• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Drikkevarer21. 12. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Årets Danske Bryggeri er…

Drikkevarer21. 12. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Efter en tæt kamp med sidste års vinder af Årets Danske Bryggeri, Det Lille Bryggeri fra Ringsted, løb Fanø Bryghus med titlen, som Årets Bedste Bryggeri i 2021. Årets vinder er ifølge Danske Ølentusiaster ikke bange for at prøve nye ting og de serverer forsøgbryg for gæsterne i det hyggelige taproom ved vadehavet – og så laver de fremragende øl.

Forbrugerorganisationen Danske Ølentusiaster kårer årligt Årets Danske Bryggeri og i år skal vinderen findes på Fanø, hvor mikrobryggeriet Fanø Bryghus hører hjemme. Fem af foreningens lokalafdelinger har indstillet Fanø Bryghus til prisen: Varde, Esbjerg, Sønderborg, Middelfart og Ribe.

Bryghuset startede tilbage i 2006 – primært som et kontraktbryggeri, der bryggede for bl.a. andre Mikkeller og Evil Twin. Det var først i 2018, at det virkelig tog fart med en ny, lokal ejergruppe, der gav brygmester Steve Rold lov til at brygge det øl, som han gerne ville.

Fanø Bryghus er bl.a. kendt for deres Mango Mussolini, Red Wedding, og så deres kreative etiketter, som ofte sammen med øllens titel gengiver en lille smule danmarkshistorie.

Ved nomineringen af Fanø Bryghus skrev Danske Ølentusiasters lokalafdeling Sønderborg blandt andet: “Fanø har et meget bredt sortiment og er ikke bange for at prøve nyt inden for smag og sammensætning. Her har den almindelige forbruger mulighed for at smage godt øl i alle afskygninger. Via deres fantastiske bryghus og forhandler har de formået at bringe disse mange varianter ud til menigmand og sætte Syddanmark på ‘ølkortet’.”

Lokalafdeling Varde skrev i sin nominering, at “Fanø Bryghus har udviklet sig fra ‘blot’ at være et bryggeri med en skænkestue til et egentligt brygværtshus med 14 haner – hvorpå der ofte er ‘test batches’ der måske, måske ikke, kommer i handlen – og flere ugentlige smagninger, både på dansk og tysk.”

Landsformand for Danske Ølentusiaster, Klaus Rehkopff, er enig i roserne til Fanø Bryghus:

– De er ikke bange for at prøve noget nyt og prøver at være så inkluderende som muligt. Som de skriver på deres hjemmeside: ‘It’s not our brewery, it’s yours.’ Og vi er derfor som Danske Ølentusiaster glade og stolte over at kunne præsentere Fanø Bryghus om Årets Danske Bryggeri. 

På Fanø Bryghus har det vakt både glæde og forundring at vinde titlen. Brygmester Steve Rold siger:

– Jeg er virkelig glad for, at vi vinder ‘Årets Danske Bryggeri 2021’, fordi på den måde er det en anerkendelse af hele bryggeriet; vores taproom, vores kundeservice, og det produkt, der kommer ud og de bryggere, der laver det. På den måde kan vi alle her på Fanø Bryghus være stolte af det.

– Men jeg er også overrasket over, at vi har kunne vinde sådan en pris, når man tænker på, at vi ikke er så nemme at finde på hylderne i de større byer. Vi er ikke så let tilgængelige, fordi vi er et lille bryggeri, der sælger det meste af vores øl enten fra bryggeriet eller i Esbjerg. Så man er lidt nødt til aktivt at opsøge os for at finde ud af, hvad vi laver.

For at afgive sin stemme skal man være medlem af Danske Ølentusiaster og 18,2 % valgte at give deres stemme til Fanø Bryghus, der blev tæt fulgt af sidste års vinder, Det Lille Bryggeri, der fik 17,71 % af stemmerne.

Skrevet i: Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

Konfekture04. 09. 2025

Toms Gruppen relancerer den ikoniske Guldæske med fokus på mindre emballage og bedre genanvendelighed. Det klassiske design og antallet af de elskede praliner bevares, mens æsken får et moderne og funktionelt løft. Toms Gruppen annoncerer en relancering af den ikoniske Guldæske, som er

Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

AktueltBrød og kagerFoodservice04. 09. 2025

Der er fokus på alt godt fra kornet i den seneste udgave af magasinet Food&Drink. Læs blandt andet om de seneste trends og om brødserveringen på den nye Restaurant Paula. Vi har dog også fyldt glasset med dansk pinot noir og ser på Sveriges største madmesse i Malmø. Det er årets femte

1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

FoodserviceForskning og uddannelse04. 09. 2025

By- og madoplevelsen Moveat går i partnerskab med uddannelsesinstitutionen DIS og skræddersyer 26 gastronomiske gåture i 10 byer i Danmark. 1400 studerende fra USA bliver introduceret til dansk madkultur og lokal gastronomi. De skal opleve klassikere som smørrebrød, tarteletter og gammeldags

Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

AktueltForskning og uddannelse04. 09. 2025

H.M. Kong Frederik 10. gæster EuroSkills Herning 2025, hvor han blandt andet skal overvære en række konkurrencer og møde en stribe af de danske deltagere. Det officielle europamesterskab for unge faglærte finder sted i MCH Messecenter Herning 10.-12. september, hvor Herning samtidig er vært for et

Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

Detailhandel og en grosFødevareproduktionTop04. 09. 2025

Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund,

McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

FoodserviceKonfekture02. 09. 2025

Efter succesen med McFlurry Skildpadde går McDonald’s og Toms igen sammen om at give danskerne en ny is-variant. Denne gang er det den ikoniske lakridsslik Heksehyl, der flytter ind i ismenuen hos McDonald’s. McFlurry Heksehyl kombinerer McDonald’s klassiske vaniljeis med en intens lakridssovs,

Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræMesser og konferencerMiljø og sundhedTop02. 09. 2025

Når Food Festival 5.-7. september slår dørene op til Danmarks største madfestival, sætter det professionelle program fokus på et brændende aktuelt emne: Høje priser på især oksekød tvinger både offentlige og private kantiner og storkøkkener til at tænke nyt og grønt. Med målrettede arrangementer

7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

Detailhandel og en grosDrikkevarerØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

7-Eleven gentager succesen med at sætte limited edition-øl på hylderne. Sammen med Husbryggeriet Jacobsen lancerer conveniencekæden ’Jacobsen Coffee Corner’ – en limited edition kaffestout brygget på upcyclet kaffe fra Peter Larsen Kaffe, som ellers ville være gået til spilde. Øllen fås eksklusivt i

45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

AktueltDrikkevarerFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

Når verden forandrer sig, vokser behovet for det, vi kan regne med. For mange fynboer er Årets Ævlerov netop dét: en årlig, nærværende tradition, hvor man i fællesskab samler æbler i haven og kører dem til Ørbæk, så de kan blive til most – en tradition hvor fællesskab, omtanke og lokale værdier står

Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed02. 09. 2025

En ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD afslører, at Danmarks madspild nu koster samfundet 11 milliarder kroner årligt. I lyset af de bekymrende tal peger tænketanken på kunstig intelligens som en afgørende teknologi til at vende udviklingen - både hos private og virksomheder. Den nye rapport,

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

  • McDonald’s og Toms lancerer McFlurry Heksehyl

    02.09.2025

  • Stigende kødpriser tvinger kantiner til omstilling: Food Festival samler branchen om praktiske løsninger

    02.09.2025

  • 7-Eleven og Carlsberg lancerer limited edition-øl brygget på upcyclet kaffe

    02.09.2025

  • 45 millioner æbler reddet siden opstarten af Årets Ævlerov

    02.09.2025

  • Madspild koster Danmark 11 milliarder kroner årligt – kunstig intelligens kan være løsningen

    02.09.2025

  • Findus gør comeback i dansk detailhandel

    28.08.2025

  • Danmark har fået sin første herboende Master of Wine

    28.08.2025

  • Ny madkonkurrence vil samle generationer om kartoflen

    28.08.2025

  • Nye tal: Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

    28.08.2025

  • Anuga med koreansk partnerskab og ti fagmesser

    28.08.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik