• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføringTop06. 12. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Alchemist og Kentaur i samarbejde om ny tøjkollektion

FoodserviceMarkedsføringTop06. 12. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

Rasmus Munk fra Alchemst og designer Masaaki Minimishima fra Kentuar (Foto: Michael Boesen)

Rasmus Munk er kendt som en innovativ personlighed og en kok med øje for detaljen, så da han gik sammen med arbejdstøjsproducenten Kentaur for at udvikle en ny kollektion af kokke- og tjenertøj til hans nye restaurant, blev resultatet en kollektion, som sætter nye standarder for tøj til kokke og tjenere.

Da Rasmus Munk lukkede ned for Restaurant Alchemist på Østerbro, var det ikke for stedse, men derimod for at se mod en fremtidig restaurant der går fra 125 m2 til en gastronomisk legeplads på 2000 m2 på Refshaleøen. Her kommer Rasmus Munk til at kunne udleve sine visioner, der med en holistisk tilgang til gastronomi og cuisine, skal tale til gæsternes samlede sanseapparat i et nyt og spændende univers. For at kunne fuldføre sine visioner om en fuldendt helhed, skal der være styr på samtlige detaljer, her i blandt selvfølgelig også arbejdstøjet. Det er her Kentaur kommer ind i billedet og i særdeleshed designer Masaaki Minimishima, der er født og opvokset i Japan og har en fortid i modebranchen.
– Jeg havde idéer til design og funktionalitet, til en kollektion, der skulle passe ind i helheden her på Alchemist, fortæller Rasmus Munk.
– Jeg er selv meget japansk inspireret og er tilhænger af en minimalistisk tilgang og kunstnere fra Kyoto. Så vi tog kontakt til Kentaur for at høre om de, og deres designer Masaaki Minimishima var interesseret i et samarbejde, forsætter han.

Kreativitet og detaljer
Det er der kommet ’The A Collection’ ud af. En specieldesignet kollektion til tjenere og kokke på Alchemist, som vil blive de første til at iklæde sig kollektionen når restauranten genåbner på Refshaleøen i København. For Kentaur har det været en interessant mulighed for at samarbejde med en kok, som om nogen er drevet af detaljer og innovation.
– Vi har holdt mange møder undervejs. Rasmus har mange spændende idéer og fokus på mange små detaljer, der har gjort det muligt at skabe en kollektion, der er tilpasset de krav, som Rasmus og hans team efterlyser, siger Masaaki Minimishima.
Nøgleordene i designfasen har været kreativitet, visualitet og en detaljegrad, som ikke overlader noget til tilfældighederne.
– Vi prøver at gøre mange ting anderledes her på Restaurant Alchemist. Ikke bare for at gøre det anderledes, men for at gøre det bedre. For mig er innovation noget af det mest fantastiske i verden, siger Rasmus Munk.
Der har netop været mange ting at forbedre i forhold til den traditionelle hvide bomuldskokkejakke.
– Den klassiske bomuldsjakke er meget tung og vi havde fra begyndelsen krav til, hvor tung dragten måtte være at arbejde i. Vi er jo mange timer i et køkken og kommer til at svede, så vi er meget glade for det tekstil Kentaur og Masaaki har fundet. Det er let og kroppen kan bedre ånde, og samtidig er det sikkert at arbejde i, siger Rasmus Munk.

Artiklen forsætter under billedet.

The A Collection i sin fulde pragt. (Foto: Michael Boesen)

Synlige og usynlige forbedringer
Helt fra starten, havde Rasmus Munk en idé om en minimalistisk orientalsk stil, som Masaaki Minimishima har arbejdet ud fra.
– Vi moderniserede den traditionelle kinakrave og rettede den lidt op, som en opadstående skjortekrave. Vi har lavet skjulte lommer efter Alchemist restaurantens behov, i ærmerne har vi syet nogle usynlige kiler, som øger bevægeligheden og så vi gjort op med forklædesnoren i nakken, der er forsvundet og afløst af to skjulte trykknapper på forsiden af jakken, forklarer Masaaki Minimishima om nogle af de ændringer de har lavet, fra de mere traditionelle dragter.
– Det var på et af de første møder, vi blev enige om at forklædet skulle laves, som man kan se på det endelige resultat. Stroppen er et element i kokkebranchen, der altid har frustreret. Hvorfor er der ikke nogen der har gjort noget ved det? Hvis man kunne slippe for det irritationsmoment i dagligdagen, ville det være rart og det har vi så nu gjort noget ved, siger Rasmus Munk.

En branche i konstant fornyelse
Idéen med kollektionen er at forbedre arbejdsmiljøet, samtidig med, at man skaber et design der passer ind i restaurantens helhed.
– Vi innoverer for at forbedre. Ikke bare for innovationens skyld, det giver ingen mening! Samme filosofi går igen i Alchemist. Vi laver ikke et madcirkus. Der skal være en idé med vores innovation. Hvis alt er perfekt, er der ingen grund til at forbedre det, men det er idioti bare at sige, at man ikke kan forbedre sig selv eller ens produkt. Vi oplever jo gang på gang, at restaurationsbranchen fornyer sig. Der dukker hele tiden nye køkkener op, nye retter, menuer, kulturer. Jeg tror ikke vi er færdige med at opdage nye ting, eller genopdage for den sags skyld. Hvis vi kan gøre vores ansattes dag bedre med nogle kokke- og tjenerjakker, der kan lige det, som vi har behov for, så får vi et bedre arbejdsmiljø, siger Rasmus Munk.

Den nye kollektion
Resultatet er en kollektion, som ligger langt fra den traditionelle kokkejakke, hvor flere traditionelle løsninger er afløst af andre mere praktiske og æstetiske løsninger, som f.eks. forklæde-snoren bag nakken, der er forsvundet og afløst af to skjulte trykknapper på forsiden af jakken. Tekstilet er væsentligt tyndere end normalt, så jakken falder blødt og behageligt, og er nem at ånde i. Rent stilmæssigt minder kokkejakken meget om en skjorte med kinakrave. Tjenerskjorten og kokkejakken har mange ligheder, men hvor jakken har lidt løsere 3/4-ærmer, har tjenerskjorten smalle lange ærmer, som giver den et endnu mere elegant look og tillader tjenerne at bevæge armene frit uden frygt for at ramme glas og andet, når de er omkring fyldte borde.

Tøjet skal passe til helheden
Tjenerne på den nye restaurant kan derfor også se frem til nogle nye jakker, der er designet til ikke bare at se godt ud, men også være særdeles praktiske. Det har været et bevist valg fra starten.
– Alchemist skal ikke være en restaurant hvor tjenerne går i skjorte eller habit. De skal falde ind i vores show og univers og hele denne kollektion er en del af den nye Alchemist ånd. Farvevalg og design er taget ud af alt hvad vi gør i vores nye køkkener, hvilke fliser og granit vi har valgt. Alt skal hænge sammen. Når man bliver budt velkommen, så møder man allerede den røde tråd i det nye univers i døren, siger Rasmus Munk.
Mens tjenerjakken også vil passe ind i andre restauranter og caféer, er den lavet efter Restaurant Alchemists behov.
– Hvis du arbejder på en café eller restaurant med mange borde, vil man gerne have en lomme til en blok, så du kan holde styr på dine ordrer. Men hos os har vi kun en menu, og derfor har vi ikke et behov for at skrive noget ned. Jakken er designet til præcis denne oplevelse. Derfor føler vi også, at den traditionelle hvide kokkejakke eller tjenernes habit vil skrige, at man ikke passer ind og ikke er en del af helheden. Netop helheden er hjertet af vores holistiske cousine, forklarer Rasmus Munk.

Restaurant Alchemist
Når Alchemist igen slår dørene op, er det til en gastronomisk rejse, udover det sædvanlige. Med hele 2000m2 til rådighed har Rasmus Munk og resten af holdet bag Alchemist muligheden for at tilbyde en sanselig oplevelse, som aldrig før. På en gastronomisk rejse igennem flere rum vil alle dine sanser blive pirret med mad fra deres fem køkkener, installationskunst, revolutionerende tilberedningsteknikker og en helhed, som de kalder holistisk cuisine. Nye rammer, men med samme filosofi og tilgang til mad og innovation som Restaurant Alchemist altid har stået for.

Lanceres i 2019
The A Collection sættes i produktion I 2019 og bliver således tilgængelig for andre restauranter.
– Vi har vist kollektionen frem for en række kunder og de er vilde med dem. Rasmus’ navn har klart haft en positiv effekt og vi glæder os til at lancere kollektionen, siger Masaaki Minimishima.
Rasmus Munk glæder sig også:
– Vi glæder os over, at det ser ud til at kollektionen bliver godt modtaget. Vi vil selvfølgelig gerne være de første til at bære jakkerne, det er jo os der har været med til at udvikle hele kollektionen. Men derefter skal alle da have mulighed for at prøve jakkerne. Hvis andre kokke og tjenere kan blive glade for vores ideer og detaljer, ja måske ligefrem forbedre på dem, så bliver vi meget glade og stolte, slutter Rasmus Munk.

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Charcuteri kan også være grønt

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Charcuteri er normalt lavet på kød, men sådan behøver det ikke at være, hvis man spørger slagter Michael Museth. Han har gennem flere år eksperimenteret med plantebaseret charcuteri. Det har givet både spændende resultater og masser af udfordringer. Hvad laver en slagter egentlig? Er det noget

Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

Messer og konferencer26. 06. 2025

Det var positivt for både antallet af gæster og omsætningen i byens butikker, at Madens Folkemøde i år blev afholdt i Nykøbing Falster. Økonomiudvalget i Guldborgsund Kommune har derfor besluttet at indgå en partnerskabsaftale med Madens Folkemøde og støtte eventet økonomisk de næste tre

To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ26. 06. 2025

Den amerikanske ”Burger Scholar” og manden bag den ikoniske dokumentar HamburgerAmerica, George Motz, gæster Gasoline Grill igen den 2. og 3. juli. Hvis man missede ham i2019 og 2022, får du man en ny og eksklusiv chance for at sætte tænderne i hansverdensberømte Fried Onion Burger – direkte fra

Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

LandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed26. 06. 2025

Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan. Økologisk

Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

AktueltFoodserviceMesser og konferencer26. 06. 2025

Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som

Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

LandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige

Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære “2 for 1”-tilbud: De får os ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud. Madspild er et enormt globalt problem – både økonomisk og klimamæssigt. FN estimerer, at en tredjedel af al mad går til

Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

AktueltFoodserviceMesser og konferencer24. 06. 2025

Sidste uge var en god uge for kokkeveteranen Allan Schultz. Først fik hans restaurant Parsley Salon i Hellerup tildelt i Michelinstjerne, og lørdag kunne han hæve trofæet som vinder af Danmarks største kokkekonkurrence kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem. Det blev Allan Schultz, som med teknisk

De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

AktueltFoodserviceØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Landbrug af Fødevarer kan nu afsløre, hvilke tre offentlige køkkener, der er nomineret til Køkkenprisen 2025. Landbrug & Fødevarer og Køkkenprisens jury er klar til at hædre de offentlige køkkener, hvor faglighed, smag og bæredygtighed går op i en højere enhed. For sjette år i træk uddeles

AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

Forskning og uddannelseFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed24. 06. 2025

Indenfor få år kan protein udvundet fra almindeligt kløvergræs være en hovedingrediens i en lang række almindelige fødevarer som f.eks. is, yoghurt og proteindrikke. Forskere på AAU har længe arbejdet på at trække de rene proteinstrenge ud af græsset, og nu er det lykkes at fjerne både smag og farve

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

  • DENIOS ApS

    Tip: Sådan bør du udnytte sommerperioden

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions opnår SBTi-validering af mål for emissionsreduktion

  • DENIOS ApS

    NYHED: Her er fremtidens opbevaring af farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    MRPC modtager “Innovation in Vacuum Busch Award”

  • DENIOS ApS

    Hvilket batteriskab er det rigtige for dig?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions præsenterer den intelligente TYR PLUS kapselblæser

  • DENIOS ApS

    Dette er, hvad der sker, når batterier bryder i brand

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

  • Organic Summit 2025 i København præsenterer sit speaker line-up

    24.06.2025

  • Gode tilbud – dårligt for klimaet: Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    24.06.2025

  • Veteran og nyslået Michelinkok vinder Sol over Gudhjem

    24.06.2025

  • De nominerede til Køkkenprisen 2025 er nu fundet

    24.06.2025

  • AAU-forskere: Proteiner fra græs kan være fremtiden

    24.06.2025

  • Lagkagehuset leverer rekordomsætning i 2024 og forbedrer driften markant

    19.06.2025

  • Energidrik bliver officiel partner på Roskilde Festival

    19.06.2025

  • Klar til indstillinger til Årets Ret Med Gris og Årets Ret med Ost

    19.06.2025

  • Nyt innovationsprogram skal skabe mere bæredygtige løsninger i convenience-branchen

    19.06.2025

  • Pantsystem sparer over 50 kg engangsplast årligt i Nordhavn-kantine

    19.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik