• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Frugt og grøntMarkedsføringTop20. 11. 2017 | Peter Friis

Nyt stort kartoffelpakkeri på Lammefjorden

Frugt og grøntMarkedsføringTop20. 11. 2017 By Peter Friis

Der er langt bedre flow på lageret.

To kendte aktører på Lammefjorden – Aspagaarden og Storøhage Kartofler – samler fra 1. januar deres kræfter i et joint venture, der står bag et af landets mest moderne kartoffelpakkerier. Det nye anlæg blev indviet mandag i helt nye bygninger på Aspagaarden.
Hos Storøhage Kartofler har Svend Anker, som i øvrigt stadig er direktør, siden 1974 pakket kartofler hjemme på ejendommen Storøhagevej 17. Det begyndte med 100 kvadratmeter bygninger 25 hektar jord. I dag er der tilhørende 385 ha.
Aspagaarden er et af de helt store landbrug på Lammefjorden med ca. 500 hektar jord og fik ny ejer i 2016, da St. Frederikslund, Slagelse, med Kattegat Fonden bag sig overtog den.
Storøhage Kartofler har nu flyttet sine aktiviteter over på den nye adresse på Aspagaarden, hvor der er opført et 3.400 kvadratmeter stort pakkeri udrustet med den nyeste teknologi og udstyr.

Storøhage Kartofler 2.0
– Det bliver Storøhage Kartofler version 2.0, siger Peter Anker, tredje generation på Storøhage og administrerende direktør i det nye, fælles selskab. Vi har i flere år haft for lidt plads og kapacitet. Derfor var det lidt af et lykketræf, at vi kom i dialog med de nye ejere af Aspagaarden, og at de fuldt ud kunne identificere sig med Storøhage Kartoflers tanker om, hvordan virksomheden skulle drives og udvikles.
Med det nye joint venture tager Storøhage Kartofler et kæmpe skridt med mere end en ti-dobling af sin kapacitet. Ikke fordi Peter Anker tror, at der bliver behov for at udnytte det store anlæg fuldt ud lige med det samme. Men nu udgør vaskeri og pakkeri en mulighed i stedet for en begrænsning.

– Det bliver Storøhage Kartofler version 2.0, siger Peter Anker, der er tredje generation på Storøhage.

Vi har tænkt logistik hele vejen
Foruden de 3.400 kvm nye bygninger er der anvendt nogle eksisterende bygninger på Aspagaarden, så det nye pakkeri råder over i alt ca. 4.000 kvm. Noget af Storøhage Kartoflers anlæg er flyttet med, men ellers er det meste spritnyt.
– Det har været en drøm at kunne bygge dette anlæg op fra bunden af. Vi er faktisk begyndt med at tegne anlægget først, sammen med Uffe Nielsen fra EKKO Maskiner A/S. Da vi så havde anlægget færdig, bad vi Scan Construction ved Jørgen Rumph om at lave en bygning rundt om det hele, siger Peter Anker.
Der er tænkt meget i logistik og søgt at undgå flaskehalse i processerne.
Peter Anker: – Det betyder, at vi meget hurtigere får kartoflerne gennem vask og sortering frem til pakkeriet. Før var vask og sortering en flaskehals, så pakkeriet, som er den mandskabskrævende del af processen, måtte vente på at få kartoflerne frem.
– Vores mandskab er en af vores hjørnesten, og de skal have stor ros, for at gå ind i dette projekt med positiv indstilling og stor entusiasme. De har virkeligt knoklet med flytningen og de gener, det har givet, og uden at vi har måtte sige nej en eneste gang til vores kunder.

Er blevet langt mere fleksible
Det nye anlæg rummer to vaskelinjer. Samtidig er kapaciteten i sortering af kartoflerne øget voldsomt med to nye optiske sorteringsanlæg, der sorterer kartoflerne i de rette størrelser og uden menneskelig indblanding. Det betyder, at der kan køres to forskellige sorter gennem vaskeri og sortering på samme tid. Og i pakkeriet kan der arbejdes med fire forskellige varer ad gangen.
– Anlægget gør os langt mere fleksible, så vi hurtigt kan skifte fra den ene produktion til den anden. Det betyder meget, fordi vi arbejder med ret mange forskellige typer af kartofler. Vi vil rigtig gerne vænne forbrugerne til, at der er forskel på kartofler. Nogle er gode til salater, andre til kogning, mos eller bagning, forklarer Peter Anker.

100 % fra jord til jord
Storøhage Kartofler tager hvert år mange nye kartoffelsorter ind som afprøvning.
– Vi er jo ikke bare et pakkeri, men i høj grad også avler, da vi selv dyrker kartofler i stor stil, derudover, har vi kontrakter med flere avlere på Lammefjorden. Aftalen med Aspagaarden indebærer også, at de nu leverer alle deres kartofler til os. Dermed er vi nu oppe på et dyrkningsareal på ca. 275 hektar med certificerede Lammefjordskartofler.
– Det betyder også, at vi er med i hele værdikæden. Vi importerer selv læggekartoflerne, aftaler med avlerne, hvilke sorter de helst skal dyrke, hvorefter vi modtager, vasker, sorterer, pakker og leverer dem direkte til butikkerne eller kædelagerne. Det er et 100 % jord-til-bord koncept, bemærker Peter Anker.

To fuldautomatiske, optiske sorteringsanlæg har øget kapaciteten drastisk.

Hver sort har specielle egenskaber
– For os er det vigtigt, at avlerne bliver tilgodeset økonomisk, så de kan se værdien i at dyrke specielle sorter og gøre sig ekstra umage. Lige præcis avlerne er en af vores vigtige hjørnesten. Uden dem ville der ikke være noget til os at lave. Vi kan kun lave flotte varer, hvis vi får flotte råvarer. Dårlige råvarer bliver aldrig pæne, lige meget hvor moderne sorterings- og pakke faciliteterne er, bemærker Peter Anker.
Storøhages sorter er ikke valgt ud fra, hvad de giver i udbytte, men hvordan de smager, og hvad de kan bruges til. Den udvælgelse sker blandt andet i samarbejde med kunder, kokke og andre fagfolk.
Peter Anker: – Det er et langt sejt træk, men nu kan vi se, at forbrugerne begynder at efterspørge vores udvalgte sorter, så som Antonia, som vi har leveret til Dagrofa i tre-fire år.
Foruden Antonia har Storøhage Kartofler tre andre specielle sorter ude i butikkerne. Det er salatkartoflen Alexandra, som Irma sælger, allround sorten Georgina, som primært sælges i Lidl, og Madeira, som COOP aftager.

Skrevet i: Frugt og grønt, Markedsføring, Top

Seneste nyt fra redaktionen

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

DrikkevarerForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i f.eks. pølser. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. For mange går en øl

Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse11. 11. 2025

Mens hotel- og restaurationsbranchen kæmper med mangel på kvalificeret arbejdskraft, har Hotel Vejlefjord succes med at fastholde og udvikle medarbejdere gennem målrettede talentprogrammer. Hotel- og restaurationsbranchen har i flere år været blandt de hårdest ramte af forgæves rekrutteringer.

Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den 18.–19. november samles landmænd, forskere, rådgivere og virksomheder i Kolding til Økologikongres 2025. Med 47 faglige sessioner og temaer fra grøn trepart til sundhed og økologisk regenerativt landbrug sætter kongressen fokus på, hvordan økologien kan levere løsninger på tidens største

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik