• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMarkedsføring28. 03. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Artic Group udvider på Færøerne

Detailhandel og en grosFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMarkedsføring28. 03. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

(Foto: PR)

Arctic Group fortsætter sin vækst på det nordatlantiske marked og udvider nu på Færøerne. Det færøske datterselskab Blika bliver tættere integreret i Arctic Import og får et markant større varesortiment og nyt kontor med tilhørende showroom.

 Det går stærkt for tiden hos den nordjyske eksportvirksomhed Arctic Group, der er totalleverandør til hele Nordatlanten. Tidligere i år meldte virksomheden ud, at man var blevet valgt som hovedleverandør for en ny butikskæde på Island, og nu er turen kommet til et andet af Arctic Groups hovedmarkeder, nemlig Færøerne. Den færøske grossistvirksomhed Blika, der er ejet af Arctic Group, skifter navn og bliver fremover en mere integreret del af Arctic Import. I den forbindelse flytter Blika også ind i et 750 kvadratmeter nyt kontor med et større lager og tilhørende showroom. Ifølge landechef hos Arctic Group Henrik Kronborg, så er det oplagt for Arctic Import at udvide på Færøerne netop nu:
– Færøerne er inde i en rivende udvikling og et massivt økonomisk opsving. Vi ser derfor ind i et stort vækstpotentiale og et voksende marked, som vi gerne vil have en større bid af, og som udvidelsen naturligvis skal ses i lyset af, fortæller han og fortsætter:
– Ved at knytte Blika endnu tættere til Arctic Import kan vi bedre udnytte de mange synergier, der er i Arctic Group-koncernen. Det betyder blandt andet, at vores varesortiment på Færøerne udvides med op til 30.000 varenumre, og det vil selvsagt være til stor fordel for vores kunder.

Blika beskæftiger sig i dag med non food-produkter, som udelukkende bliver solgt til virksomheder og offentlige institutioner på Færøerne. Det skal virksomheden fortsætte med i fremtiden, lyder det fra Blikas adm. direktør Eyðun Hansen, der understreger, at virksomheden stadig er 100 procent færøsk:
– Som en del af Arctic Import får vi et stærkere fundament at stå på. Det giver os blandt andet mulighed for at udbygge vores varesortiment yderligere og tilbyde en række nye kvalitetsvarer til vores færøske kunder. I forbindelse med navneskiftet får vi også et nyt kontor med udvidede lagerfaciliteter. Det betyder, at vi snart kan have flere varer på vores lager, hvilket nedbringer leveringstiden markant – i nogle tilfælde fra 10 dage og helt ned til en enkelt dag, siger han og fortsætter:
-Vi vil derfor fortsat fokusere på det færøske marked og forblive en helt igennem færøsk virksomhed med en færøsk ledelse, færøske medarbejdere og lokal forankring.

Ifølge Eyðun Hansen har Færøerne de senere år været inde i en økonomisk højkonjunktur, der har sat gang i store byggerier og infrastrukturprojekter rundt omkring på øerne. Og det kan også aflæses på Blikas bundlinje, fortæller den adm. direktør:
– Alene sidste år voksede vores omsætning med over 20%. Det skyldes især den rivende udvikling, Færøerne har gennemgået de seneste år, der også har sat skub i en række af de brancher og industrier, vi leverer produkter til. Derudover er befolkningstallet på Færøerne også stigende, da der bliver født flere børn og mange flytter tilbage til øgruppen. Alene sidste år kom der godt 800 nye indbyggere til, og det er mange på Færøerne, forklarer han og fortsætter:
– Det er derfor god timing, at vi snart får nyt kontor, som udover et større lager, har en central og synlig placering i Tórshavn. På den måde er vi bedre rustet til fortsat at være en vigtig leverandør på det færøske marked, lyder det slutteligt fra Eyðun Hansen.

Blika skifter officielt navn til Arctic Import den 1. april 2019, hvor virksomheden også rykker ind i sine nye lokaler på Smiðjugerði 9 i Tórshavn.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik