaffes anvendelighed i biprodukter maximeres. Kaffe Buenos cirkulære forretningsmodel har hidtil givet tre produkter, der er på markedet: en hudplejende olie, et nærende mel og en kosmetisk peeling ingrediens.

– Kaffe er fantastisk! Når man er opvokset i Colombia, er kaffe så meget mere end en drikkevare, vi bruger det til alt: sår, hudpleje, desserter, og så videre, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno.

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser. Vores Kaffe Bueno Oil er allerede tilgængelig globalt til high-end hudpleje produkter, og vores alsidige Kafflour bliver brugt til sundt bagværk. Med denne investering kan vi virkelig skifte gear og skalere produktionen for at imødekomme kundekrav og fremskynde udviklingen af vores næste bølge af produkter.

Artiklen forsætter efter billedet

– Vores mål er at spille en vigtig rolle i den fremtidige bio-økonomi ved at realisere kaffes sundhedspotentiale og gøre brug af dets biprodukter til genanvendelse af sundhedsfremmende ingredienser, siger Juan Medina, CEO og medstifter af Kaffe Bueno

Investeringen får hurtigt ben at gå på

Takket være denne nye investering planlægger Kaffe Bueno at lancere en række nye fødevare, funktionelle og kosmetiske ingredienser på markedet i 2021 og 2022, samtidig med, at de opskalerer produktionen af eksisterende ingredienser for at imødekomme en voksende efterspørgsel. Desuden vil en del pengene blive øremærket til at dække IPR-omkostninger for patenter til deres teknologier og processer samt en udvidelse af teamet

Hvorfor gå op i kaffe?

Næsten 10 milliarder kilo kaffe handles årligt over hele verden, hvor mere end 30% forbruges i EU. Når vi brygger en kop kaffe, ender mindre end 1% af kaffes sundhedsfremmende egenskaber i din kop. De resterende 99% forbliver intakte i kaffegrumset, som normalt ender på en losseplads eller brændes til produktion af biobrændsel. Når kaffegrums ender på en losseplads, generer det tonsvis a metangas under dets nedbrydelse, en gas som er 25-86 gange mere skadelig for miljøet end CO2 ifølge United States Environmental Protection Agency (EPA). Den globale udledning af kaffeaffald svarer til den årlige udledning fra 10 millioner biler.

Danmark alene forbruger over 50 millioner kilo kaffe årligt (8,7 kg per indbygger x 5,8 millioner danskere) , og selv om det meste ender med at blive brændt som bioaffald til energiproduktion, er det ikke en optimal løsning, da dette også munder ud i tonsvis af CO2-udledninger årligt. Derudover bliver den reelle værdi af kaffe stadig undermineret.

Artiklen forsætter efter billedet

En nylig undersøgelse foretaget af IDH – The Sustainable Trade Initiative afslører, at der stadig er tonsvis af skjulte udledninger på landbrugsprodukter såsom kaffe, kakao, palmeolie og andre produkter. Dette er skjulte udledninger, der specifikt påvirker EU lande, da 12 europæiske lande står for 70% af Europas samlede import af disse produkter. Disse lande er: Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Spanien, Italien, Polen, Holland, Belgien, Danmark, Schweiz, Portugal og Norge.

Med en gennemsnitlig stigning på 40% i nationale emissioner, er der altså yderligere skjulte emissioner fra produktionsprocesser, skovrydning og transport af disse råmaterialer. Når man har med sine overvejelser, at kun 1% af kaffes værdi udnyttes (til at fremstille kaffedrikken), er det indlysende, hvorfor landmænd historisk set kun er blevet betalt 1% af deres produkts værdi, lyder det fra Kaffe Bueno.

Kaffe Buenos cirkulære bioraffinaderimodel udnytter hele spektret (100%) af bioaktive molekyler i kaffe og kommercialiserer dem som ingredienser inden for WellCare-sektoren. For at producere disse bruger de miljøvenlige teknologier, der genbruger varme, vand og CO2, hvilket gør det muligt at reducere miljøudledninger i kaffes værdikæde. Med denne model har Kaffe Bueno ikke kun til formål at udnytte kaffes fulde potentiale men også at omfordele goderne på tværs af værdikæden på en mere retfærdig måde.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik