Der er et stort potentiale i at mindske madspild i fødevareproduktionen. Heldigvis er engagementet stort blandt de danske virksomheder.

I Danmark smider vi 700.000 tons fødevarer i skraldespanden hvert år, viser tal fra Miljøstyrelsen. Det er mad, som kunne mætte mange munde og som koster danskerne 13,5 milliarder kroner om året. Men forbrugeren er langtfra den eneste synder, da der er et stort potentiale hos fødevareindustrien i at mindske madspild. Det forklarer Frederikke Thye Fester, der er chefkonsulent hos Dansk Industri Fødevarer.
– Man siger, at hvis der hænger ti æbler på træet på æbleplantagen, så er det kun tre, der kommer frem til supermarkedet. Det billede viser, at der sker et stort tab af varer, inden forbrugeren kommer ind i billedet. Derfor er det blevet en helt central målsætning for virksomhederne at bekæmpe madspild, siger Frederikke Thye Fester.
Fødevarer går tabt i hele kæden, fra begyndelsen af produktionsfasen og til transporten. Heldigvis har man hos Dansk Industri aldrig oplevet så stort et engagement fra virksomhederne i kampen mod madspild som nu. Nogle har taget del i kampen mod madspild i mange år, andre er lige kommet i gang, forklarer Frederikke Thye Fester.
Bevægelse: Stop madspild
Madspildsbevægelsen har udviklet sig over de seneste år, og det kan man blandt andet se hos brødproducenten Miss Bagel. Da virksomheden begyndte at fremstille bagels i 2001, var fokus på madspild begrænset, men i dag er madspild en vigtig dagsorden for virksomheden, forklarer Nicole Jul Nielsen, der er marketingschef hos Miss Bagel.
– Vi sælger vores overskydende varer billigt eller giver dem gratis væk. For os er der nemlig en stor glæde i, at fødevarer kommer ud til mennesker frem for at ende som affald. Det handler i bund og grund om anstændighed. Det glæder mig, at der er kommet så stort fokus på madspild, siger Nicole Jul Nielsen
Miss Bagel bringer overskudsmad ud til økonomisk trængte borgere samt herberger og varmestuer ved hjælp af samarbejdspartnere som Fødevarebanken og Madkassen. Det er organisationer, der tager aktiv del i madspildsbevægelsen ved at levere overskydende varer direkte til borgerne.
Teknologi og kreative løsninger
Via den populære digitale tjeneste, ToGoodToGo, får Miss Bagel besøg af mange borgere, der kommer for at hente kasser med bagels fra anden sortering eller med dato-følsomme produkter. Selvom coronasituationen har gjort det vanskeligere at få distribueret kasserne, så er det stadig yderst populært for borgerne i nærområdet at hente bagels.
– Folk bliver bare så glade for at modtage vores produkter, og det betyder meget for os hos Miss Bagel. Teknologi og kreative løsninger hjælper os til at komme ud til borgerne, siger Nicole Jul Nielsen.
Frederikke Thye Fester peger på, at der er penge at spare for virksomhederne ved at optimere deres produktion, så de bliver bedre til at udnytte råvarerne. Det er ifølge hende en win/win-situation for virksomhederne og samfundet, hvis man både kan begrænse madspild samt begrænser resursetab og dermed styrker virksomhedernes økonomi.


